Retrospectief: Escape Dead Island

Aan mijn enorme backlog moet eens iets gedaan worden. Inmiddels komt de teller van fysieke games in bezit boven de 1500 uit. Daarvan heb ik er een flink aantal en een flink aantal ook niet, nauwelijks of nog lang niet genoeg van gespeeld. Er zitten ook hele dure en zeldzame titels bij die ik echt koester, maar waarvan ik nog niet meer dan 10 minuten van heb gezien. Het wordt dus tijd om hier iets wat aan te doen. Ik heb al mijn games uit mijn backlog genummerd en in de backlog randomizer gestopt. Het nummer dat telkens uit de randomizer komt, ga ik spelen en hierover een artikel schrijven. Ik heb een aantal spelregels voor mij bedacht die je hieronder kunt bekijken. Voor deze keer heb ik voor #1233 - Escape Dead Island voor de Xbox 360 uit de randomizer gekozen.

Escape Dead Seal

Deze game zat zelfs nog in zijn cellofaantje. Ik had weinig goeds gelezen over de games, maar zag deze liggen voor 5 euro, dus dacht: “Ach waarom niet, dan heb ik wel alle Dead Island games.” Het was daarom met een zeer gematigd enthousiasme dat ik begon aan Escape Dead Island. Het duurde echter niet lang, eer ik mijzelf eigenlijk prima begon te vermaken met deze game. Je speelt met een beetje een irritante dude die met twee studiegenoten besluit om het buureiland van Banoi te bezoeken, in de hoop dat daar wellicht ook een zombie-rampspoed heeft plaatsgevonden. De drie naïeve student figuren hopen zo een dik nieuwsverhaal te scoren. Uiteraard loopt het allemaal verkeerd en zit je met je teamgenoten diep in zombie-shit.

Verder is het verhaal vrij voorspelbaar, al kom je concreet wel dingen te weten over hoe de zombie outbreak is ontstaan. Toch is er een element wat het geheel een stuk origineler maakt. De hoofdpersoon is iemand die langzaam verzinkt in een enorme psychose, wat invloed heeft op hoe je alles ziet en speelt. Dit geeft aan het geheel van Escape Dead Island een wat unieker tintje, want de hallucinaties zijn gaaf gedaan. Heel de game is overigens zoals op de kaft al duidelijk te zien is in een comicbook shell-shaded stijl. Het voordeel is dat je daarmee dingen grafisch simpel, maar toch strak kunt houden en dat het er ook jaren later nog oké uit blijft zien. Toch lijkt Escape Dead Island soms op een ondood PS2 spel, ook qua besturing en design. De audio en het acteerwerk is echter prima. Van mij mag de game in elk geval zijn kop behouden.

Escape Cliché Island

Escape Dead Island is wel echt een game van “managing expectations”. Je merkt dat de game gemaakt is met een klein team en beperkt budget. De game speelde ten tijde van de release waarschijnlijk beduidend slechter, want ik moest eerst een substantiële update binnenhalen van een formaat dat ik zelden tot nooit heb aangetroffen bij Xbox 360 games. Nu speelt de game uiteindelijk prima, waarbij de game speelt als een semi-open thirdperson hack-and-slash game. Wat ik bijzonder fijn vind ten opzichte van de andere Dead Island games, is dat je nooit onnodige tijd hoeft te verspillen met van die stomme tijdvretende fetch-quests.

Bij veel van dit soort semi-open wereld games krijg je altijd ladingen side-quests die niks toevoegen qua verhaal, maar enkel ervoor zorgen dat je langer de game speelt. Dit kan leuk zijn, maar meestal is dit het toch echt niet. Bij Escape Dead Island heb je altijd maar 1 objective en verder kun je ondertussen wat geheimpjes zoeken. Dat komt deze game echt ten goede, want hierdoor speelt het vlotjes door. Je vindt geregeld nieuwe wapens en gereedschappen waarmee je verder kunt komen op het eiland, geheel in de Metroidvania stijl. Het eiland is ook niet zo erg groot en er zijn shortcuts als je verder komt. Allemaal pluspunten dus.

Peter’s Backlog Bonanza oordeel

Escape Dead Island is geen speciale titel die je gespeeld moet hebben. Er is ook weinig slecht aan de game en eigenlijk speelt het allemaal best leuk. De game is voor een paar euro te vinden, dus kom je hem ergens bij de lokale gameboer tegen, of zoek je eens een kortere, simpele zombiegame, dan bega je bepaald geen miskoop met Escape Dead Island. De game is geen juweeltje, maar ik heb er genoeg plezier aan beleefd. Escape Dead Island zal daarom dus in mijn collectie blijven!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?