Dead Space

  • Ontwikkelaar EA RS Studio
  • Eerste releasedatum 23 oktober 2008
  • Platformen Pc, Xbox 360, PlayStation 3
  • Genre Horror, Third-Person Shooter
  • Gameliner score

Retrospectief: Dead Space - Sfeer, chaos en RE4

Het heelal is één van de engste dingen die wij kennen. Dit komt voornamelijk doordat we geen flauw idee hebben wat er allemaal schuilt in de oneindige wandelgangen van het sterrenstelsel. Dit zorgt ervoor dat dit concept uitstekend werkt als horrorgenre. Denk aan tijdloze klassiekers zoals Alien, maar ook games betreden dit gebied. Nu is het niet moeilijk te bedenken welke van deze games toch meestal ter sprake komt als we het hebben over dat oh zo enge heelal. Dead Space doet mij denken aan de vacuüm van Resident Evil 4, want het zuigt alles uit die game om het zich eigen te maken. Of nou ja, bijna alles. Perfect moment om het erover te hebben aangezien Halloween voor de deur staat en Dead Space een remake krijgt. Dus trek je allesvernietigende laarzen aan, neem genoeg EHBO-doosjes mee en maak je klaar voor wat ontleedwerk, terwijl ik deze horrortitel ontleed.

Fan van RE4

Als je denkt aan de line-up van EA-games dan denk je aan de eindeloze FIFA-reeks, de Battlefield-shooters en wellicht een mislukt Star Wars-project hier en daar. Je zou echter niet snel denken aan een singleplayer horrortitel. Toch is Dead Space precies dat. Het is echter vrijwel een kopie van Resident Evil 4, Capcoms beste titel in de beroemde zombieserie. Nu vraag je je misschien af, in welke opzichten is Dead Space een RE4 rip-off? Nou, laten we het geen rip-off noemen, want dat is gemeen. De gelijkenissen zijn echter niet te ontkennen.

Zo heeft het intro van Dead Space dezelfde intense actie, waar je je ontzettend kwetsbaar voelt tegenover de enorme lading aan vijanden die de game op je dumpt. Dit keer is het echter een lift die je redt, in plaats van een kerkklok en een potje bingo. Verder adopteert het de camera van Resident Evil 4 vrijwel identiek. De camera hangt over de schouder van de protagonist, wat zorgt voor zowel sterke gunplay, maar ook een gelimiteerd gezichtsveld wat de horror ten goede komt. Ook hoe het richtsysteem van de game werkt, lijkt heel sterk op die van Capcom's kroonjuweel. Je houdt de linkertrigger in om je geweer te pakken en elke actie moet vrijwel ook gedaan worden, terwijl je richt. Herladen, tijd laten vertragen met kinesis en je laarzen gebruiken om alle lijken in de zaal te ontlasten van die vervelende ledematen. De game heeft ook het beroemde inventory-systeem en de bijbehorende management problemen. Kies je ervoor om je te focussen op zoveel mogelijk healing? Of ga je toch voor een arsenaal met diverse wapens en ammunitie? Al deze factoren zorgen ervoor dat Dead Space heerlijk weg speelt, al zingt het net een toontje lager dan Resident Evil 4. Maar goed, je weet wat ze zeggen. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Maar Bram, Dead Space zal vast toch wel iets beter doen dan Resident Evil 4? Nou, hypothetische lezer in mijn hoofd. Ik kan inderdaad Dead Space wat credit geven. Aangezien het niet ontwikkeld hoefde te worden op de Nintendo Gamecube, voelen de controls een stuk minder tanky aan als RE4. Dead Space pakt wel één punt van RE4 aan en dat is het feit dat je constant in je menu's zit te klooien, wat het tempo vertraagt. In Dead Space is alles onderdeel van je UI en geïmplementeerd op een zeer intelligente wijze. Ook wil het zichzelf net wat serieuzer nemen qua sfeer en omgeving. Je ziet muren beklad met onheilspellende teksten, bloed wordt gebruikt als een tweede laag verf en je ziet vaak iets voorbij schieten in de ventilatieopeningen. Isaac is geen soldaat, dat merk je meteen. Hij moet daarom ook zijn eigen ingenieur gereedschap gebruiken om te overleven, wat ervoor zorgt dat de situatie geloofwaardig is. Dead Space heeft ook een geweldig audiodesign. Niet alleen de monsters zelf klinken gruwelijk, maar het zorgt samen met de ambiance ervoor dat het onder je huid begint te kruipen. Fluisterende stemmen vullen de lege gangen en de doffe knallen van de gigantische machines zorgen ervoor dat je je niet op je gemak voelt. Dus ik wil zeggen dat het qua sfeer punten scoort, maar dan moet het verhaal ook aansluitend goed zijn. Dat is helaas bij Dead Space niet zozeer het geval.

Dead Space retrospectief

Engineer Isaac of toch postbode Clarke

Dead Space is goed. Erg goed. Tuurlijk als je zoveel inspiratie haalt uit een meesterwerk zoals Resident Evil 4, dan kan er weinig misgaan. Het is echter geen perfecte game. Dead Space heeft geweldige sfeer en een toffe setting, maar het verhaal zelf is vrij matig. Je gaat in Dead Space op zoek naar het mijnschip genaamd de USG Ishimura die een SOS uitzond. Al snel kom je erachter wat er fout gegaan is. Isaac is een doofstomme protagonist. Hij heeft geen mening over ook maar iets wat er op het schip is gebeurd en hij is een waardeloze tegenstander in Simon Says. Hij slaakt af en toe een kreuntje uit als er weer een vleesmes door zijn rug wordt geboord, maar daar blijft het wel bij. Het hele verhaal is te vergelijken met een tour langs alle supermarkten. Elke keer wordt Isaac lastig gevallen om andermans vieze werk op te knappen. Doe dit, doe dat. Ik heb het idee dat Isaac een masochist is.

Het plot van Dead Space is ook geïnfecteerd met vrijwel elk cliché dat je in het genre tegenkomt. Laten we de lijst afgaan; vermiste vrouw, verraad, cult en jumpscares in elke hoek van de kamer. De eerste uren van Dead Space zijn uitstekend. Je voelt je kwetsbaar en alleen. Dankzij de uitstekende sfeer van de game voel je je gespannen. Maar wanneer je voor de zeventiende keer wordt aangevallen door een gillende Necromorph, dan voelt het toch net wat minder speciaal aan. Zeker als je Isaac hebt geüpgraded met honderd extra healthpoints en een Plasma Cutter die alles doormidden snijdt. Dead Space is aan het einde van de dag spannend, maar ik kan het helaas niet echt eng noemen. Daarvoor probeert het net wat te hard met alle gore en het orkest dat een aanval pleegt op mijn trommelvliezen.

Dead Space retrospectief1

Make us whole again

Tijdens mijn tijd met Dead Space had ik plezier voor tien. Qua gameplay speelt het nog steeds erg fijn weg en is het ontzettend leuk om met de sandbox te klooien. De inspiratie van Resident Evil 4 is heel duidelijk te zien, maar Dead Space draagt deze kenmerken met trots en adopteert de uitstekende gameplay-systemen. De twee grootste kritiekpuntjes die ik heb, zijn te overzien. Dead Space heeft een beetje een lamlendig verhaal en is na de eerste paar missies ook niet echt eng meer. De remake kunnen we over een jaar of twee verwachten en ik ben heel benieuwd wat de nieuwe insteek wordt. Zoek je nog een leuke aanrader voor de laatste Halloween-dagen? Dan heb je aan Dead Space een uitstekende kandidaat.

Over auteur Bram Noteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?