Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack

  • Ontwikkelaar GUST Studios
  • Eerste releasedatum 22 april 2021
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Nintendo Switch
  • Genre JRPG
  • Gameliner score -

Retrospectief: Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack - verslavende, maar ontspannende JRPG's

Goed nieuws voor de fans van JRPG’s. Afgelopen week is de Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack voor de PlayStation 4 uitgekomen. De Atelier-series bestaat al sinds 1997 en vaak worden een aantal games uitgebracht met een bepaald thema. In de Atelier-games draait het om het vinden van materialen, het bevechten van monsters en het synthesizen waarbij je de verkregen materialen omzet in nieuwe producten. Dit zie zeker terug als je per ongeluk het loodje legt, want in deze games verlies je alleen wat verzamelde grondstoffen en dan kun je weer verder. Het verhaal is ondergeschikt aan het synthesizen, maar sijpelt langzaam binnen zodra je vordert als alchemist dus verwacht geen diep plot met verschillende intriges. Deze trilogie bestaat uit: Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book DX, Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey DX en Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings DX. In deze games draait het om (driemaal raden) mysteries die honderden jaren geleden afspeelden. De trilogie bevat voor elke titel een groot aantal van de voorheen uitgebrachte DLC’s en deze DX-versies hebben ook nieuwe content. Hierdoor heeft elke game een speciaal digitaal artbook, een foto modus en de mogelijkheid om de battles te versnellen. In deze Retrospectief vertel ik je waarom je de Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack zo verslavend is als je van vechten, verzamelen en synthesizen houdt.

Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book DX

In deze alchemy/crafting JRPG volg je de jonge alchemist Sophie die nog veel heeft te leren om in de voetsporen van haar oma, een beroemde alchemist die altijd klaarstond voor haar dorpsgenoten, te treden. Sophie is geen begenadigd alchemist, maar vindt een alchemieboek, Plachta, dat tot haar verbazing kan praten en een ziel bezit. Plachta is haar geheugen kwijt, maar door items en uitrusting te synthetiseren en de recepten hiervan in het boek op te schrijven, komen haar herinneringen weer terug. De interactie tussen de twee kan grappig zijn als Sophie weer iets naïefs of ongevoeligs zegt en Plachta hier overdreven op reageert. Sophie moet haar alchemie vaardigheden oefenen en gaat er dus vaak op uit om materialen en ingrediënten te verzamelen. Ze wordt hierbij bijgestaan door verschillende dorpsgenoten, omdat ze wel wat hulp kan gebruiken tegen de monsters die op de wereld rondlopen. Door je alchemiewerk raak je bevriend met een paar bijzondere dorpsbewoners of reizigers. Soms geven ze je een opdracht waardoor je meer over hen te weten komt. Zo sijpelt het verhaal langzaam binnen en kom je meer te weten over Plachta’s verleden, je reisgenoten en de wereld.

In het verleden hadden de Atelier-games vaak een tijdslimiet, zodat je verplicht werd om de game in een bepaald tempo te spelen. In Atelier Sophie is dit losgelaten en kun je zonder restricties de wereld verkennen. Soms hebben enkele quests wel een tijdslimiet, maar mocht je deze niet halen dan kun je dezelfde quest weer opnieuw oppakken. Op de map van de wereld staan locaties aangegeven die je kunt bezoeken. Hier vind je harvest points voor materialen, verschillende monsters die die buurt onveilig maken en doe je soms inspiratie op voor een nieuw alchemie recept. De materialen en de soorten monsters die je vindt hangen af van het weer en het tijdstip waarop je deze locaties bezoekt. Overdag zijn de vijanden meestal eenvoudig te verslaan (tenzij ze heel groot zijn), maar ’s nachts kunnen dezelfde monsters je met een aantal klappen wegvagen. Naarmate je meer recepten in Plachta hebt gezet, wordt haar geheugen ook steeds beter. Hierdoor herinnert ze het bestaan van nieuwe locaties waardoor je weer nieuwe materialen en monsters vindt die je helpen bij het volschrijven van het boek en het voltooien van je avontuur.

De gevechten zijn turn-based en je neemt het met drie andere personages op tegen de vijanden. Het is niet heel ingewikkeld, want je kunt kiezen uit: aanvallen, verdedigen, vluchten, een item gebruiken of een special (magic of skill) inzetten. Als je een vijand genoeg aanvalt, komt hij in de break status en heb je een ronde geen last van hem. Door een aanval loopt de combometer ook op en hierdoor word je spontaan bijgestaan door één van je teamgenoten. Ze kunnen een extra aanval maken of je helpen met het verdedigen tegen een aanval. Als je een defensieve houding aanneemt dan absorberen ze een groot deel van de aanval en bij de offensieve houding valt een teamgenoot een vijand tussen de beurten aan. Wanneer de combometer rond de driehonderd procent zit dan kun je een speciale teamaanval loslaten op je vijanden. Deze gameplay loop van verzamelen, vechten, synthetiseren en het langzaam ontdekken van de wereld en Plachta’s herinneringen is zeer verslavend. Dit gecombineerd met een mooie soundtrack en een anime-achtige wereld zorgen voor uren vermaak.

Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack

Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey DX

Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey DX speelt zich af kort na de avonturen van Sophie. Firis en haar zuster Liane wonen in de afgesloten ondergrondse stad Ertona. Liane verlaat regelmatig de stad om te jagen. Firis helpt de mijnwerkers met het vinden van de beste locaties om grondstoffen te delven, maar haar grootste wens is om de wijde wereld te zien. Ze leest hier veel over elke dag staat ze voor de deur te dromen over de buitenwereld ondanks het verbod van haar ouders. Op een dag hoort ze een stem achter de deur die waarschuwt voor een aankomende explosie. Als het stof gaat liggen, wordt de verbaasde Firis begroet door twee bekende gezichten: Sophie en Plachta. Hierdoor geïnspireerd wordt Firis een alchemist die in de buitenwereld kan overleven en krijgt ze toestemming om Ertona te verlaten. Ze moet wel in een jaar haar alchemiediploma halen anders moet ze terug naar Ertona. Om een betere alchemist te worden moet ze de wereld verkennen. Atelier Firis heeft grote gebieden en immense steden die je kunt verkennen (zelfs met voertuigen) in plaats van de kleinere locaties uit Sophie. Gelukkig kun je teleporteren naar plaatsen die je al bezocht hebt en markers plaatsen die je helpen de quest te vinden. Deze game heeft weer een dag en nacht cyclus die van invloed is op de vijanden en materialen die je tijdens je tocht tegenkomt. Het weer heeft ook invloed op de gesteldheid van de vijanden en soms ook op de items die je gebruikt. Alle acties kosten LP en hoe lager je LP is des te minder materialen je kunt verzamelen, maar dit is te herstellen door items te synthetiseren of te slapen.

Het alchemie systeem doet denken aan dat van Atelier Sophie. Je verzamelt weer recepten door bepaalde vijanden te verslaan, materialen te verzamelen en bepaalde acties uit te voeren. Door je alchemie level te verhogen kun je steeds betere items maken en door quests te voltooien ontvang je Idea Points waarmee je recepten kunt kopen zonder aan de vereisten te voldoen. Je moet weer blokken in een grid plaatsen en hierdoor kun je de synthese van de items optimaliseren waardoor ze bijvoorbeeld meer energie herstellen. Door de toevoeging van Catalysts kun je bepaalde lijnen veranderen en door de blokken met de juiste kleur op de gekleurde lijn te zetten, wordt de kwaliteit van je items nog beter. Later kun je met een nieuwe techniek, Mass Synthesis, een zeer ingewikkelde synthese uitvoeren, maar je moet hiervoor wel het precieze aantal aangegeven items van een goede kwaliteit hebben om dit te bewerkstelligen. Ook kun je met het Atelier Making systeem je werkplaats aanpassen waardoor Firis bijvoorbeeld meer items kan verzamelen en kun je later in de game het kostuum van Firis aanpassen waardoor bijvoorbeeld je LP consumptie wordt verminderd.

In Atelier Firis moet je wederom vechten om te materialen te verzamelen en krijg je hulp van derden. Sommige personages ken je al uit Atelier Sophie, maar je leert ook nieuwe mensen kennen. De turn-based gevechten zijn vergelijkbaar met die uit Atelier Sophie waar je aan de zijkant de volgorde van aanvallen kunt zien en hierop kunt anticiperen door de vijanden in break status te krijgen. De Chain Burst Gauge wordt door elke aanval gevuld en helpen bij het verdedigen van Firis of het maken van een combo aanval die voor extra krachtige aanvallen zorgt door Linkage. Ook zijn er voor elk personage unieke Chain Strikes beschikbaar als je met minimaal drie personages een combo maakt en 130% Linkage bereikt na deze aanval. In dit deel heb je zoals gezegd een jaar om je diploma te halen en dus een tijdslimiet die niet in het vorige deel zat. Gelukkig vervalt deze na het behalen van het certificaat en kun je de wereld verder ontdekken. Het ontdekken van de wereld wordt gestimuleerd door de toevoeging het Observation Institute waar je gewonnen informatie over items, recepten en dergelijke kunt delen voor geld en items. En als je je dan nog verveeld, kun je ook nog vissen.

Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack 1

Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings DX

Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings DX is het laatste deel in de trilogie. In dit deel draait het om twee amateur alchemisten, de tweeling Lydie en Suelle, die hun geld verdienen met hun alchemie winkel in Melveille. Ze zijn niet heel bedreven en kijken op tegen de concurrent die het wel goed doet. Het beetje geld dat ze verdienen wordt verbrast door hun vader de kunstschilder. Het koninkrijk van Adalett begint een Atelier Ranking System waar iedere gekwalificeerde alchemist zich kan aanmelden. Ze willen hun reputatie verbeteren, de hoogste plaats bemachtigen en veel geld verdienen, zodat ze geen honger hoeven te lijden en hun belofte aan hun moeder kunnen inwilligen. Gelukkig kom je weer bekende gezichten uit de eerdere delen tegen en is het een mooi toeval dat sommige alchemisten hun atelier naar Melveille hebben verplaatst.

In dit deel help je Lydie en Suelle om hun alchemie vaardigheden te verbeteren (wat geen probleem moet zijn als je de voorgaande delen hebt gespeeld). Je kunt dit doen door de gebruikelijke quests (items creëren, monsters verslaan, enz.) te accepteren van het Notice Board in het centrum van de stad. Ook in dit deel moet je weer materialen verzamelen en monsters verslaan om deze te gebruiken voor het uitgebreide Synthesis Systeem dat verder borduurt op de voorgaande besproken systemen. Om verder te komen met het verhaal moet je synthesis examens afleggen waardoor je rank stijgt. Hierdoor maak je kennis met nieuwe personages, vind je nieuwe schilderijen om te ontdekken, ontdek je nieuwe side stories en speel je natuurlijk nieuwe recepten vrij. De schilderijen zijn naast de buitenwereld ook locaties die je kunt bezoeken en bestaan uit themawerelden zoals een onderwater wereld, ijswereld of een wereld met Halloween-thema.

De open wereld uit het vorige deel wordt vervangen voor het reizen naar verschillende maps net zoals in Atelier Sophie. Je kunt nu wel naar elke locatie en winkel teleporteren, maar hele grote gebieden verkennen is er niet meer bij. Je hebt geen tijdslimiet, maar de dag en nacht cyclus en het veranderende weer zitten ook in dit deel met dezelfde effecten. De gevechten zijn weer turn-based en zijn vergelijkbaar met de gevechten uit Atelier Firis en Sophie. Lydie en Suelle kunnen zichzelf redden met de gecreëerde items en wapens, maar als je meerdere teamgenoten hebt, kunnen ze elkaar beschermen. Zo kun je de tweeling (en andere personages) op de backrow zetten, zodat ze kunnen bijkomen. Ze krijgen dan geen beurt om aan te vallen, maar kunnen de andere twee ondersteunen met chain attacks en support magic. Ook kunnen de tweelingen tijdens het gevecht een uniek wapen creëren met Battle Mix om het tij te doen keren. Genoeg dingen om te doen, voordat de hoogste rank is behaald en de tweeling naast de grote alchemisten kan staan.

Drie ontspannende JRPG’s

De Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack bevat drie leuke JRPG’s die vooral draaien om het synthetiseren van items, zoeken naar materialen en het vechten tegen de monsters. Je hoeft je niet druk te maken als je dood gaat en er is niet een geheime samenzwering die je moet ontrafelen. De turn-based battles zijn soms overdreven makkelijk en soms extreem uitdagend (vanwege het weer en het tijdstip), maar krijgen door het combo-systeem en het wisselen van houding of positie toch enige diepgang. Elke game vult dit op zijn eigen manier in, maar er is niet veel verschil en elke JRPG-veteraan stapt hier zo in. Het verhaal is vermakelijk, makkelijk te volgen en je reisgenoten zorgen voor wat sjeu. Lekker als tussendoortje, goed om bij te ontspannen en dat keer drie.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?