Check hier alle X019 Londen-content
Virtua Racing
  • ONTWIKKELAAR SEGA-AM2
  • EERSTE RELEASEDATUM 27 juni 2019
  • PLATFORMEN Nintendo Switch
  • GENRE Racing
  • GAMELINER SCORE -

Remastered: Virtua Racing

De Switch is niet alleen een typische Nintendo-console met de geliefde mascottes van de Japanse ontwikkelaar, maar als we eerlijk zijn ook een gaarbak van voornamelijk diverse ports van games die initieel afkomstig zijn van (stok-)oude generatie consoles. Zo nu en dan worden we gelukkig verblijd met ports die werkelijk fantastisch zijn. Hoewel we de juiste tijdsgeest van de game nog wel in ons achterhoofd moeten houden, zijn deze onmiskenbare pareltjes tot op de dag van vandaag beschikbaar en immer zo goed. Zo heb ik afgelopen weekend één mogen reviewen waar ik als racefan erg blij van wordt en als gamer nog veel meer. Virtua Racing is ook geport naar de Switch en jongens, het is er eentje om je vingers bij af te likken.

Virtua Racing Switch logo

SEGA de arcade koning

SEGA was in de jaren ‘80 en ‘90 onbetwiste koning in de arcadehallen. Het bedrijf bood tal van games waar je je knaken aan kon spenderen en ze waren grotendeel nog eens zeer goed ook. Namen als SEGA Rally, OutRun, House of the Dead, Virtua Fighter en de oervader van de 3D-arcaderacer, Virtua Racer. Deze game kwam oorspronkelijk uit in 1992 en destijds viel je kaak op de grond door de vloeiende animaties en de grafische kracht van de game. Dit was vooral te danken aan SEGA die de concurrenten letterlijk wilde vermorzelen. 3D graphics stonden overigens nog echt in de kinderschoenen, maar dit behoorde tot een groep games die overtuigend 3D op je scherm wist te toveren. De game was een briljante verhouding tussen polygonen en sprites. Vandaag de dag kan je ergens nog lachen om de game als je puur naar het uiterlijk kijkt, want met een retrospectieve blik zijn sprites toch beter gerijpt dan de vlakke, kale polygonen die door elkaar lopen, nietwaar?

Maar juist vandaag de dag zijn die vlakke texture-loze polygonen een briljante (zij het onbewuste) zet. De conversie naar de Switch is werkelijk fantastisch. Ja, je kijkt nog steeds naar dezelfde vlakke en kale polygonen, echter in een volledige 1080P. Het voordeel is echter dat de game een eigen smoel heeft die ontzettend herkenbaar blijft. De effecten zijn niets veranderd en dus tref je geen overdreven HDR of aangepaste filter-effecten aan. Wat je wél aantreft is ogenschijnlijk logisch: de game draait op 60 frames per seconde waar het origineel op 30 bleef steken (toen al een hele nette prestatie). Dit zorgt voor een ontzettend responsieve game qua besturing. Geen tikje aan de stick of vierpuntsdruktoets gaat ongemerkt voorbij.

Virtua Racing Switch 1

Besturing perfect

De reden dat de game zo fantastisch is, heeft meer te maken met de besturing dan de graphics. SEGA weet heel goed hoe ze een snaarstrakke arcade-game moeten maken. Virtua Racing is geen uitzondering want deze game speelt als een droom. Iedere druk die ik gaf op de toetsen ofwel met de analoge stick, leverde directe input op en elke fout die ik maakte, had ik toch echt aan mijzelf te danken. En dit maakt de game zo nagenoeg perfect. Het zorgt er namelijk voor dat je bewust bezig bent met het besturen van de game. Houd je wagen op het asfalt. Want ga je naast de buitenste witte lijnen of op het gras en je verliest heel veel tijd. Het perfectioneren van je lijnen is daarom ontzettend verslavend en daarbij voel je je nooit in de steek gelaten door de gameplay, ondanks het arcade principe dat de game nog steeds hanteert.

De game is een getrouwe arcadeport, wat betekent dat je een race aanvangt met een aflopende timer. Je dient binnen de tijd door een checkpoint te komen zodat je tijd erbij krijgt om een totaal van vijf ronden te kunnen voltooien. Je kunt vooraf kiezen tussen de moeilijkheidsgraden easy, normal en hard. Dit betekent dat het parcours met name uitdagender wordt in de vorm van meer bochten, nauwere banen en iets snellere tegenstanders. Je fouten worden dus sneller afgestraft en de timer dreigt daardoor krapper te worden dan voorheen. De grap is overigens wel dat de computer continu dezelfde voorgeprogrammeerde fouten maakt. Zo spint op easy iedere blauwe tegenstander op de brug bij start-finish. Desondanks is het aloude adagium ‘oefening baart kunst’ van toepassing en draait het om het er uitpersen van die perfecte ronde.

Virtua Racing Switch 2

Acht spelers race-royale

De meest toffe toevoeging is de local acht-speler optie. Ja je leest het goed. Acht (!) spelers tegelijkertijd op één Switch. Uiteraard moet je maar net vier paar Joy-Cons hebben, maar toch. Hoewel ik deze optie niet heb kunnen testen, is de toevoeging briljant. Want met vier spelers werkt het super en volgens SEGA blijft de prestatie met acht spelers constant. Tevens kan je online racen, wat misschien wel de meest eerlijke test wordt van vaardigheid als je andere racegames zou vergelijken. In dit geval is eenvoud echt een krachtig element van Virtua Racing en je slijt race na race zonder dat je het doorhebt. Een andere toevoeging is de ranking die je bij kan houden en dat geeft het arcade gevoel wel terug. Het was heerlijk om mijn eerste drie letters TIM toe te voegen. Hoewel de charme er een beetje vanaf is - wie is toch die gast die onverslaanbaar op de nummer één positie staat - om je zuurverdiende centen te gebruiken om in de arcadehallen aan de top te staan, is het effect nu online aanwezig. Last but not least, is de replay optie. Het is een leuke toevoeging om je racelijn te perfectioneren, maar daar houdt het eigenlijk wel mee op.

Virtua Racing Switch 3

Eindoordeel van Timo de Hoop

Voor zeven euro is Virtua Racing van de SEGA Ages collectie een must have voor je Switch. De game speelt perfect, heeft local en online multiplayer opties en is ideaal voor onderweg. Ik heb zo ontzettend genoten om een racegame te spelen waarvan je niet afhankelijk bent van rariteiten van de besturing of van kleine imperfecties. Nee, vandaag de dag is het grafisch niet mooi, maar de game is met deze conversie bijna honderd procent trouw aan het origineel wat het retro-gevoel benadrukt. Kijk ik er dan te nostalgisch naar? Zeker niet. De game is echt zo goed.

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?