Preview: Yakuza: Dead Souls

Yakuza. Een begrip dat veel mensen kennen, de Japanse maffia. Geen lieve jongens dus. De serie die die naam draagt is dus ook niet bang voor geweld. Uitgebreide duistere verhaallijnen, gedetailleerde omgevingen en keiharde knokpartijen waren een paar van de dingen die de Yakuza-serie geliefd maakte. Maar wat nou als dit iets minder serieus genomen wordt? Wat als die hele maffiasfeer nou eens op zijn kop wordt gezet? Wat als je zombies toevoegt aan die mix? Dan krijg je Yakuza: Dead Souls.

Déjá vu
Kamurocho zal alweer het toneel zijn voor de gebeurtenissen van Yakuza: Dead Souls. Dit stadje, dat ook werd gebruikt in Yakuza 3 en Yakuza 4, is in quarantaine geplaatst vanwege een uitbraak van de zombiegriep. Dit is natuurlijk goed, want de zombieplaag is blijkbaar onder controle. Helaas ben jij aan de verkeerde kant van de ommuring terecht gekomen. Hoewel de wandelende doden veel schade hebben aangericht, ben je alweer door dezelfde straten aan het lopen. Een voordeel voor sommigen, voor wie dit een feest van herinnering is, maar het kan mensen ook afschrikken; drie keer achter elkaar dezelfde omgeving kan saai worden.

Shoot them in the head
Bij de nieuwe situatie hoort natuurlijk ook een nieuwe aanpak. Daarom zullen de vier hoofdpersonen (Shun Akiyama, Goro Majima, Ryuji Goda en Kazuma Kiryu) naar de vuurwapens grijpen in plaats van met de vuist er op los te slaan. Fans zullen dit misschien vervelend vinden, omdat de overdreven karatebewegingen natuurlijk een deel waren van de serie. De vier karakters zullen ook elk hun eigen verhaallijn volgen in de verwoeste wereld. Het is natuurlijk een uitdaging om een serieus verhaal neer te zetten als er zombies ingegooid worden, maar het Yakuza-team heeft veel ervaring met goede verhalen, één van de redenen waarom de serie zo populair is geworden. Ondanks de bizarre personages (Ryuju Goda heeft bijvoorbeeld een minigun in plaats van een rechterhand) werd het hoofdverhaal heel serieus genomen.

Undead fishing
Dat geldt echter niet voor de minigames. Zo zullen de hostess bars, pingpong-tafels en het gokken weer te vinden zijn, alsof er niets aan de hand is. Ook kun je vissen als vrijetijdsbesteding, waarbij je ook een zombie aan de haak kunt slaan. De meligheid spat ervan af, maar misschien is dit wel goed; van alleen maar zware verhaallijnen en dood wordt je ook maar zo sip. De vraag is of de twee elementen wel te combineren zijn. Niet voor niets wordt vaak in zombiegames óf voor de lol óf voor de horror gekozen. Zal de luchtigheid de verhaallijn niet verpesten?

Verwachting
Het lijkt een vreemde combinatie, keihard misdaaddrama en zombies, maar als er iemand is die het kan laten werken, is het het team van Yakuza. Als ze het kunnen aanpakken met dezelfde mix van serieus- en mafheid als de hoofdserie, zou dit zelfs heel goed uit kunnen pakken. Het blijft wel een risico, een redelijke sprong in het diepe, en die kan ook slecht uitpakken.

Yakuza: Dead Souls verschijnt op 16 maart voor de PlayStation 3.