Preview: Yakuza 3

Nog negen nachtjes wachten en Yakuza 3 is eindelijk te koop in Europa. Jij stond natuurlijk al te trappelen van ongeduld en hebt de eerst twee delen op de PlayStation 2 helemaal grijs gespeeld. Wat zeg je? Je hebt de eerste twee delen niet gespeeld? Dat kan kloppen, want de eerste twee delen in de Yakuza-reeks hebben het niet zo best gedaan in het Westen. Niet zo gek dat SEGA daarom in eerste instantie besloot Yakuza 3 niet naar ons toe te brengen. Op 13 maart, een jaar na de Japanse release, komt de game gelukkig alsnog naar Nederland. Ik zeg gelukkig ja, want ergens dig ik de game wel.

Terwijl de Japanners deze maand deeltje vier al kunnen verwachten, dienen wij in de huid van Kazuma Kiryu af te rekenen met zijn verleden. Een verleden dat deels werd belicht in de eerste twee games. Yakuza 3 belooft verder te bouwen op het verhaal van de eerste twee delen, waardoor het een pre is om deze games ook gespeeld te hebben. Gelukkig wordt het verhaal van de eerste twee delen in enkele filmpjes uit de doeken gedaan, waardoor je helemaal up-to-date bent bij aanvang van deel drie.

Zoals ik al zei kruip je weer in de huid van Kazuma Kiryu, een vechtersbaas die enerzijds een rustig leven wil leiden, maar anderzijds constant wordt achtervolgd door zijn verleden met de Yakuza, voor velen wellicht beter bekend als de Chinese maffia. De ellende begint in een weeshuis, waarna zich een intrigerend verhaald ontvouwt, waarin je verschillende locaties in onder andere Tokio aandoet. De game doet qua opbouw het meest denken aan een GTA van Aziatische hand. Naast de Aziatische in plaats van Westerse locaties, zijn er nog een aantal verschillen. Zo is de bewegingsvrijheid om de omgevingen te onderzoeken een stuk beperkter en spelen gevechten een grotere rol. Deze vinden plaats in afgebakende omgevingen, waarbij je met gebruik van een redelijk eenvoudig battlesysteem je tegenstanders onder handen neemt.

Grafisch weet de game redelijk te overtuigen en het verhaal lijkt interessant genoeg, maar de vraag is of gamers de lange dialogen en typisch Aziatische sfeer massaal zullen trekken. Mocht je nog twijfelen, download dan snel de demo die al enige tijd voorhanden is in de PlayStation Store.