Preview: Xenoblade Chronicles X

Een opvolger in de Xeno-series en de grote broer van Xenoblade Chronicles 3D, dat moet Xenoblade Chronicles X worden. Zijn er veranderingen in de serie of dit is weer de zoveelste JRPG die eigenlijk niks nieuws met zich meebrengt? Ik was er erg benieuwd naar en heb wat research gedaan. Na alle karig verspreide informatie bij elkaar gezocht te hebben en er uiteindelijk een conclusie van weten te maken, heb ik hier de preview voor jullie.

Xenoblade Chronicles X

Na Xenoblade Chronicles 3D gespeeld te hebben, heb ik een idee kunnen krijgen van wat de franchise precies voorschotelt. En in Xenoblade Chronicles X is dit eigenlijk niet anders. Wederom is er sprake van enorme open werelden waar je als gamer doorheen kan wandelen, maar dit keer is er een kleine wijziging in de plannen. De mogelijkheid is er om, naast normaal lopen, gebruik te maken van een Skell. Dit zijn bestuurbare robots die het mogelijk maken om te vliegen, te varen en te veranderen in voertuigen als tanks of motorfietsen. Een kleine toevoeging die de sleur van de serie kan doorbreken.

Een nieuw verhaal, of niet?

In elke game zou een nieuw verhaal geïntroduceerd moeten worden. Althans, dat zou wenselijk zijn. XCX speelt zich af in het jaar 2054, waarin twee alienrassen hun strijd voeren in de omgeving van de aarde, waardoor deze goed is beschadigd en ervoor zorgt dat de inwoners moeten vluchten via ruimteschepen. Zodra het schip genaamd White Whale strandt op de planeet Mira, proberen ze hopeloos in leven te blijven op de planeet. Helaas voor de nieuwe bewoners blijft de strijd tussen de aliens doorgaan en maakt dit het leven niet makkelijk. Daar begint het verhaal en zal jij iedereen er doorheen moeten leiden door resources te zoeken en verschillende zoekmissies uit te voeren. Een nieuwe setting, maar uiteindelijk hetzelfde doel als in de vorige games in de serie. Voor degenen die er niet genoeg van kunnen krijgen, zal dit een welkom iets zijn, maar voor anderen die toch een verandering zoeken in het geheel, kan het een beetje tegenvallen.

Grafisch geen klachten

Hoewel de game nog niet volledig staat, heb ik wel een aantal uur mogen bezichtigen van de game. Grafisch gezien is het geen topper, als je het vergelijkt met een gemiddelde game op de PS4, maar voor de grafische mogelijkheden van de Wii U moet ik zeggen dat de game erg fris oogt. Een beetje gepolijst hier en daar, wat mooie effecten, grotere vijanden voor beeldvulling en de gebruikelijke open wereld is tot nu toe het fraaiste in de serie. Voor wat er uit de console te halen is, is dit zonder meer gedaan.

Gebruik van de GamePad

Dat is jammer. Na wat research gedaan te hebben, kwam ik erachter dat de Wii U GamePad geen toegevoegde functie heeft naast dat het een kaart, wat extra gevechtsinformatie en een questlog toont. Daarbij moet ik zeggen dat ik geen andere functie kan ontdekken in een game als deze, maar dat was hetzelfde probleem bij XC3D. Daar werd het tweede scherm ook niet meer gebruikt dan voor wat informatie. Als je de middelen hebt, gebruik ze dan ook.

Verwachting

Negatief ben ik niet over de game, maar ik ben bang dat er weinig is toegevoegd ten opzichte van de vorige delen. Voor iedereen die net begint met de serie, zou dit totaal geen probleem moeten zijn, want 'die weten niet beter'. Voor de veteranen zou dit een sleur kunnen zijn, maar ook voor hen zouden misschien de kleine toevoegingen met vervoer en de grafische pracht genoeg vernieuwing zijn om de game van A tot Z uit te spelen. Xenoblade Chronicles X is wel weer echt een typische JRPG, dus als je daar niet van houdt, dan moet je deze game mijden. Als je wel graag JRPG's speelt, dan is dit de ideale game voor jou. Open werelden, typisch Japanse gevechtssequenties en spelopbouw maken dit wel een van de meest ultieme JRPG's. Het is dan ook niet voor niets dat deze game één van de meest geanticipeerde games van 2015 is. Ikzelf zeg: doen.

Xenoblade Chronicles X komt uit op 4 december 2015 voor de Wii U.