Preview: XCOM: Enemy Unknown

Je groep soldaten sluipt voorzichtig rond, op zoek naar de verstoring die gemeld was. Je hoort wat gerommel en plots zie je een raar object op straat staan. Gedesintegreerde mensen liggen er in stukken omheen. In het gebouw erachter zie je schaduwen langs de ramen schieten. Je geeft het bevel aan een teamgenoot om de deur op te breken en naar binnen te gaan, terwijl een ander lid van je team via een raam naar binnen gaat. Er lijkt niks in de ruimte te zitten, totdat een van je teamgenoten onder vuur komt te liggen en in groene rook opgaat. Vanuit dekking neem je de aliens onder vuur. Don't you shoot that green stuff at me!

XCOM: Enemy Unknown
De XCOM-serie is er eentje die al ver teruggaat. Al in 1994 waren de eerste XCOM-games een feit. De games, waarvan er tot 2001 zes van waren gemaakt, waren vooral in het begin een groot succes.
De serie bleef echter aantrekken. 2K Games, die inmiddels de rechten op de IP hadden verworven, besloot om een reboot te doen van de serie. Of dit goed is gegaan, daar kwam ik op de gamescom achter.

Lekker met een muisklik een aanvalsbevel geven!

De onbekende vijand
In de riante 2K-booth op de gamescom was het niet enkel Borderlands 2. Ik kon daar ook de nieuwe XCOM: Enemy Unknown spelen. Zoals mijn collega's kunnen onderschrijven, ben ik een pc-gamer van de oude school en ging ik met de oude XCOM-games in mijn achterhoofd voor een van de pc-monitoren plaatsnemen. De game zag er meteen al redelijk gelikt uit, maar eerst eens kijken of de game, net als haar voorgangers, nog steeds turn-based was. Een gilletje van geluk ontsprong toen ik zag dat het nog lekker ontspannen beurt-voor-beurt-actie was. Je team soldaten kun je per soldaat twee loopacties en een aanvalsactie geven per beurt. Je kunt ze achter objecten plaatsen, alwaar ze meteen dekking nemen. De afstand die je soldaten af kunnen leggen en hoe effectief hun aanvallen zijn, worden beter naar mate ze in niveau stijgen. In de eerste missie moest ik een aantal aliens uit een warenhuis schoppen. Dit ging lekker soepel en na deze missie kon ik teruggaan naar de thuisbasis. Deze hebben ze net als in de oude games als een soort dwarsdoorsnede weergegeven, waardoor je makkelijk van locatie naar locatie kunt springen. Je kunt hier onderzoek doen, soldaten rekruteren, missies aannemen en nog veel meer. Net als vroeger kun je uit meerdere missies kiezen die elk hun eigen impact hebben op de stand van de invasie over de hele wereld.

Home sweet home...

Voorlopig oordeel
Deze reboot van de klassieke XCOM-serie verdient een tevreden knikje. De klassieke old-school turn-based actie is nog heerlijk intact, waardoor je deze game lekker ontspannen kunt gaan spelen.
De aliens zijn net zo old-school als de gameserie, dus geen over-the-top Gears of War-aliens of andere ongein. Gewoon lekker normaal, in hoeverre dat van toepassing is voor aliens dan.
Grafisch is deze game dik in orde en de besturing is lekker eenvoudig. Eindelijk weer eens een game die je met een glas limo in de ene en je muis in de andere hand kunt spelen.

XCOM: Enemy Unknown komt 12 oktober uit voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?