Preview: XCOM 2

Met XCOM: Enemy Unknown bliezen Uitgever 2K Games en ontwikkelaar Firaxis Games nieuw leven in de XCOM-franchise. En met succes! Een vervolg kan uiteraard niet uitblijven. Mijn hart sloeg een slag over bij de aankondiging van XCOM 2. Succesvolle ingrediënten van XCOM: Enemy Unknown vormen wederom de basis. Firaxis Games heeft echter voldoende aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd om de opvolger fris en vernieuwend te houden. Sterker nog, XCOM 2 belooft een grotere uitdaging te worden dan zijn voorganger.

ontbrekende afbeelding

Dit is onze planeet, en wij gaan ervoor vechten

De wereldleiders hebben zich, en daarmee de wereld, overgegeven aan de buitenaardse wezens. Inmiddels zijn wij twintig jaar verder. De buitenaardse wezens hebben de macht in handen en XCOM lijkt slechts een herinnering te zijn. Het tegendeel is echter waar, vanuit de schaduwen vechten zij namelijk verder. Het is tijd om Aarde terug te claimen en de mensheid te bevrijden van het juk van onze vijanden.

In XCOM 2 neem je niet de leiding over doorgewinterde soldaten, maar over een groep vrijheidsvechters en guerrillastrijders. Ook ben je niet langer in het bezit van de geavanceerde wapens en bepantsering. De technische ontwikkelingen van jouw vijanden, die buitenaardse wezens, hebben echter niet stilgestaan. Sectoids, Bersekers, Mutons en Chryssalids zijn sterker dan ooit tevoren, terwijl jij terug naar de basis gaat en strijders bewapent met machetes. Het lijkt een oneerlijke strijd, maar de aanhouder wint. Vanaf de Avenger, jouw mobiele basis, ga jij elke veldslag aan in de hoop de oorlog te winnen.

ontbrekende afbeelding

Samenstellen en personaliseren van jouw team

In XCOM 2 heb je beschikking over vijf type vechters, die vergelijkbaar zijn met de type soldaten van XCOM: Enemy Unknown. De Sharpshooter is een geëvolueerde vorm van de Sniper en specialiseert zich in het gebruik van een pistool als laatste redmiddel. De Ranger is, zoals de Assault-type, gespecialiseerd in vechten op korte afstanden met behulp van shotguns of een machete. Daarnaast houdt de Grenadier van vijanden opblazen en de Specialist vervangt Support uit XCOM: Enemy Unknown. Als laatste toevoeging is er de PSI Operative, herkenbaar aan hun witte haren en paarse ogen. De PSI Operative beschikt over psychische gaven.

Iedere strijder krijgt één van deze stijlen toegewezen. Vervolgens kun je op individueel niveau jouw strijders verder specialiseren. Je kunt de Ranger vol in de strijd gooien of als verkenner inzetten om een beter beeld te krijgen van het speelveld. De Specialist kun je op de achtergrond houden voor ondersteuning of uitrusten met een drone. Met elke stijl kun je één van de twee kanten opgaan en een divers team neerzetten. Naast de kwaliteiten van de strijders kun je ook de wapens en uitrustingen naar hartenlust upgraden. Tevens zijn de strijders op cosmetisch vlak te personaliseren. Ik kijk er al naar uit om mijn familie en vrienden na te bouwen en te rouwen wanneer zij een gevecht niet hebben overleefd.

ontbrekende afbeelding

Vijanden om nachtmerries van te krijgen

In XCOM 2 krijg je een scala aan nieuwe en oude vijanden voorgeschoteld. Naast allerlei buitenaardse wezens neem je het ook op tegen de Advent Administration. De Advent Administration bestaat uit een groep mensen die loyaal zijn aan de nieuwe machthebbers van de wereld. Met andere woorden, het zijn vieze vuile verraders. Ik kijk er naar uit om ze overhoop te schieten. Echter roept de Advent Administration weinig emoties bij mij op, dit in tegenstelling tot de buitenaardse wezens. Dat is een heel ander verhaal.

Sectoids, Berserkers en Mutons betreden wederom het podium. Dankzij een flinke upgrade kun je deze echter niet onderschatten. Daarnaast passeren nieuwe rassen de revue. De Viper, Archon, Faceless en Andromedon ogen als waardige tegenstanders. Ik word vooral een beetje onrustig van de Faceless. In eerste instantie ogen de Faceless als gewone mensen zoals jij en ik. Dat beeld veranderd totaal wanneer ze uit het lichaam barsten en veranderen in enorme monsters met klauwen waar je u tegen zegt.

ontbrekende afbeelding

Nieuw speelveld én speelwijze

Voor XCOM: Enemy Unknown heeft Firaxis Games ruim tachtig handgemaakte speelvelden geproduceerd in plaats van deze aan kans over te laten. Dit lijkt wellicht veel, maar te snel kreeg ik het gevoel van herhaling. Voor XCOM 2 gebruikt de ontwikkelaar modulaire speelvelden, daarbij zijn een aantal elementen in de velden reeds vastgesteld. Dit geeft de ontwikkelaar de kans om de juiste situaties neer te zetten en ervoor te zorgen dat de velden geen rommeltje worden. In de velden bevinden zich echter tal van gaten. Deze gaten verschillen in formaat waardoor er diverse gebouwen, voertuigen of andere omgevingselementen inpassen. Dit maakt elk veld, tot op zekere hoogte, uniek en moet hiermee tevens de replay-waarde van XCOM 2 verhogen.

Daarnaast bevinden de vijanden zich al op het speelveld, onbewust van jouw aanwezigheid. Dit geeft jou de kans om de eerste kogel af te vuren of om eerst het veld te verkennen en zo een goede - of niet goede- doordachte strategie uit te stippelen. Met de oude en nieuwe vijanden in gedachten verwacht ik niet dat je hierdoor altijd in het voordeel bent. Het past in ieder geval beter bij mijn speelwijze. Ik verken liever eerst voorzichtig de omgeving om vervolgens in de aanval over te gaan. Halverwege moet ik de verleiding weerstaan om het spel te herladen zodat ik het gevecht wel kan winnen. Wat natuurlijk ook kan, is recht in de actie springen, maar dan wens ik je alvast veel succes.

ontbrekende afbeelding

Mijn verwachting

Ik kan werkelijk nog uren schrijven over XCOM 2. Voor mijn gevoel heb ik slechts een fractie van het spel behandeld. In mijn ogen zijn de juiste aanpassingen doorgevoerd. Er zijn nieuwe vijanden en een modulair speelveld om je wakker te houden. Daarnaast maakt het afvuren van de eerste kogel-principe XCOM nog strategischer. Althans, dat hoop ik allemaal. In het verleden hebben opvolgers van gameseries weleens teleurgesteld. Het bredere publiek moet opeens worden aangesproken om een hogere omzet bij elkaar te slepen. Positief blijven Dewi! XCOM 2 heeft alle kans van slagen.

XCOM 2 is vanaf 5 februari 2016 verkrijgbaar voor de pc.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?