Preview: WWE 2K16

Geplaatst: 14 oktober 2015 17:00

Pak de babyolie maar uit de kast, want 2K's WWE 2K16 is wederom terug voor een rondje in de ring. De 2K-serie staat bij mij hoog in het vaandel, maar de laatste jaren weet de worstelfranchise mij niet meer te boeien zoals hij voorheen deed. De clunky controls uit de voorgaande delen heeft de passie telkens een beetje doen afnemen. Gaat 2K16 daar verandering in brengen? Je leest het in deze preview.

Keuze genoeg

Met een indrukwekkend roster van 120 worstelaars is dit WWE's grootste roster tot op heden. Fan favorites zoals Jake 'the Snake' Roberts, en nieuwgedienden zoals Seth Rollins zijn allen van de partij. Met de downloadable content is er zelfs nog mogelijkheid tot uitbreiding van het al zeer diverse roster. Zo is bijvoorbeeld Arnold Schwarzeneggers T-800 aangekondigd als speciale pre-orderbonus.

De visuals zijn net als voorgaande jaren tot in de puntjes geperfectioneerd. De entrees en worstelmoves zien er gelikt uit en dragen bij aan een uitstekende ervaring. Echter hebben deze visuals, zoals eerder vermeld, in voorgaande delen afbreuk gedaan aan de gameplay. In deze delen klopte bijvoorbeeld de hit detection van geen kant. Het arsenaal aan moves wordt met het jaar groter en vetter. Zo kan je dikke suplexes uitvoeren of je tegenstander tot aftikken dwingen met een adembenemende submission.

Neemt je in de houdgreep

Het leuke aan een WWE-titel is het feit dat iedereen de controller kan oppakken en direct een paar goeie kopstoten kan uitdelen. De gameplay is makkelijk te begrijpen en basismoves zijn eenvoudig uit te voeren. Wanneer een speler in voorgaande delen bijvoorbeeld in een submission werd gedwongen, was het rammen op de knoppen geblazen om vrij te komen. Dit jaar gaat dat anders zijn. 2K heeft namelijk wat onderdelen uit verschillende franchises geleend. De slider is bijvoorbeeld een bekend systeem uit EA's Madden-serie. Door op het juiste moment op de knop te drukken, schiet je de bal verder en accurater. Dit systeem heeft 2K geïmplementeerd bij het ontkomen aan submissions. Een ander geleend systeem komt uit de UFC-franchise. Wanneer je een tegenstander in een houdgreep neemt, moet de cursor op de juiste positie worden geplaatst. Zo oefen je druk uit op een bepaald lichaamsdeel en dwing je de ander tot aftikken.

In gameplaybeelden is te zien dat WWE 2K16 nog altijd een beetje klungelig omgaat met de hit detection. In voorgaande uitgave was dit ook al een probleem en hierdoor komt het effect van de chop of kick to the face minder bevredigend over op de speler. Het ziet er allemaal top en flashy uit, maar dit soort problemen doen gewoon afbreuk aan de gameplay.

Terug van weggeweest

Een aantal modi die uit WWE 2K15 zijn verwijderd, keren in dit deel weer terug. Dat is maar goed ook, want de verwijderde modi waren zeer vermakelijk om te spelen. De Creative Suite is er bijvoorbeeld weer. In deze modus kunnen spelers eigen worstelaars, diva's, arena's en kampioenschappen creëren. Speciale matches zoals Tornado tag-team, ladder tag-team en handicap tag-team zijn eveneens terug in de nieuwe titel.

De MyCareer-modus is opnieuw onder de loep genomen. Spelers kunnen in deze modus een eigen worstelaar aanmaken en de WWE in een houdgreep proberen te nemen. Superstars spreken jouw worstelaar direct aan. Vervolgens kan jij met diverse antwoorden reageren. Op basis van jouw reactie sluit je allianties of creëer je rivaliteiten. Dit soort toevoegingen zijn precies wat ik wil zien. Het leuke aan het worstelen is namelijk dat het te ludiek voor woorden is. De shows en presentatie moeten over the top zijn. Het lijkt dan ook dat de MyCareer-modus een aantal uitstekende toevoegingen heeft gekregen.

Goud van oud

De toevoeging waar ik het meest enthousiast over ben, is de 2K-showcase. In deze modus beleef je de hoogtijdagen van het worstelen. Ikzelf ben in de jaren negentig opgegroeid met oude herhalingen en Wrestlemania's op Veronica. Het is dan ook geweldig om te zien dat je deze hoogtijdagen in WWE 2K16 kan herbeleven. De intro's zijn één op één nagemaakt en de originele audioclips van de worstelaars worden optimaal gebruikt. De meest memorabele matches zijn tot in detail gereconstrueerd. Het is slechts aan jou om deze matches weer tot leven te wekken.

Verwachting

Een titel zoals WWE 2K16 houdt het worstelgenre op de spelcomputer in leven. Hoewel niet alle problemen op het eerste oog gefikst zijn, is de titel nog steeds een powerhouse binnen het worstelgenre. De presentatie is geweldig en er is duidelijk geluisterd naar de fans. Zo zijn bepaalde spelmodi terug van weggeweest en is het roster in deze editie nog uitgebreider. Ook de MyCareer-modus toont veel potentie. Ik kan dan ook niet wachten om de titel toch even te proberen. Mijn worstelvlammetje is weer aangewakkerd. Die van jou ook?

WWE 2K16 verschijnt op 30 oktober voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.