Preview: WRC 10 - Grafische perfectie en bomvol content

Geplaatst: 22 juni 2021 10:00
Aangepast: 10 januari 2022 21:46

De WRC-gameserie is nog steeds één van de meest populaire onder de autosport fans. Ieder jaar wordt de nieuwe aanvulling op de serie weer met veel lof ontvangen door de community. Inmiddels zijn we alweer bij WRC 10 beland, waarvan de demo afgelopen weekend te spelen was via Steam. Veel meer dan de quick matches was er nog niet te spelen, maar het was toch al mooi om een eerste blik te kunnen werpen op de gameplay. Over die gameplay ga ik het hebben in deze preview van WRC 10.

Het World Rally Championship viert zijn vijftigste verjaardag

WRC 10 viert het vijftigjarige bestaan van het World Rally Championship, dus het belooft een feestje te worden. Dit gebeurt onder andere door uitdagingen die je kunt aangaan die gebaseerd zijn op de geschiedenis van de autosport en gebeurtenissen uit het verleden. Daarnaast kun je ook racen met auto’s en coureurs uit het verleden op oude circuits die voor de echte fans wel herkenbaar zullen zijn. Hiervan konden we in de demo helaas nog niets spelen, maar het is een mooi vooruitzicht en het zorgt voor veel extra content.

Lomp rijden wordt snel zichtbaar

Wat wel meteen duidelijk wordt in de demo, is dat WRC 10 er fantastisch uitziet. De auto’s en de circuits zijn enorm realistisch. Zelfs het publiek, waar de ontwerpers normaliter vaak weinig aandacht aan besteden, ziet er een stuk beter uit dan in voorgaande WRC-games. Ook het verval van de auto, mocht je net zo onvoorzichtig en lomp rijden als ik, heeft nu meer fases dan normaal. Als je het echt goed doet, slaan zelfs de portieren aan de voorkant open wanneer je te hard door een bocht gaat. Ja, ik sloop graag dingen in games. Nee, dit doe ik zeker niet met mijn eigen auto, maar dat is dan ook wel echt een tank.

In de demo kun je een aantal circuits in Kroatië, Spanje en Estonië uitproberen. Uiteindelijk zal de game circuits uit negentien verschillende landen bevatten, waarvan een aantal landen pas een tijd na de release beschikbaar zullen zijn. De circuits in Spanje zijn tot nu toe zeker mijn favoriet, zowel qua uiterlijk als qua oppervlak. Je crosst over smalle, kronkelende paden door Spaanse dorpen en landschappen. Alles ziet er geweldig uit en het voelt echt alsof jij je in Spanje, Kroatië of Estonia bevindt. Daarnaast kun je in een hoop verschillende weersomstandigheden racen, van helder, zonnig weer tot een hevige storm. Je kunt ook een soort real-time weer kiezen, waarbij het weer gedurende een race kan veranderen.

Meer content en een vernieuwde carrière modus

Naast de verschillende rally’s die je kunt spelen, kun je dus aan de slag gaan met uitdagingen die gebaseerd zijn op de geschiedenis van de WRC. Je racet dan met bekende auto’s en coureurs uit het verleden op bestaande circuits. WRC 10 krijgt naast de losse races en kampioenschappen ook een carrière modus, waarin je onder andere een hoop trainingsopdrachten en uitdagingen krijgt. Het tiende deel uit de gameserie krijgt dus heel wat meer content dan zijn voorgangers. Het wordt dus een game waar je nog meer tijd in kunt steken dan je gewend bent.

De carrière modus zat natuurlijk al langer in de game, maar in WRC 10 komt hier wel een nieuw element bij. Namelijk het managen van je eigen WRC team, helemaal vanuit de startpositie. Je krijgt hierbij zelfs de mogelijkheid om een eigen skin te maken voor de auto’s van jouw team en je kunt sponsoren verzamelen door goed te presteren. Ook dit hebben we helaas nog niet mogen uitproberen in de demo, maar het is zeker het onderdeel van WRC 10 waar ik persoonlijk het meest naar uitkijk.

Voorlopig oordeel van Eilish Janssen

WRC 10 ziet er ten eerste gewoon top uit, nog beter dan zijn voorganger. Het uiterlijk van de auto’s en de circuits zijn nog realistischer dan voorheen en zelfs het verval van de auto’s is nog gedetailleerder geworden. De optie voor real-time weersomstandigheden is een mooie toevoeging om het racen nog net wat uitdagender te maken. Het weer kan zo gedurende een race namelijk constant veranderen, waardoor jij jouw rijstijl dan weer moet aanpassen. De besturing van de game is zoals we het gewend zijn van de WRC-games en je kunt de instellingen van de auto tot in detail aanpassen, maar het hoeft niet. Het vooruitzicht op de vele content die WRC 10 gaat krijgen, maakt dit voor mij toch echt een must-buy voor dit najaar.

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot WRC 10

Nacon

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series