WRATH: Aeon of Ruin

  • Ontwikkelaar KillPixel
  • Eerste releasedatum 22 november 2019
  • Platformen Pc
  • Genre Actie, First-Person Shooter, Indie
  • Gameliner score -

Preview: WRATH: Aeon of Ruin - Authentieke boomer shooter

Je weet dat je als industrie zijnde toch echt een sweet spot geraakt hebt als dertig jaar later er nog steeds mensen geïnspireerd worden door jouw idee. Ik duid hier op DOOM. De retro shooter heeft ontzettend veel impact gehad op gameland en niet alleen op een technisch vlak. Elke keer komen er weer meer zogenaamde boomer shooters op de markt. Shooters met een grafische retrostijl en één belangrijke ideologie. Snel en dodelijk, dat is het motto. Ik mocht mezelf even vermaken met WRATH: Aeon of Ruin en het is een pure boomer shooter. Dit is positief en negatief op te vatten.

WRATH Aeon of Ruin preview1

Speedy Gunzales

Goed, net benoemde ik het al, maar WRATH: Aeon of Ruin draait om twee centrale onderdelen. De game is snel en de game is hard. Je bewegingssnelheid is te allen tijde ook razendsnel. Je vliegt door de levels heen en dat is zeer typerend voor de soort game die je speelt. Je moet altijd in beweging blijven om te overleven. Combat is namelijk onvergeeflijk. De vijanden die je tegenkomt, pakken je stevig aan en daarom is het cruciaal om je snelheid te combineren met je uitgebreide arsenaal.

WRATH: Aeon of Ruin heeft een aantal toffe wapens die allemaal een bepaalde rol vervullen. Qua design zien ze er vrij heavy metal uit en waar ik vooral tevreden over ben, is de impact. Elk kogel die je raakt, voelt ook echt krachtig aan. Gepaard met het ruige sounddesign weet het goed en duidelijk de boodschap over te brengen naar de vijanden. Soms dwars door het hoofd heen, maar goed. Het enige wat mij wel opviel, is eigenlijk hoe geweldig de shotgun was. Zo geweldig, dat ik de andere guns eigenlijk niet wilde gebruiken en alleen maar met mijn boomstick het avontuur wilde voortzetten.

WRATH Aeon of Ruin preview2

Oud voor een reden?

Deze keurige geweren (en mijn geliefde shotgun) kun je gebruiken tegen de nageboorten uit de diepste pitten van de hel. De monsters zijn qua design zeker niet verkeerd. Verknipt en agressief, ze bepalen het tempo en doen dit goed. Ik heb echter het gevoel dat vijanden wel divers zijn, maar individueel zwakjes. Ze hebben één taak en die voeren ze uit, maar ze voelen een beetje kunstmatig aan. Zeker omdat ze niet echt hun best doen om de speler aan te vallen via de flanken. Ze achtervolgen de speler enigszins hersenloos. Uiteindelijk verwacht je geen complexe A.I. van een boomer shooter zoals WRATH: Aeon of Ruin, maar iets meer variatie in de benadering van vijanden zou tof zijn.

WRATH: Aeon of Ruin is een boomer shooter in hart en nieren. De game weet dat zelf ook. Het is hard, snel en heeft een passende art-style. Hoopte je op de evolutie van het genre? Dan moet ik je teleurstellen. WRATH: Aeon of Ruin is goed in wat er al bestaat. We hebben deze games vaker gezien. Dezelfde soort indie-titels, zoals DUSK, maar ook triple-A titels zoals DOOM Eternal. Heb je deze game voorbij zien komen tijdens je speurtochten op Steam en dacht je bij jezelf dat je het wel tof leek? Dan ja, dat is hoogstwaarschijnlijk ook je antwoord. WRATH: Aeon of Ruin speelt het spelletje heel eerlijk. Geen innovatie, maar wel een goudeerlijk product.

WRATH Aeon of Ruin preview3

Voorlopig oordeel Bram de Boomerman

WRATH: Aeon of Ruin is voor de fans. Hou je van snelle en brute actie? Hou je van games zoals DOOM? Dan kan je niet misgaan. Verwacht echter niet grote innovatieve stappen binnen het genre van boomer shooters. De guns voelen goed aan, vooral de shotgun is een genot om te gebruiken. De monsters zijn tof gedaan, maar voelen wel een beetje simpel aan zo nu en dan. Kortom, als je denkt dat WRATH: Aeon of Ruin iets voor jou is, dan is dat het waarschijnlijk ook. Niet erg nieuw, maar waarom een formule veranderen die al 30 jaar werkt?

Over auteur Bram Noteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?