Preview: Worms Rumble - anders dan voorheen, wel vermakelijk

Aangepast: 11 november 2020 18:23

Als grote fan van de chaotische game Worms kijk ik erg uit naar Worms Rumble. Dit weekend is de open bèta, waarin we alvast een groot deel van de game te zien krijgen. De gameserie viert dit jaar zijn vijfentwintigste verjaardag. In die vijfentwintig jaar zijn de games redelijk bij hun vertrouwde formule gebleven. Dat er veel dingen anders zijn gedaan in Worms Rumble, is al duidelijk. Is de game op die manier nog net zo leuk als zijn voorgangers? We gaan het zien.

Alles is nog heel, hoe dan?

Waar voorgaande Worms games allemaal turn-based waren, is Worms Rumble een real-time arena game. Aan de ene kant maakt dit de game een stuk dynamischer, want je moet constant opletten wat er om je heen gebeurt en niet alleen als je aan de beurt bent. Maar aan de andere kant voelt het niet meer echt als de Worms die je gewend bent. Het krijgt nu een beetje een Call of Duty vibe, maar dan in platform modus. Daarbij is het richten niet echt ideaal voor een real-time game. Na een tijdje heb je het wel enigszins onder de knie, maar het blijft soms meer geluk dan talent. Vooral omdat Worms Rumble nog even chaotisch is als zijn voorgangers, misschien nog wel een tikkeltje erger.

Wat er ook mist, is de mogelijkheid om de arena te beschadigen of zelfs compleet te verwoesten. Alles blijft heel. Hoe dan? Natuurlijk is dit een bèta en kan het zijn dat dit nog aan de game toegevoegd gaat worden, maar zoveel tijd is er niet meer tot 1 december. Tactiek is niet meer echt nodig, vooral niet in een deathmatch, waar het ieder voor zich is. De arena verandert wel af en toe, maar dit zijn maar kleine veranderingen die in het niet vallen vergeleken met voorgaande Worms games. Zelfs in de Battle Royale modus lijkt het tactische gedeelte van de game ver te zoeken te zijn.

Die ontploffende schapen zijn altijd leuk

Je hebt een hoop opties voor het aankleden van jouw worm. Verschillende kleuren, patronen, brillen, hoeden, monden en ogen. En hoe hoger je level is, hoe meer opties je vrijspeelt. Wat je in de bèta vrijspeelt, neem je niet mee wanneer de game echt uitkomt. Dat was al bekendgemaakt. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dat niet zo’n ramp vind. Het enige dat je vrijspeelt zijn aankleedopties voor je personage of wapens. Niet echt dingen waar ik veel waarde aan hecht in een game, naast het feit dat het wel grappig is.

Je kunt kiezen voor verschillende stemmen voor jouw worm, maar ook voor de aankondigingen tijdens de game. Je kunt ook voor andere talen kiezen, zoals Duits, Frans en Chinees. In de bèta is maar een klein deel van de vrij te spelen content beschikbaar, dus het is ook niet zo gek dat het nu niet erg spectaculair is. Het deel van de wapens dat je al kunt gebruiken, is wel iets om vrolijk van te worden. Vooral het afschieten van ontploffende schapen is iets waar ik dankbaar gebruik van maak, al gaat dit nog wel eens fout. De optie om in de training alle wapens een keer uit te testen is wel welkom, aangezien de chaos tijdens de game er al snel voor zorgt dat je maar wat om je heen schiet als je een wapen nog niet kent.

Oh nee, niet dat deuntje

De humor die we gewend zijn van Worms is zeker bewaard gebleven, iets waar ik erg blij mee ben. De geluidjes en de stemmen die allemaal door elkaar klinken zijn niet minder leuk geworden. En wat dacht je van de Holy Handgrenade? Als ik dat deuntje hoor, ren ik heel snel de andere kant op. Voor mij is dit wel een reden dat ik door de grote verschillen heen kan kijken en erg kan genieten van Worms Rumble. Al lijkt het misschien wat geforceerd dat de Battle Royale modi toe zijn gevoegd, ze zijn wel erg vermakelijk als je eenmaal een beetje in de game zit. Een erg positief effect van de real-time gameplay, is dat er in de choas van het slagveld ook nog achtervolgingen ontstaan. Achtervolgingen die onverwachts beëindigd kunnen worden door een Holy Handgrenade die ineens een pijplijn in vliegt. Dat is iets dat je niet mee zal maken in een turn-based game.

Wel hoop ik dat de game nog ooit de mogelijkheid zal krijgen om de arena te verwoesten, zodat het toch allemaal net iets lastiger en tactischer wordt. Dan zou het wat mij betreft compleet zijn en een prima nieuw hoofdstuk in de Worms-serie. In de open bèta is er slechts één arena beschikbaar, dus ik ben erg benieuwd naar de arena’s die er nog bij gaan komen. Deze was in ieder geval erg groot. Soms duurde het zelfs even, voordat ik andere spelers had gevonden. En dat in een deathmatch met 32 spelers. Dit heeft ook wel weer iets, omdat je net iets meer gebruik kunt maken van het verrassingseffect. De gameplay in de bèta verloopt redelijk soepel, zonder al teveel haperingen. De enige glitch die ik tegen ben gekomen, is het feit dat de speler iconen vaak veranderen, dus je ziet niet altijd hoe andere spelers hun worm nou aangekleed hebben.

Voorlopig oordeel van Eilish Janssen

Worms Rumble is erg anders dan voorgaande Worms games. Wanneer je begint met spelen kan dit nogal storend zijn, maar het is ook wel iets waar je gewoon even doorheen moet. Uiteindelijk zie je ook de voordelen van de real-time gameplay, zoals spannende achtervolgingen met onverwachte wendingen. In de beta is het helaas niet mogelijk om de arena te verwoesten of aan te tasten, dit is wel een kenmerk van de oudere games dat ik mis. Het zou ervoor zorgen dat je net iets tactischer te werk moet gaan. De Battle Royale modi vind ik zelf wat minder en een tikkeltje geforceerd, maar dat is ook persoonlijke smaak. De Deathmatch modus vind ik erg leuk en uitdagend om te spelen. Het is zeker niet zoals de klassieke Worms, maar het heeft zo zijn charmes.

Bron: Worms Rumble

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Worms Rumble

-

Team17