Preview: World of Warplanes

Geplaatst: 29 juli 2012 11:00

Je doel is in je vizier. Een stroom kogels doorzeeft de kist en de rook uit zijn staart wijst erop dat hij niet lang meer zal vliegen. Je doel doet wat manoeuvres om je af te schudden, maar je blijft op zijn six. Een tweede stoot doet het vijandelijke toestel uiteenbarsten en neerstorten. Je speurt door de lucht naar je volgende doel. Op dat moment vliegen de kogels langs je kist. Het spelletje is nu omgedraaid. Even kijken of hij deze looping al kent...

World of Warplanes
Met World of Warplanes doet Wargaming.net een stap naar het volgende gevechtstheater: de lucht. Het land wordt al gedomineerd door het zeer succesvolle World of Tanks, nu is het de beurt aan de vliegtuigen. In World of Warplanes kies je het luchtruim in jachtvliegtuigen uit de gouden eeuw van de militaire luchtvaart. De vliegtuigen komen uit verschillende tijdperken: van de jaren '30 tot na de Tweede Wereldoorlog. Hierbij begin je in tweedekkertjes, maar zul je eindigen in de eerste straaljagers. De gevechten in de lucht zijn spannend, maar hoe het precies gaat, dat is nog best ingewikkeld.

Aces High!
In World of Warplanes gaat het natuurlijk om het vliegen. Niet iedereen heeft natuurlijk een joystick of gamepad en daarom heeft Wargaming.net er een zeer prettige besturing voor de muis ingestopt. De richting waar je je muis in beweegt is de richting waar je vliegtuig naartoe vliegt. Dit is niet één-op-één, de reactiesnelheid van je vliegtuig hangt af van het type kist dat je voor het gevecht hebt gekozen. De vliegtuigjes waarin je begint zijn oude barrels, maar na elk gevecht krijg je inkomsten waarmee je sterkere en snellere vliegtuigen van een hoger niveau kunt aanschaffen. Verdeeld in twee teams mag je dan het gevecht in!
De gevechten kunnen op twee manieren worden gewonnen. Ofwel je schiet alle vliegtuigen in het vijandelijke team neer of je zorgt ervoor dat je air superiority krijgt door meer doelen te vernietigen dan het vijandelijke team. Deze doelen zijn zowel de vijandige vliegtuigen als aangeduide gronddoelen op het grote slagveld.

Historisch vliegeniertje spelen
De game zelf ziet er erg goed uit. De velden zijn groot en mooi gedetailleerd en de vliegtuigen overtuigen goed. Dat is ook logisch, want Wargaming.net heeft al veel ervaring met deze game-engine die ze ook voor World of Tanks gebruiken.
Alle vliegtuigen in World of Warplanes zijn historisch van aard. Ze hebben echt gevlogen of zijn in ieder geval ontworpen. De landen waarvan je in een kist kunt stappen zijn Rusland, Duitsland en de Verenigde Staten. Hierbij heb je de keuze tussen fighters, welke bedoeld zijn om andere vliegtuigen te jagen, en ground attack aircrafts, welke uitgerust zijn met zwaar geschut en bommen, bedoeld om gronddoelen te vernielen. Elk van deze vliegtuigen heeft een specifieke rol in het gevecht.
De gevechten zelf zijn snel en pittig. Voordat je het door hebt, kun je al in een duel op leven en dood verwikkeld raken, waarbij het veel voldoening geeft als je je tegenstander uit de lucht knalt. De verschillen tussen de vliegtuigen zijn duidelijk merkbaar, zowel tussen de verschillende niveaus als tussen de verschillende rollen. De fighters zijn snel en wendbaar, terwijl de ground attack aircrafts wat logger aanvoelen. Het aanvallen van gronddoelen in ground attack aircrafts is naar verhouding wel makkelijker dan het neerschieten van tegenstanders in fighters. Wat dan wel opvalt in de bèta is dat de inkomsten die je na elk gevecht krijgt voor ground attack aircrafts veel hoger liggen dan bij de fighters. Dat is raar, omdat dit wel veel makkelijker is. Maar natuurlijk is het de bèta, dus daar zullen nog wel extra balancing patches voor worden uitgebracht.

World of Warplanes weet te overtuigen. De vliegtuigen voelen lekker aan, al moet je wel wat oefenen voordat je de besturing meester bent. De actie is vlug en fouten in je vliegstijl worden meedogenloos afgestraft door je tegenstanders. Maar al gauw voelt de besturing fijner en zul je meer kills maken. De game ziet er erg goed uit, zeker voor een Free-to-Play-titel. Hier en daar zijn er nog wat balance issues, maar het spel zit nog in de bèta. Er is dus nog wat werk aan de winkel, maar als je naar de ervaring van Wargaming.net met World of Tanks kijkt, dan zal dit slechts een kwestie van tijd zijn.

World of Warplanes gaat in 2012 exclusief voor de pc verschijnen.