Preview: World of Warcraft: Mists of Pandaria

Geplaatst: 14 september 2012 19:00

Op de gamescom was er veel te doen, maar zoals vanouds was het weer flink druk bij Blizzard. Niet alleen werd de nieuwe trailer van de aankomende World of Warcraft uitbreiding voor het eerst getoond, er kon ook gespeeld worden met deze nieuwe uitbreiding: Mists of Pandaria.

Mists of Pandaria
De grootste vernieuwingen in Mists of Pandaria zijn het opvoeren van de levelcap van 85 naar 90, de introductie van de monk als nieuwe klasse en natuurlijk de Pandaren als het nieuwe ras. Dit ras is voor zowel de Horde als de Alliance (de twee facties in de World of Warcraft) te spelen. Dus geen exclusief ras, zoals de voorgaande extra rassen telkens waren. Deze (bij gebrek aan een betere omschrijving) kung-fu panda's wonen op het eiland Pandaria, welke ongestoord ronddobbert op de oceanen. Echter is deze tijd van vrede nu over, en moeten de Pandaren vechten om te overleven.

Pandabeertjes zijn niet voor de poes
De Pandaren zijn sterk gebaseerd op de oude Chinese kung-fu films, waarbij de leerling-meester relatie in het begin van het spel erg sterk naar voren komt. Het andere Chinese exportproduct, de pandabeer, kan dan niet achterblijven. Meng deze twee en je krijgt de Pandaren. De speciale aanval van de Pandaren, die voor elke gekozen klasse toegankelijk is, is een soort kung-fu aanval die je tegenstander voor vier seconden knock-out slaat. Deze aanval past precies in het sfeertje dat rond de Pandaren te vinden is. De architectuur van de gebouwen in het startgebied van de Pandaren is dan ook doordrenkt met Chinese invloeden. Krullende daken, rijen Pandaren die martial arts moves staan te doen: het ademt de sfeer uit van een goede Yet-Li film. De quests die je onderneemt zijn dat ook ter verlichting en training, waarbij je je ook echt als tiny grasshopper op moet werken om de geesten van je voorvaderen tevreden te stellen en je voor te bereiden op de uitdagingen die de World of Warcraft op je af gaat slingeren. De omgevingen zien er erg goed uit, iets wat we onderhand natuurlijk gewend zijn van Blizzard. Sfeer en muziek mengen moeiteloos met de actie en gevechten die je moet voeren om je te bewijzen als Pandaren. Kippenvel-momenten zijn veelvuldig aanwezig, waarbij je je echt de game ingezogen voelt worden. Kortom, weer echt World of Warcraft!

Voorlopig oordeel
Het blijft moeilijk om in twintig minuten een goed beeld te krijgen van een MMORPG, maar deze korte indruk was een goede. Qua sfeer zit Blizzard weer precies op de goede weg; dit komt door de goede balans tussen omgevingen, de muziek, het verhaal en de actie. De engine is alweer wat ouder, maar weet zich nog goed te verweren tegen de nieuwere, beter uitziende games in pure eenvoud. De game doet wat hij hoort te doen, niets meer en niets minder. Voor de doorgewinterde WoW-fan zal deze game waarschijnlijk weer wat slaaptekort opwekken. De Mists of Pandaria roepen je!

World of Warcraft: Mists of Pandaria komt 25 september uit op pc en Mac.