Preview: World of Tanks Generals

Geplaatst: 17 maart 2015 08:00

Ik ben altijd een fan geweest van kaartspelletjes. Denk hierbij niet aan klaverjassen of zo, maar eerder spellen als Magic: The Gathering. Daarnaast ben ik ook een grote fan van tanks, en dan wel die van rondom de Tweede Wereldoorlog. Ik was daarom ook erg prettig verbaasd toen Wargaming.net een paar jaar geleden World of Tanks Generals aankondigde: een virtueel kaartspel dat je in je browser speelt met mooie artwork die aansloot op hun andere titels. Ik was toen al erg geïnteresseerd, maar toen een week of wat geleden de previewcode in mijn mailbox verscheen, werd ik meteen enthousiast!

World of Tanks Generals

Het doel in World of Tanks Generals is het vernietigen van het vijandelijke hoofdkwartier. Tegelijk moet jij het jouwe intact zien te houden. Klinkt simpel, toch? Nou, het is iets ingewikkelder dan dat. Het draait allemaal om je hoofdkwartier. Deze genereert resources waarmee je je kaarten bètaalt. Betreft je kaarten: hiervan heb je een uitgebreid arsenaal tot je beschikking, bestaande uit lichte tanks, middelzware tanks, zware tanks, mobiele artillerie en missiekaarten. Elk van deze kaarten heeft weer voor- en nadelen, maar ze hebben één ding gemeen: ze helpen je naar de overwinning.

Onderzoek en deckbuilding

In World of Tanks Generals draait het uiteraard om de kaartjes. Je begint met een kleine verzameling, maar dit kun je uitbreiden door onderzoek. Je kunt sterkere hoofdkwartieren onderzoeken en betere tanks ontsluiten middels dit onderzoek. Deze kaarten komen dan weer in je verzameling waaruit je je deck kunt bouwen. Je kiest je kaarten, lettend op de kosten van de kaarten en of je genoeg diversiteit in je deck hebt zitten. Als je je deck klaar hebt, kun je door naar het belangrijkste deel van het spel: het slopen van je vijanden!

Hoofdkwartiertje spelen

Het spel zelf lijkt redelijk simpel. Je hoofdkwartier genereert resources, je gebruikt deze om je kaarten te spelen en je schuift met je voertuigen over het veld terwijl je de vijandelijke voertuigen probeert te vernietigen en je het vijandelijke hoofdkwartier probeert te vernietigen. Maar er zit redelijk wat diepgang in dit spel. Zo zijn er tanks die extra resources genereren, missies die onverwacht roet in het eten kunnen gooien en tactieken die je kunnen laten verbazen. Het speelveld is het beste te vergelijken met een schaakbord: je schuift je stukken en je wacht op de tegenzet van je tegenstander. Deze combinatie van de gameplay van zowel kaartspellen als schaken geeft een interessante twist aan de formule. Na een potje krijg je weer punten die je weer kunt gebruiken om nieuwe kaarten te onderzoeken en te kopen en kun je gaandeweg je deck steeds sterker maken.

Voorlopig eindoordeel

World of Tanks Generals biedt een leuke mix tussen aan de ene kant het kaartspel en de bijhorende gameplay en een soort van schaakspel op het speelveld. Sommige tanks kunnen sneller bewegen, andere kunnen weer op langere afstand aanvallen. Dit alles speel je met de tanks die je al kent uit World of Tanks. Het deckbuilden en het onderzoeken van nieuwe kaarten geven een interessante, enigszins verslavende twist aan dit digitale kaartspel. De artwork is prachtig, de gameplay vloeiend en de mechanics simpel doch diepgaand. Dit zou wel eens een spel kunnen worden dat head-to-head zou kunnen gaan met Hearthstone: Heroes of Warcraft!

World of Tanks Generals is nu in closed bèta. Het is nog niet bekend wanneer de game uit bèta gaat.