Check al onze gamescom content hier!
Wolfenstein: The New Order
  • ONTWIKKELAAR MachineGames
  • RELEASEDATUM 20 mei 2014
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Shooter
  • GAMELINER SCORE

Preview: Wolfenstein: The New Order

Wolfenstein 3D was niet zomaar een shooter. Wolfenstein 3D was, nee is revolutionair, een begrip, een 'hate it or love it'-game, maar boven alles was het extreem grappig. Toen ik hoorde dat er een vervolg zou gaan komen, was ik toch wel enigszins sceptisch. Zal Wolfenstein: The New Order een waardig vervolg zijn op de legendarische klassieker?

ontbrekende afbeelding

Resumé
Wolfenstein 3D was een echte corridor-shooter waarin de held, William Joseph 'B.J.' Blazkowicz, zich een weg vocht door vele nazi's door ze om het leven te brengen. Bewapend met de ILM-cheat ging ik met volautomatische wapens en oneindige ammo de strijd aan. Hoe vaak ik wel niet de zin Aaaai, mein Leben heb gehoord om vervolgens in het lachen uit barsten, weet ik geeneens meer. Dergelijke shooters maken ze tegenwoordig niet meer, hoewel, niet totdat daar ineens Wolfenstein: The New Order was.

Wolfenstein: The New Order speelt zich af in een alternatief 1960 waar de Nazi's wel de Tweede Wereldoorlog hebben gewonnen en nu de volledige wereld domineren. Daarnaast hebben ze blijkbaar ook de hand weten te leggen op extreem geavanceerde technologie, want mechanische robothonden en soldaten zijn aan de orde van de dag. Vijftien jaar na het origineel heeft dezelfde held, B.J. Blazkowicz, maar één doel voor ogen: de wereld voorgoed verlossen van al het Nazigespuis.

ontbrekende afbeelding

Zucht weer een generieke shooter dus?
Nein! Nein! Nein! Wolfenstein is van nature een serie die het moet hebben van over-the-top actie, bloed en wapens! Veel wapens! Deze reboot geeft je dat alles in het kwadraat. De wapens in deze game geven je een gevoel van macht als je een kogelregen laat neerkomen op je vijanden. Dit gevoel wordt alleen maar versterkt door het feit dat B.J. Blazkowicz ongeveer ieder wapen kan 'dual wielden'. Combineer dit met het geweldige geluid van de wapens en de toon is gezet.

Wat wel anders is dan haar voorgangers, is het kunnen maken van keuzes. Kies je ervoor om als Rambo een kamp binnen te stormen en op alles te schieten of kies je ervoor om voor de stealth-benadering te gaan? Voor beide keuzes is namelijk iets te zeggen. Zij die 'trigger happy' zijn zullen de strijd aangaan met de vele tegenstanders die tevoorschijn zullen komen omdat het alarm is afgegaan. De stealth-spelers zullen eerst een commander uitschakelen voordat hij ook maar het alarm kan af laten gaan.

ontbrekende afbeelding

But there's stuff!
Een moderne shooter zou geen moderne shooter zijn als er niet legio challenges en collectables aanwezig waren. Wolfenstein: The New Order volgt zeker deze stijgende lijn met hier en daar een aanpassing. Zo fungeren de challenges als een soort skill tree. Maak x moorden met wapen x (stealth). Dit kan dan weer een ability vrijspelen waardoor je op afstand vijanden kan doden met je mes. Naast de bizarre vuurgevechten zal je ook Duitse kastelen gaan verkennen, uiteraard goud stelen en weer proberen geheime ruimtes te vinden. Het is weer bijna net als vroeger.

Verwachting
De shooter ziet er visueel geweldig uit en het weet de bizarre actie op een prachtige manier op je scherm te toveren. Maar toen ik Wolfenstein: The New Order speelde, bekroop mij een bijzonder gevoel. Een gevoel wat ik al lang niet meer heb mogen ervaren met shooters. Het spel voelde aan zoals ik het verwacht had, in de verlenging van het origineel. De vele medkits die overal liggen verspreid. Continu maar één kant op kunnen gaan. De absurde actie en bijbehorende liters bloed. Het voelde allemaal aan als een warm bad, een gevoel wat ik ook al had met Wolfenstein 3D. Wolfenstein: The New Order is een old-school shooter in een heel modern jasje. En dat is iets, waar ik alleen maar blij om kan zijn. 'Let's kill some Gnazi's!'

Wolfenstein: The New Order zal op 20 mei verschijnen voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4 en de Xbox 360. De Xbox One-versie zal bij ons in Nederland later verschijnen.

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?