Preview: Wolfenstein II: The New Colossus

Het is alweer drie jaar geleden dat Bethesda en ontwikkelaar MachineGames de Wolfenstein-serie weer op de kaart zette met Wolfenstein: The New Order. Het was een geweldige First-person shooter die elementen uit klassieke shooters combineerde met de standaard van nu. De standalone Wolfenstein: The Old Blood was een leuk tussendoortje, maar nu ben ik wel toe aan een volwaardige Wolfenstein-game, en dat belooft Wolfenstein II: The New Colossus absoluut te worden.

ontbrekende afbeelding

Knallen in een rolstoel

Wolfenstein II: The New Colossusis een direct vervolg op Wolfenstein: The New Order en blijft daarom hangen in de jaren zestig. B.J. Blazkowiczis uiteraard weer terug, alhoewel hij flinke verwondingen heeft opgelopen na zijn vorige avontuur. De game belooft weer heerlijk over-de-top te worden en zit vol met brute shootouts. Zo krijgt Blazkowicz aan het begin al bezoek van de nazi's en zal hij ze in het openingslevel volledig bestrijden vanuit een rolstoel. Dit is zoals Wolfenstein hoort te zijn: vol met donkere humor, goede actie en bizarre personages. Zo keert Frau Engel, de schurk uit The New Order, terug en zij heeft nog een appeltje te schillen met Blazkowicz, die nu onder de nazi's bekend staat als 'Terror Billy'. Uiteraard duiken er ook nieuwe gezichten op. In de E3-trailermaakten we al kennis met de dochter van Frau Engel en was er een spannend moment te zien waarin Blazkowicz in een restaurant wordt aangesproken door een Duitse officier. Verder zien we dat de nazi's het prima kunnen vinden met de Klu Klux Klan, dus die gaan we ongetwijfeld ook terugzien in de game.

ontbrekende afbeelding

Het Vrijheidsbeeld is gevallen

De setting van Wolfenstein II: The New Colossusis is Noord-Amerika in 1961, dat net als Europa is veroverd door de Nazi's. Van verzet is eigenlijk geen sprake meer, maar vertel dat maar eens aan Blazkowicz. Deze gaat in de USA op zoek naar de laatste verzetsgroep en probeert met hun een tweede Amerikaanse Revolutie op poten te zetten. Een fictieve versie van Amerika in de jaren zestig zorgt voor een originele setting. Verwacht dus typische Amerikaanse straten en gebouwen, maar dan wel met de nazi-technologie die zijn tijd ver vooruit is. Op grafisch gebied maakt de game ook de nodige stappen. The New Order was een prima uitziende game, maar ook niet meer dan dat. Waar de omgevingen van de vorige game wat grauw waren, kunnen we hier wat meer kleurrijke omgevingen verwachten. De belichting zal ook bijdragen aan de sfeer en belooft fraaie plaatjes op te leveren.

Bigger and better

MachineGames pakt in The New Colossus flink uit met nieuwe vijanden, die groter en sterker zijn dan voorheen. De grote robothonden zijn terug en deze worden aangevuld met andere gemachineerde monsters en menselijke vijanden. En wat is nu precies The New Colossus? Wordt hier de opmars van de nazi's mee bedoeld of gaat het om een gigantisch oorlogsmachine? De gameplay van de game zal in ieder geval hetzelfde zijn als die van The New Order, wat naar mijn mening positief is. Verwacht dus weer grote open levels die bevolkt zijn met standaard vijanden, robots en officiers. Ook vrijheid is een belangrijk aspect van The New Colossus. Bewapen je je met dubbele shotguns en knal je jezelf naar het einde van het level? Of kies je toch meer voor de stealthy aanpak? Nieuw is de mogelijkheid om tijdens het dual-wielden je wapens te kiezen. Wil je in de ene hand een pistool met demper en in de andere hand een machinegeweer, dan kan dat. Andere toevoegingen zijn een soort van mechanisch pak, wat voor extra bescherming moet zorgen, en een bijl die van pas gaat komen bij stealth-aanvallen.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig oordeel

Wolfenstein II: The New Colossus belooft meer van hetzelfde te worden, wat in dit geval zeer positief is. Verwacht dus weer over-de-top-actie gecombineerd met goede gameplay en interessante cutscenes. De nieuwe setting spreekt mij in ieder geval aan na het grauwe Europa van de vorige games. MachineGames vult de serie aan met nieuwe groteske vijanden, brute wapens en hopelijk ook wat nieuwe gameplayelementen. Combineer dit met open levels en veel vrijheid, en dat maakt dit een game om zeker in de gaten te houden als FPS-liefhebber.

Over auteur Kees Wijnhorst

Kees WijnhorstKees wordt ook wel de koning van het nieuws genoemd. Met letterlijk duizenden berichten op zijn naam is het dan ook een wonder dat Kees überhaupt nog tijd om te gamen heeft. Onze eigen Agent 47 - zij het niet zo kaal en ‘ietsjes’ minder kil - maakt als een echte hitman korte metten met alle geruchten die op het internet rondgaan. Just leave him to prepare...

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?