Preview: WET

Geplaatst: 14 september 2009 22:01

Yordi en ik kwamen beide met een virtuele brede glimlach op ons gezicht op MSN. We hadden zojuist de demo gespeeld van WET. Een actiegame die uniek is in stijl en gameplay. Samen met Peter gingen we aan de slag; wat vonden wij nou precies van WET?

Tja, WET. Wat is dat nou precies voor game?
Dat was de eerste vraag die Peter ons stelde. Zelf vond ik deze vraag moeilijk te beantwoorden, omdat het een genre is wat ik nog nooit eerder had gezien. Grindhouse-actiegame leek me het meest bij WET passen. Yordi knikte. Hij vond hetzelfde van de game. De game zet expres een B-film sfeertje neer, zoals we die kennen in de film Grindhouse van Quentin Tarantino en Robert Rodriquez. De grafische stijl ziet er een beetje gritty uit en ook de muziek doet denken aan het ondergewaardeerde filmgenre. Ook de moves die mogelijk zijn in de game zijn misschien niet realistisch, maar dat zijn de films ook niet. Met slow-motion spring je in de lucht, maak je een sliding naar achter en ga je van een ladder af. Je twee pistolen doen de rest van het werk, want er moeten natuurlijk ook vijanden afgemaakt worden.
Ook deze game heeft Quick Time Events. Meestal halen die ons het bloed onder de nagels vandaan, omdat ze onverwacht komen en je ze vaak opnieuw moet doen. Bij WET had ik dit gevoel niet. De Quick Time Events die daar plaatsvonden waren op een autosnelweg waar je op verschillende auto's je vijanden af moest maken. Zo nu en dan knalt een auto tegen een andere auto aan, dan komt er een Quick Time Event in beeld waarin je stijlvol van de ene naar de andere auto springt. Het werkte goed en ik kon in één keer door. Zo blijft het tempo lekker in de game zitten.
Tot slot kom je op bepaalde scripted momenten in de game waarin je in een 'rage' modus komt. Je krijgt een cutscene te zien waar je bloed over je gezicht heen krijgt en daarna wordt het scherm rood en de vijanden wit. Je pistolen veranderen in uzi's en je kunt niet meer dood. Het zijn stukjes in de game om het tempo er vooral in te houden en dat lukt zeker!

Is alles rozenkleur en maneschijn dan?
Nee, vooral de lenigheid van Rubi, het hoofdpersonage, stelt me nog wel eens teleur. Zo kan ze makkelijk stijlvolle moves maken om je vijand een kopje kleiner te maken, maar wanneer je een normale sprong wilt maken, heeft ze er opeens heel veel moeite mee. Soms, wanneer het dan wel de bedoeling is om te springen, kan ze het weer wel. Yordi vond het vreemd dat Rubi nog verschillende kanten op gaat in de lucht. Het is niet echt realistisch, maar hij heeft het de game vergeven, omdat die hele game niet realistisch is.

Wie is Rubi precies?
Yordi wist heel veel van Rubi af. Hij vertelde dat zij een soort van dienstmeisje is die je kunt inhuren voor allemaal ongure zaakjes zoals het vermoorden van een bepaald persoon, of juist het beschermen van een persoon. In de demo is het de bedoeling dat ze een pakketje op moet halen voor iemand. Op een dag krijgt Rubi een opdracht om de verloren zoon van iemand terug te vinden. Zij denkt dat ze dat wel even snel kan doen, maar later blijkt er meer achter te zitten. Zo zullen we te weten komen dat de vader van die zoon haar min of meer verraden heeft.
Persoonlijk deed Rubi mij denken aan Faith van Mirror's Edge. Haar Aziatische uiterlijk en acrobatische moves lijken veel op die van Faith. Alleen draagt Rubi standaard twee dikke pistolen en heeft ze een samoerai-zwaard bij zich.

Voorlopig eindoordeel
WET belooft een bijzondere actiegame te worden met een geheel eigen stijl. De game heeft zeer stijlvolle actie in de vorm van slow-motion, maar ook de quicktime events werken goed. Al met al geeft WET een beetje het gevoel alsof je de hoofdrolspeler bent in een Grindhouse-film. WET verschijnt voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Wij zeggen; halen die game!

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.