Check hier alle E3 2021-content

We Are The Caretakers

  • Ontwikkelaar Heart Shaped Games
  • Eerste releasedatum 22 april 2021
  • Platformen Pc, Xbox One, Xbox Series
  • Genre RPG, Strategie, Indie
  • Gameliner score -

Preview: We Are The Caretakers - Zorg goed voor de planeet

Op het moment dat deze preview op de site verschijnt, is Earth Day al geweest. Met deze dag worden wij weer even bewust van ons eigen gedrag en wat voor invloed het heeft op de aarde en onze medebewoners, de dieren. We Are The Caretakers speelt hierop in en kwam op 22 april uit als Early Access-titel. Een passende releasedatum, want het is de bedoeling dat je een specifiek dier beschermd en daarbij ook de planeet. We gaan dus lekker samen op jacht naar stropers!

We Are The Caretakers 1

Ze zijn de reden van ons bestaan

We Are The Caretakers speelt zich af in de toekomst op een planeet waar meerdere bevolkingsgroepen leven. De Caretakers staan in contact met al deze stammen, omdat het hun taak is om de bijna uitgestorven Raun te beschermen tegen stropers. Het dier is namelijk erg gewild vanwege hun hoorn. Komt dit je bekend voor? Vandaag de dag is dit één van de redenen waarom de neushoorn in onder andere Afrika bijna uitgestorven is. Het dier in de game mag dan een andere naam hebben, ze lijken erg op de neushoorn. Daarnaast heeft de map veel gelijkenissen met Afrika. Aan het begin van de game onderzoek je een Raun die onder verdachte omstandigheden is gestorven en krijg je toegang tot een schattige baby Raun. Helaas, mag je het diertje zelf geen naam geven, maar moet je kiezen uit drie bestaande namen. Het tegengaan van de stropers is dus je belangrijkste doel, omdat de Rauns de reden zijn van het bestaan van de Caretakers. Ondertussen moet je echter ook rekening houden met de verschillende stammen, want zij leveren ook soldaten voor deze groepering en je trekt door hun grondgebied. Het verhaal wordt hierdoor wel een stuk ingewikkelder, want over de stammen wordt weinig uitgelegd en er komen veel namen voorbij. Op een gegeven moment worden er zelfs aliens geïntroduceerd. Een betere introductie zou dus zeker niet verkeerd zijn. Het verhaal van We Are The Caretakers wordt verteld in de speciale verhaalmodus, waarin je meerdere missies moet voltooien om een Era uit te spelen. Er zijn momenteel drie van deze Era’s wat goed is voor ongeveer achttien missies. Die missies zijn verdeeld in twee categorieën. Je hebt de cutscenes, waarin het verhaal duidelijk wordt gemaakt en de missies waarin je een taak moet volbrengen. Voltooi je de missie dan krijg je reputatiepunten, onderzoekspunten en geld.
 
Naast de verhaalmodus kent de game ook een survivalmodus. Hierin krijg je dezelfde map als in de verhaalmodus, maar is het de bedoeling dat je de Rauns beschermd tegen de stropers. Er zijn in totaal vier missies waarin je steeds meer stropers tegenkomt. Weten de Rauns niet te overleven dan heb je de missies gefaald. Momenteel is het verhaal redelijk kort en zijn er weinig redenen om de survivalmodus meerdere keren te voltooien. Hier mag dus zeker nog aan gewerkt worden in de Early Access fase. Wat vooral opvalt aan We Are The Caretakers, is de artstijl. Het is namelijk heel kleurrijk en simpel. Nu klinkt simpel heel negatief, maar dat is zeker niet hoe ik het bedoel. Je ziet vaker dat Indie-games gebruik maken van een unieke of andere stijl en dat komt gewoon goed tot zijn recht. Op de achtergrond loopt ook nog eens een lekker deuntje, dus op visueel en audio gebied zit het wel goed. Het is dan wel weer jammer dat de teksten niet zijn ingesproken en de gevechten niet worden ondersteund met geluidseffecten.

We Are the Caretakers1

Een strategische game, zonder echte strategie

We Are The Caretakers wordt aangeduid als een strategische management game en daar zit wel wat in. Het probleem is alleen dat de game net wat diepgang mist, wat vooral ten uiting komt tijdens de gevechten. Het management gedeelte van de game is echter wel goed uitgewerkt en komt met een aantal interessante systemen. Met het voltooien van de missies krijg je onderzoekspunten die je kunt inzetten om technologieën vrij te spelen. Dit kan zijn dat je minder stamina verliest als je over de map beweegt, je gebieden sneller verkent of juist een extra soldaat kunt meenemen. Het inzetten van onderzoekspunten zorgt er dus voor dat je missies sneller en beter kunt uitvoeren. Een ander interessant systeem zijn de rechtszaken. Gedurende de missies kom je niet alleen stropers tegen, maar ook andere verdachte mensen. Tijdens het vechten kun je ervoor kiezen om deze mensen gevangen te nemen. Doe je dit, dan krijg je twee a drie opties te zien als je terugkeert naar het hoofdkantoor. Neem je de juiste beslissing dan kun je reputatie, geld en onderzoekspunten verdienen, maar met een verkeerde beslissing verlies je juist reputatie. Soms ben je verplicht om iemand vrij te laten of heb je alleen de optie om jezelf om te laten kopen. Dit mag in de volledige versie van de game nog wel iets uitgebreider, zodat je als speler meer keuzes hebt.

Tijdens de missies bestuur je telkens een groep Caretakers. In totaal mag je drie van deze groepen op de map neerzetten, maar dit kost wel extra veel geld. Het voordeel hiervan is wel dat je de missie sneller kunt voltooien en de soldaten meer ervaring krijgen. De game kent namelijk een level-up systeem, waarbij een healer bij level vier verandert in een medic. De verschillende klassen hebben allemaal andere aanvallen. De healer en guardian zijn meer gericht op het beschermen van de soldaten, terwijl de ranger juist twee aanvallen heeft die schade doen. Om tegenstanders uit te schakelen moet je hun stamina (gezondheidsbalk) of hun wilskracht naar nul brengen. Elke klasse gaat daarnaast ook anders om met een gevallen tegenstander. Je kunt een tegenstander gevangennemen, maar ook omkopen, rekruteren of ze verwonden. Het gevechtssysteem vind ik momenteel nogal tegenvallen. Er wordt niet duidelijk aangegeven hoeveel schade een aanval doet en hoe hoog de kans is dat deze ontweken wordt. Het is meerdere malen gebeurd dat een aanval drie keer werd ontweken, waardoor ik in een ronde bijna geen vooruitgang boekte. Daarnaast gebruik je toch snel dezelfde aanvallen. Hierdoor vereisen de gevechten weinig strategisch inzicht en wordt het voornamelijk een verplicht nummertje.

We Are The Caretakers 22

Voorlopig oordeel Anita van Beugen

We Are The Caretakers heeft een hedendaags probleem in een sciencefiction jasje gestoken en laat daarbij zien hoe belangrijk het is om de planeet goed te verzorgen. Het verhaal is echter wel wat vaag vanwege de verschillende stammen en namen die voorbij komen. Een betere introductie door middel van tekst of een cutscene zou dan ook erg welkom zijn. De game heeft een aantal interessante systemen, waaronder de rechtszaken en het onderzoeksysteem. Het managen van je squad door meer soldaten te rekruteren en ze te verbeteren naar een hoger niveau van hun klasse helpt met het voltooien van de missies en is al goed uitgewerkt. Het gevechtssysteem laat nog wel wat steken vallen. Niet alleen door de informatie die je mist bij de aanvallen, maar ook omdat je voornamelijk dezelfde aanvallen laat uitvoeren. Wat meer variatie, informatie of een moeilijkheidsgraad zou zeker niet misstaan. Uiteindelijk besteed je de meeste tijd aan het vechten met de tegenstanders, dus als daar de strategie mist, haalt dat de game wel naar beneden. Daarnaast draait de game qua beelden per seconde meer dan prima, maar heb ik al meerdere keren een Unity crash gehad. Het is goed mogelijk dat het ligt aan de beta-build waar ik voornamelijk op heb gespeeld, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Aangezien Heart Shaped Games LLC aangeeft de game minimaal vijf a zes maanden in de Early Access te laten, is er nog tijd genoeg om de game verder te verbeteren. De basis van de game staat in ieder geval als een huis. 

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?