Preview: WATCH_DOGS

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Iedereen die de verkiezingsstrijd in Nederland tot nu toe een beetje gevolgd heeft, weet dat de privacy van de burger een belangrijk issue is. Veel politieke partijen vinden dat sommige bedrijven veel te ver gaan als het gaat om het verkrijgen van informatie van hun klanten. Met die informatie kunnen de bedrijven immers veel dingen doen, zoals we tegenwoordig zien bij sociale netwerken als Facebook. Dit privacy-gedoe valt echter totaal in het niet als we het vergelijken met hoe de privacy-wetgeving geregeld is in de wereld van WATCH_DOGS.

ctOS
WATCH_DOGS (zoals de game officieel wordt opgeschreven) speelt zich af in een stad die gebaseerd is op Chicago. Verder dan een gelijkenis qua gebouwen en wegen gaat het echter niet, aangezien er voor de rest veel verschillen zijn met de werkelijkheid. Alles wat er in de stad gebeurd en waar een bepaalde vorm van technologie bij komt kijken, wordt gecontroleerd door ctOS: software die wordt gebruikt om steden te beheren. Je kunt hierbij denken aan het controleren van het openbaar vervoer, verkeerslichten, beveiligingscamera's, enzovoorts. Deze software (ctOS) wordt vervolgens weer beheerd door allerlei private ondernemingen die hier baat bij hebben. Op zich klinkt dit alles niet heel verkeerd, maar dit centrale systeem heeft één groot minpunt: het kan gehackt worden.

Hack de communicatiesignalen om ongezien binnen te komen.

Aiden Pearce, de hacker
En als we het hebben over hacken, dan hebben we het over Aiden Pearce. Dit is het personage waarin je in WATCH_DOGS zult spelen. Aiden is één van de vele hackers die de stad rijk is, en het is hem gelukt om in het systeem van ctOS binnen te dringen. De gevolgen laten zich raden: Aiden kan nu alle technologie in de stad naar zijn hand zetten, om er zo voordeel uit te halen. Dit is meteen één van de originele pijlers van het spel. Want zeg nou zelf, heb je in het verleden al eens een spel gespeeld waarin je door middel van hacking de omgeving naar je hand kon zetten, om zo de missies die je doet tot een goed einde te brengen? Misschien dat er ergens nog een verdwaalde game bestaat die dit probeerde te doen, maar ik kan er zo snel niet één bedenken.

Demarco's tentoonstelling
Goed, aan originaliteit heeft deze game dus geen gebrek. Maar hoe zit het met de gameplay? Je kunt nog zo'n origineel idee hebben, als de gameplay niet goed is zullen de uiteindelijke beoordelingen van verschillende media niet best zijn. Tijdens de E3 van dit jaar zagen we de eerste beelden van de game, waarin je als doel had om ene Joseph Demarco uit te schakelen. Daarvoor moet je echter wel eerst weten waar Demarco zich bevindt, maar gelukkig is er net toevallig op die dag een soort tentoonstelling waar Demarco's naam aan verbonden is. Dat lijkt een goede plek om de informatie die je zoekt te bemachtigen. Met een druk op de knop verstoor je de communicatiesignalen van de bewakers van de tentoonstelling, en door de ophef die daardoor ontstaat is het een koud kunstje om naar binnen te glippen. Eenmaal binnen zoek je met behulp van ctOS de persoon die meer informatie over de verblijfplaats van Demarco zou kunnen hebben. ctOS heeft namelijk ook een database waarin alle persoonlijke gegevens over elke inwoner van de stad opgeslagen staan. Voor een hacker als Aiden natuurlijk een goudmijn. Uiteindelijk vindt je de persoon die de locatie van Demarco bespreekt in een telefoongesprek dat jij afluistert. De rest van het verhaal is inmiddels geschiedenis, en de afloop ervan kun je in deze trailer nog eens terugkijken.

Verdachte gevonden? Dan ruk je 'm toch gewoon door het autoraam naar buiten?!

Tablets
Het bovenstaande lijkt me voldoende bewijs voor het feit dat er ook met de gameplay in WATCH_DOGS niets mis is. Dit alles gaat overigens ook ondersteund worden door het gebruik van tablets of andere mobiele apparaten. Je kunt dus je tablet (bijvoorbeeld een iPad) gebruiken als extra ondersteuning tijdens het spelen van de game. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van de kaart op je tablet, of een snelle manier om je hackvaardigheden tentoon te spreiden. De verschillende dingen waarvoor je uiteindelijk een tablet kunt gaan gebruiken zijn nog niet bekendgemaakt, maar een brainstormsessie zal waarschijnlijk snel leiden tot veel ideeën.

Een releasedatum voor WATCH_DOGS is nog niet bekend, maar waarschijnlijk zal de game pas ergens volgend jaar verschijnen. Het spel komt uit voor de Xbox 360, PlayStation 3 en de pc.

Lees meer