Preview: Watch Dogs

Het was vorig jaar oktober dat ik dacht de laatste preview voor Watch Dogs geschreven te hebben. Op dat moment was namelijk bekend dat de game ruim een maand later, op 21 november 2013, zou gaan verschijnen. Echter, niets is zo onvoorspelbaar als de releasedata van games en eigenlijk is het daarom ook niet echt heel verwonderlijk dat uitgever Ubisoft een paar weken na die preview meldde dat Watch Dogs pas dit voorjaar uit zou gaan komen. En zelfs dat leek niet helemaal zeker, nadat weer Ubisoft in januari liet weten dat de game pas in mei of juni zou verschijnen. Begin vorige maand kregen we dan toch eindelijk duidelijkheid, want Watch Dogs staat nu ingepland voor een release op 27 mei. Hè hè, eindelijk! Dan is dit dus de laatste preview die je zult lezen over deze game. Waarschijnlijk dan. Hopelijk.

In een notendop
Als het goed is, zou je inmiddels wel moeten weten waar het in Watch Dogs allemaal om draait. Een snelle samenvatting: jij bent Aiden Pearce, een hacker in een digitaal Chicago die er alles aan doet om wraak te nemen op de moordenaars van zijn nichtje. Dat doet hij door zijn capaciteiten als hacker in te zetten tegen ctOS, het systeem dat wordt gebruikt om alle techniek in de stad te controleren. Denk dan bijvoorbeeld aan het stilzetten van metro's, het op groen (of rood) zetten van verkeerslichten, het bekijken van persoonlijke informatie op de smartphone van een toevallige voorbijganger Ja, inderdaad, je kunt zo'n beetje alles hacken om de technologie van de stad in jouw voordeel om te buigen. Meer over het verhaal en de (eindeloze) mogelijkheden van Watch Dogs is mooi samengevat in de trailer van begin maart, die je hier nog eens kunt bekijken. Of je checkt natuurlijk nog even de twee eerder geschreven previews, namelijk die van juli 2012 en van oktober vorig jaar.

ctOS-marketing
De grote vraag is natuurlijk wat we na de vorige preview van oktober vorig jaar allemaal nog te weten zijn gekomen over Watch Dogs (naast het feit dat de game dus meerdere malen is uitgesteld en nu op 27 mei als het goed is gaat verschijnen). Het antwoord op die vraag is: niet enorm veel. Er is natuurlijk hier en daar nog wel wat extra informatie naar buiten gekomen, maar het merendeel van de details was al wel bekend. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat de game vorig jaar op het laatste moment nog is uitgesteld, waardoor de ontwikkelaars niet veel nieuwe informatie meer achter de hand hadden om gamers tot en met eind volgende maand zoet te houden. Wat we bijvoorbeeld wel hebben gezien zijn een soort marketingvideo's voor ctOS, bijvoorbeeld over het beschermen, verbeteren en gezond houden van (de inwoners van) Chicago. Deze drie filmpjes geven een indruk van het hele ctOS-systeem en het grote verhaal erachter. Zeker interessant voor iedereen die zoveel mogelijk uit z'n game wil halen; misschien iets minder waardevol voor gamers die dat soort dingen niet zo belangrijk vinden en de technologie simpelweg willen gebruiken voor vette actie.

Digitaal Chicago
Een andere video die we enkele weken geleden te zien hebben gekregen, is er één over het digitale Chicago waar Watch Dogs zich afspeelt. Daaruit leren we dat de grafische engine (Disrupt) speciaal voor de game is ontwikkeld, om alles er zo optimaal mogelijk uit te laten zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de dag- en nachtcyclus, de verschillende weerseffecten (van een heerlijk zonnetje tot gigantische stortbuien) en voornamelijk de presentatie en het gedrag van alle inwoners uit de stad. Iedereen heeft namelijk zijn eigen agenda en zal op basis daarvan zijn of haar dag indelen. Wat hierbij ook belangrijk is, is dat alles en iedereen digitaal met elkaar verbonden is. Dat is natuurlijk ook het moment dat de hacker in Aiden Pearce weer naar boven komt, want deze verbondenheid betekent natuurlijk dat je alles over iedereen te weten kunt komen. Dat is overigens niet alleen enkel informatief. Als de informatie achter een persoon je meer dan gemiddeld interesseert, kun je op onderzoek uitgaan om nog meer over die persoon te weten te komen. In sommige gevallen kan dit leiden tot het triggeren van onverwachte gebeurtenissen (lees: het starten van een zijmissie), die je weer waardevolle informatie of spullen op kunnen leveren voor gebruik in de rest van de game. Dat geeft dan weer des te meer aan dat alles en iedereen met elkaar verbonden is, een feature die de ontwikkelaars constant sterk naar voren laten komen.

Watch Dogs podcasts
Kan je geen genoeg krijgen van Watch Dogs? Dan heb ik nog een laatste goed nieuwtje voor je, namelijk de vier afleveringen van een podcast die tot nu toe verschenen zijn. In aflevering 1 wordt gesproken met het audioteam, aflevering 2 gaat over het verhaal van de game, aflevering 3 houdt zich bezig met de animaties en cinematics en ten slotte draait het in aflevering 4 allemaal om art, graphics en level design.

Watch Dogs verschijnt op 27 mei voor de PlayStation 3 en 4, de Xbox 360 en One en de pc. Er komt ook een versie voor de Wii U, maar het is nog niet bekend wanneer die verschijnt.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?