Preview: Watch Dogs 2

Geplaatst: 23 juli 2016 10:00

In 2014 is Ubisoft's nieuwe IP Watch Dogs verschenen. Een open wereld-game waarin je elk apparaat kan hacken. De eerste demonstraties zien er enorm vet uit, maar de uiteindelijke game valt toch een beetje tegen. Nu komt Ubisoft met het vervolg en de vraag is natuurlijk of de uitgever/ontwikkelaar geleerd heeft van de fouten die tijdens het maken van het eerste deel zijn gemaakt.

Het verhaal

Watch Dogs 2 speelt zich af in San Francisco. In de game kruipen spelers in de huid van de jonge hacker Marcus Holloway. Deze Marcus wordt beschuldigd van een misdaad die hij niet heeft gepleegd. Om zijn naam te zuiveren komt hij in aanraking met het ctOS 2.0 bewakingssysteem, een verbeterde versie van het ctOS-systeem uit de eerste game. Dit systeem is zo geavanceerd dat het controle heeft over elk apparaat en dus een bedreiging vormt voor de privacy van de inwoners. Marcus neemt het samen met de hack-groep DedSec op tegen het ctOS 2.0 bewakingssysteem en Blume, het bedrijf achter het systeem.

Grootser en uitdagender

Watch Dogs valt voor een hoop gamers tegen. Mijn verwachtingen waren destijds niet zo hoog, waardoor ik me uiteindelijk erg met de game heb vermaakt. Toch kan ik de kritiek zeker begrijpen. De demonstraties zagen er gewoon veel toffer uit dan het eindproduct en daarnaast was de hype rondom de game te groot. Ubisoft heeft goed geluisterd naar de kritiek en tracht ieder minpunt aan te pakken voor Watch Dogs 2. De open wereld van San Francisco belooft een stuk groter en vooral afwisselender te zijn dan de wereld van de eerste game. Ook zijn er meer zijmissies, leuke activiteiten en hack mini-games te vinden. Spelers kunnen de stad te voet verkennen of gebruik maken van auto's, motoren en andere voertuigen. Te voet gaat in dit deel in ieder geval een stuk makkelijker gaan dan voorheen aangezien Marcus een spoedcursus parkour heeft gekregen.

Hacken 2.0

De focus in Watch Dogs 2 ligt uiteraard weer op het hacken. De mogelijkheden beloven dan ook een stuk uitgebreider te zijn dan voorheen. Natuurlijk kan je weer verkeerslichten en camera's hacken, maar dat is slechts het begin. Zit je middenin een vuurgevecht, hack dan het besturingssysteem van een auto en rij deze naar je toe om te vluchten, of laat de auto over vijanden heenrijden. Het hacken van voertuigen, en met name auto's, gaat in zowel de verhaallijn als de multiplayer voor handige en hilarische momenten zorgen, dat is wel zeker. Marcus kan ook kleine apparaten hacken om gewone NPC's of vijanden af te leiden, wat tijdens de E3-demo goed is gedemonstreerd. Zo worden de telefoons van een groep voetgangers gehackt waardoor ze voor een korte periode zijn afgeleid. Later hackt Markus de headsets van twee vijanden waarna deze een enorm harde piep in hun oren horen en Markus kan vluchten.

Watch Dogs 2 introduceert twee handige drones: een bestuurbare auto en een drone voor in de lucht. Beide zijn ideaal om van een afstand de omgeving in kaart te brengen. De drone's kunnen daarnaast camera's en andere apparaten hacken. Door deze gadgets is het mogelijk om wat meer op afstand te blijven wat natuurlijk ideaal is voor spelers die houden van stealth. In de eerste game moet je bijna altijd bruut geweld gebruiken om iets voor elkaar te krijgen, maar dat is in dit deel anders. Markus heeft naast gewone wapens óók steath-wapens, waaronder een taser afkomstig uit een 3D-printer, en een in een doek gewikkelde biljartbal waarmee hij vijanden bewusteloos kan slaan. Spelers kunnen dus kiezen wat hun speelstijl wordt, wat ook terug is te zien in de missies. Deze zijn door de speelstijlen dynamisch en kunnen op verschillende manieren worden voltooid.

Multiplayer

De multiplayer van Watch Dogs 2 gaat een stuk uitgebreider zijn dan die van zijn voorganger. Uiteraard zijn er verschillende competitieve modi zoals Team Deathmatch. Fans zullen blij zijn dat ook de populaire Hack Invasion-modus terugkeert. Tijdens de verhaallijn kunnen andere spelers in jouw wereld belanden en jou vervolgens hacken. Daarna dien je deze hacker te vinden, wat nog niet zo makkelijk is aangezien deze eruit ziet als een gewone NPC. Een nieuwe toevoeging is een uitgebreide co-op modus waar je andere spelers ontmoet waarmee je missies kan voltooien of absolute chaos in San Francisco kan creëren.

De eerste Watch Dogs barst van de potentie, maar helaas zijn de hoge verwachtingen destijds niet waargemaakt. Ubisoft heeft echter goed geluisterd naar alle kritiek en heeft geprobeerd om alle minpunten aan te pakken. Watch Dogs 2 wordt veel grootser, de stad is levendiger en er gaat veel meer te doen zijn. Verder wordt het hacken een stuk uitgebreider en lijkt de jonge hacker Marcus Holloway meer diepgang te hebben dan Aiden Pearce. Ik heb goede hoop dat Watch Dogs 2 de beloften van het eerste deel gaat inlossen en misschien wel in de voetsporen van Assassin's Creed 2 treedt. Ook daar viel het eerste deel wat tegen, maar iedereen weet wat voor een toffe game het vervolg is geworden.

Watch Dogs 2 verschijnt op 15 november voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.