Preview: Warhammer 40,000 Dawn of War 2: Retribution

Geplaatst: 6 februari 2011 14:00

Je bent een Imperial Guard soldaat. Jij bent, samen met je medesoldaten, de vuist van de Emperor. De vijand is zwak, hij zal rennen na het voelen van de schoten van je laser-geweer.
Deze zinnen spoken door je hoofd terwijl je achter een boomstronk zit weggedoken. Explosies trekken je medesoldaten uiteen, terwijl je een gebed naar de Emperor prevelt. De vijand is zwak! Deze woorden klonken zo geloofwaardig tijdens basic training. De grond begint te trillen als een grote tank de heuvel op komt. Eindelijk, daar zijn de versterkingen! Met een schreeuw volg je de tank naar de vijandelijke linies. Als een golf van soldaten zwerm je met je mede-Guardsmen over de Chaos troepen heen. De tank, welke nu ook versterkingen heeft gekregen, brult vuur en vlammen over de overspoelde Chaos troepen. Voor de Emperor!

Dawn of War 2: Retribution
Deze stand-alone uitbreiding op Dawn of War 2 speelt zich tien jaar na de vorige uitbreiding af. In navolging van de Chaos incursie is sub-sector Aurelia nu helemaal in de problemen. Space Ork piraten vallen schepen aan, Tyrannids beginnen hun kop weer op te steken, de Eldar wereld zweeft door de sub-sector, de Chaos troepen zijn teruggekeerd en de Blood Raven Space Marines moeten zich tegen al dit kwaad en hun corrupte leider verdedigen. Deze puinhoop heeft een hardere aanpak nodig en wel die van de legioenen van de Imperial Guard!

The Emperor's Armored Fist
De Imperial Guard is de nieuwe speelbare factie in dit deel van de Dawn of War saga. De factie kenmerkt zich door goedkope infanterie die het moet hebben van kwantiteit boven kwaliteit en natuurlijk de tanklegers van de Imperial Guard. Deze laatste is de doorslaggevende factor. De tanks, ondersteund door de infanterie, moeten zich een weg ploegen door en over de vijandelijke linies.
Voor de Emperor!

Campagne Keuzes
In de single player kun je de kant kiezen van al de rassen die al in Dawn of War 2 en Dawn of War 2: Chaos Rising voorkwamen, plus de nieuwe Imperial Guard. Met deze zes keuzes kun je de single player vanuit elk oogpunt spelen. Ga je de kracht van Chaos verspreiden? Of de machtige en talrijke Imperial Guard naar de overwinning sturen? Voor ieder valt er wel wat te zeggen!

Multislayer
In de multiplayer is de Imperial Guard beschikbaar in zowel de normale als de Last Stand gametypes. Let wel op: om de rassen uit de eerdere delen te kunnen spelen, moet je deze ook in je bezit hebben. Er zullen nieuwe maps bijkomen en nieuwe waves vijanden die je positie zullen bestormen in de Last Stand. Dat worden dus weer heel wat late avonden!

Voorlopig oordeel
Dawn of War 2: Retribution belooft weer een knaller te worden in de succesvolle Dawn of War reeks. De Imperial Guard brengt weer een frisse wind in de game, terwijl de keuze uit alle rassen in de single player het een stuk interessanter maakt. De multiplayer is net zo uitgebreid als de single player. Ik verheug me al op de massale ladingen troepen die ik op de vijand af kan gaan sturen! Voor de Emperor!