Preview: Valheim - Bewijs jezelf

Geplaatst: 2 februari 2021 16:00

Sinds Assassin’s Creed Valhalla heb ik mijzelf omgedoopt tot een Viking en door mijn voorliefde voor geschiedenis was dit volgens Bram de perfecte reden om Valheim bij mij in mij digitale postvak te gooien. Over het algemeen ben ik nooit erg te spreken over Early Access games, het gebeurt maar al te vaak dat ze er jaren in blijven hangen of in een halve bèta-fase de Early Access inkomen. Valheim geeft die indruk niet, maar weet het zich tegenover mij te bewijzen? Ik kan je wel vertellen dat ik het antwoord op de vraag waarom Vikings altijd zo gespierd zijn, heb gevonden.

Als strijder gestorven

Bij het opstarten van Valheim krijg je eerst te maken met het kiezen van een server en het creëren van je personage. Hierdoor zie je direct dat Valheim gericht is op het online-aspect en kun je in het menu aanvinken of je wel of niet aangevallen wilt worden door andere spelers. Omdat ik eerder toegang had, heb ik in mijn eentje een server gestart. Je kunt Valheim dan ook prima alleen spelen, wat vaak toch mijn voorkeur heeft. Het creëren van je personage is nogal een tegenvaller door meerdere redenen. Zoals gewoonlijk kun je kiezen tussen man en vrouw. Ook krijg je de mogelijkheid om een huidskleur te kiezen. Verder hoef je alleen nog maar te bepalen welke haarstijl en baardstijl je wilt hebben. De keuzes zijn nogal beperkt, maar de tegenvaller zit hem vooral in het personage zelf. Het model ziet er nogal eigenaardig uit en dit is later ook het geval met de animaties. Dit valt vooral op als je het vergelijkt met de wereld, waar trouwens ook verschillen te zien zijn. De lucht en levensboom zien er erg goed uit, terwijl ondertussen de stenen niet van hetzelfde niveau zijn. De 3D-modellen zijn dus niet van een grafische hoogstand. De grafische stijl van de wereld haalt het plezier van de game niet naar beneden, maar je moet wel de juiste verwachtingen hebben.

Nadat je personage gemaakt is, word je op de hoogte gebracht van de gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden. Als strijder heb je jezelf bewezen en ben je door één van de Valkyries naar Valheim gebracht. Verwacht geen cutscenes, want je krijgt gewoon een stuk tekst te zien. Als we het hebben over Vikingen dan kan Odin natuurlijk niet ontbreken en hij speelt dan ook een rol in het verhaal. Om meer duidelijkheid te krijgen over het verhaal en hoe het nu precies zit met Valheim, moet je de Runestones vinden en lezen. Het is namelijk jouw taak om de Forsaken op te roepen en te verslaan. Dat oproepen van de Forsaken gebeurt door het oplossen van een puzzel rondom een altaar. De eerste puzzel was totaal niet lastig, maar het neemt je wel beter mee in het verhaal. Als je net aankomt in de wereld word je ook ondersteund door de raaf Huginn. Een kort lesje Noorse mythologie voor iedereen die er niet bekend mee is. Huginn is één van de raven van Odin, zij houden Odin op de hoogte van alles wat er gebeurt in de negen werelden.

onbekend

De sleutel van het overleven

Allemaal leuk en aardig dat je gestorven bent als strijder en vervolgens nog eens de Forsaken een kopje kleiner moet maken, maar de eerste uren ben je voornamelijk bezig met overleven. Valheim is een survival game, dat voornamelijk gefocust is op het hongersysteem. Dit systeem is trouwens interessant, want je personage kan niet hetzelfde voedsel blijven eten. Je zult er dus altijd voor moeten zorgen dat je verschillende soorten voedsel bij je hebt. Het enige nadeel hiervan is dat een bes gelijk staat aan een stuk vlees. Vooral in het begin ben je afhankelijk van bessen en paddenstoelen, dus hier mogen ze wel wat aan veranderen. Dorst kennen ze in Valheim niet, maar de kou is wel iets wat je moet bestrijden. Je personage wordt nat na het zwemmen of als het regent en in de avond daalt de temperatuur. Dit heeft nadelige gevolgen voor je uithoudingsvermogen, waardoor het handig is om vuur te maken. Je personage heeft al een slechte conditie, dus je wilt voorkomen dat je nog amper kunt rennen. Gedurende de game wordt jouw personage wel sterker door het level-systeem. Hoe meer je een bepaalde activiteit, zoals rennen, uitvoert hoe hoger je level uiteindelijk wordt. Doodgaan zorgt er echter wel voor dat je een deel van deze vaardigheden verliest.

Een ander onderdeel van het overleven is het bouwen van je eigen onderkomen. Een aantal wapens kun je eenvoudig maken vanuit het menu, maar wil je echt aan de slag dan heb je een werkbank nodig. Die werkbank werkt wel alleen als het droog staat, dus het bouwen van een hut is noodzakelijk. Vooral omdat ook het bed alleen functioneert als spawnpoint als deze overdekt is. In de wereld zijn meerdere vervallen hutten te vinden, dus je kunt er ook voor kiezen om deze te repareren. Je raadt al wat je moet gaan doen om dit allemaal voor elkaar te krijgen, houthakken! Ik ben ervan overtuigd dat hier al die spieren vandaan komen, want je hebt aardig wat hout nodig. Met behulp van de werkbank en een hamer kun je eenvoudig de muren en het dak in elkaar timmeren. Het is alleen wel jammer dat het gelijk maken van de grond dan weer erg vervelend is. Ook dit is iets waar nog verbetering in moet komen, want het huis zweeft nog maar al te vaak en het is lastig te zien wanneer de grond even is op alle plekken. Ik ben nog niet erg ver in de game, dus ik heb nog niet alles kunnen bouwen wat de game te bieden heeft volgens de trailers, maar het crafting-systeem zit al goed in elkaar. Het vrijspelen van nieuwe wapens en objecten gebeurt namelijk als je nieuwe grondstoffen vindt of krijgt van de dieren en monsters.

onbekend

Voor Odin!

Laten we even terugkomen bij de Forsaken en dan voornamelijk het gevechtssysteem in Valheim. In de wereld lopen verschillende dieren rond waar je op kunt jagen voor voedsel en huiden. Sommige van deze dieren zijn agressief en andere weer niet. Daarnaast zijn er ook meerdere wezens in de wereld, zoals de zwakke Grenlings. Het gevechtssysteem in Valheim is simpel en nogal onbehendig. Met een bijl of knots kun je de vijanden neerslaan en als je aanvallen wilt ontwijken doe je dit door te springen of te rollen. Niets mis met deze simpelheid, het gevechtssysteem hoeft niet uitgebreid te zijn, maar de animaties zorgen er toch wel voor dat het heel houterig aanvoelt. Voor de meeste dieren en wezens die ik ben tegengekomen, is dat geen probleem totdat je de Forsaken gaat oproepen.

Ik was absoluut niet voorbereid op het gevecht met één van de Forsaken en daar kwam ik uiteraard pas tijdens het gevecht achter. Laten we het erop houden dat deze beesten nogal wat schade aanrichten en ook veel schade kunnen hebben. Van fouten leer je, alleen het probleem is dat de Forsaken gewoon op de wereld blijft. Dit zorgde ervoor dat mijn server eigenlijk al mislukt was. Het lukte mij telkens nog net om naar mijn grafsteen te rennen en mijn spullen op te halen om vervolgens drie minuten later op een andere plek weer te sterven. Mijn schuld? Zeker, maar het contrast is opeens erg groot en het onhandige gevechtssysteem helpt niet echt. Tel daar nog eens bij op dat je uithoudingsvermogensbalk snel leegloopt en de frustraties nemen al snel toe. Wat wel erg mooi is, tijdens deze gevechten, is de harde rockmuziek die opeens gespeeld wordt. Dit zorgt er toch wel voor dat het gevecht per direct serieus aanvoelt. Een voordeel van deze ervaring is wel dat ik erachter ben gekomen dat je personage gelinkt is aan meerdere servers. Toen ik een nieuwe server opstartte, hoefde ik de introductie niet meer te doen en had ik nog gewoon alle levels die ik had behaald.

onbekend

Voorlopige oordeel van Anita van Beugen

Valheim heeft mij wantrouwige gevoelens voor de Early Access niet laten verdwijnen, maar mijn ervaring met de game is helemaal niet negatief. Ja, er zijn punten waar echt nog wel aan gewerkt moet worden, maar op de Steam-pagina vertelt de studio dat ze minimaal een jaar in Early Access willen blijven. Dit zou ze genoeg tijd moeten geven om hier en daar wat punten te verbeteren of zelfs nieuwe dingen toevoegen aan de hand van de feedback van spelers. Wat ik altijd erg belangrijk vindt bij Early Access games, is de hoeveelheid content die ze aan het begin bieden en de werkkracht van de studio. Valheim biedt een grote wereld en een aardig crafting-syteem. Veel van de biomen en recepten van het crafting-systeem heb ik nog niet gezien, mede omdat ik opnieuw moest beginnen. De basis is dus al sterk aanwezig. Daarnaast heb ik sinds ik de game in het bezit heb al tientallen patchnotes voorbij zien komen. De studio is dus hard bezig met het oplossen van bugs of het balanceren van de wereld. Hierdoor heb ik een goed gevoel voor de toekomst van Valheim en is het zeker een game om in de gaten te houden. Of je de game nu al koopt of nog even wacht tot er meerdere updates zijn verschenen, is een vraag die je zelf moet beantwoorden. Ik keer in ieder geval weer terug naar Valheim, om te kijken of ik dit keer wel de eerste Forsaken kan verslaan.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Valheim

Series

-

Uitgever

Coffee Stain Publishing

Reviewscore

-

Platforms

Pc, Xbox One, Xbox Series

Releasedatum

2 februari 2021

Ontwikkelaar

Iron Gate AB

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord