Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!

Preview: Until Dawn

Until Dawn, 'tot de dageraad', klinkt als een slechte horrorfilm is het niet? En dat is het ergens ook wel, maar ook weer niet, dat leg ik straks nog wel uit. Until Dawn is al sinds de PlayStation 3 in ontwikkeling. De game had toen het levenslicht moeten zien als speciale PlayStation Move-game, maar deze game werd meerdere keren vooruitgeschoven om uiteindelijk een PlayStation 4-game te worden. Zal dit goed gaan uitpakken? Ik hoop jullie van een zinnig antwoord te kunnen voorzien in deze preview.

ontbrekende afbeelding

Until Dawn

Until Dawn werd in het verleden (nu nog steeds trouwens) verkocht als een interactieve 'teen horror adventure'. Really, Bob? Really? Een goedkope teen-slasher/horrorgame? Ja, echt niet hè! Ik heb wel wat beters te doen! Stay with me, ik meen het. Want er zit echt veel moois aan deze game. Natuurlijk, de game zal een typisch 'teen movie'-gevoel hebben, maar ook meteen een angstaanjagende sfeer. De setting is, ehm oké de setting is goedkoop. Dat moet ik gewoon toegeven. De game speelt zich af rond een groep van acht tieners die een nacht willen doorbrengen in een huisje in het bos. Deze groep tieners besluiten dat het een grandioos idee is om een overleden vriend te herdenken in de onheilspellende hut in het bos. Wat deze groep niet kon weten, is dat ze een bezoekje gaan krijgen van een seriemoordenaar die regelrecht uit je ergste nachtmerrie is komen stappen. That's it! Ik wist het! Goedkope bagger! Hier heb ik geen zin in en al helemaal geen tijd voor! Echt niet? Ook niet als ik zeg dat jij de controle heb over alle tieners? Alle acht. Pardon? Hoe bedoel je?

ontbrekende afbeelding

Full control

De tieners komen er al snel achter dat ze dus niet alleen zijn. Vervelende van zo'n hutje in het bos, is dat de hulp nooit echt dichtbij is. Misschien een tip voor de volgende keer, jongens? Maar ik dwaal af. Deze tieners moeten vechten tegen de angsten die ze ervaren en dan ook nog eens een seriemoordenaar. Gelukkig ben jij daar, want jij kan de controle nemen over deze acht tieners. Zo ervaar je precies wat zij ervaren en moet je de juiste keuzes maken. Juist dat aspect is de USP (Unique Selling Point) van Until Dawn. Want wat is goed en wat is fout als je tracht te overleven? Deze game wilt, nee eist, dat jij vanaf het begin eerlijk bent en achter je keuzes staat. Zo wil de game ook goed inschatten wat jij als gamer nou echt eng vindt. Hoe eerlijker jij bent met het beantwoorden van de vragen, hoe intenser de beleving zal gaan worden.

Save the cheerleader, save the world

De protagonist van deze game is een dame genaamd Sam. Sam heeft een wel erg bekend gezicht, is het niet? Dat kan heel goed kloppen, want deze game maakt goed gebruik van motion capturing en daardoor is Sam het evenbeeld van Hayden Panettiere. Deze dame kennen jullie misschien wel uit de serie Heroes (Save the cheerleader, save the world). Helaas heeft onze eerder genoemde seriemoordenaar het op Sam gemunt en jij moet alles uit de kast trekken om haar te redden. Of niet natuurlijk, maar dan zal de game wel heel snel voorbij zijn.

ontbrekende afbeelding

Keuzes maken

Zoals ik al eerder aangaf, ligt bij deze game de nadruk op het maken van keuzes. Maar gooi je vooroordelen even overboord en sta open voor de beleving van deze game. Want deze game staat dichterbij een horrorfilm dan welke game dan ook. Euhm, je had het over keuzes? Gast Oh ja, sorry! Op bepaalde momenten zal jij als gamer keuzes moeten maken. Het vervelende van die keuzes is dat je soms niet direct kan zien wat de gevolgen zijn. Ja, je bent misschien goed ontkomen aan de seriemoordenaar, maar hoe gaat het met je vrienden? Iedere keuze kan je verhaallijn beïnvloeden. Je keuzes zullen dus tussen leven en dood zijn. Het vervelende is alleen wel dat als je de foute keuze maakt en een van de andere tieners komt daardoor om, dan is het meteen einde oefening voor dat personage. Dood is dus echt dood. Deze game leunt dus extreem op het butterfly-effect/vlindereffect. Butter wie? Het vlindereffect is een principe dat stelt dat kleine zaken binnen bepaalde gevoelige systemen grote gevolgen kunnen hebben. Dit kan nog wel eens een unieke game worden.

Next gen!

Ik ben blij, erg blij, dat deze game niet voor de PlayStation 3 zal gaan verschijnen, maar voor de PlayStation 4. Deze game maakt gretig gebruik van het feit dat zij nu meer kracht tot haar beschikking heeft. De game ziet er echt ontzettend goed uit en het camerawerk van deze game laat jou echt het gevoel geven alsof je naar een horrorfilm aan het kijken bent. Combineer dat visuele met een gameplay die jou vastpakt en niet meer loslaat en je zou zeggen dat er unieke game geboren is.

ontbrekende afbeelding

Verwachting

Ik denk dat Until Dawn een unieke horrorgame kan gaan worden. Dat jij de controle hebt over meerdere personages is natuurlijk geweldig. Hopelijk pakt de implementatie van het butterfly-effect goed uit en hebben bepaalde keuzes pas ook echt later gevolgen voor de game. Ik hoop alleen echt uit de grond van mijn hart dat deze game niet een The Order v2.0 gaat worden: een game die er geweldig uitziet, maar wordt geteisterd door QTE's (Quick Time Events).

Until Dawn zal op 26 augustus exclusief op de PlayStation 4 gaan verschijnen.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?