Preview: Uncharted 3: Drake's Deception

Geplaatst: 10 oktober 2011 19:00

Voor mij is dit een primeur, het is de eerste keer dat ik überhaupt een artikel schrijf over een PlayStation 3-game en het is de eerste keer dat ik een 'Gespeeld' schrijf. Dat zijn twee vliegen in een klap dus. De reden dat ik nog nooit een artikel heb geschreven over een PlayStation 3-game? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: deze console heb ik gewoon niet in mijn bezit. Mijn gezicht wordt toch wel een beetje rood terwijl ik dit schrijf maar ik ben tevreden met mijn pc. Nu even naar het onderwerp waarvoor jij waarschijnlijk deze gespeeld hebt aangeklikt, Uncharted 3. Op Firstlook kreeg je de kans om de bèta van de multiplayer te spelen met een vriend of met een aantal bots.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de multiplayer van Uncharted 3 kun je split-screen online spelen met een maat van je. Deze kan zelfs inloggen met zijn persoonlijke PlayStation-account zodat zijn scores en unlockables automatisch bijgewerkt worden voor de volgende keer dat hij op zijn eigen PlayStation de game speelt. Wat wil je nog meer? Samen bij iemand op de bank Uncharted spelen met wat chips erbij, dat is een stuk beter dan een paar kilometer van elkaar af toch? Ik speelde de bèta tegen Robbert in splitscreen op Firstlook. Het was een grote map dus meestal was het even zoeken waar de ander was.

De multiplayer speelt net als de singleplayer van Uncharted lekker weg. Het sprinten, springen en het vastpakken van richels vind ik een van de toppunten in de game. Dit hebben zo ook zo gelaten in de multiplayer. Het bewegen door de map gaat dus lekker vlot, maar hoe zit het met de wapens? De makers hebben ervoor gekozen om een groot arsenaal aan wapens beschikbaar te stellen om je vijanden een kopje kleiner te maken. De AK-47, FAL SS, SAS-12 (shotgun), explosieven en zelfs een riot shield zijn allemaal te gebruiken! Je kunt zelfs met een sniper de map rondrennen in de hoop dat je ergens een spot vindt waar je onopgemerkt een kogel door iemand zijn kop heen jast. Ik moet zeggen, van een afstand met de sniper je vijand uitschakelen gaat lekker, maar als er plots iemand van achteren komt, is het vrijwel onmogelijk deze met je sniper te doden. Je kunt dit natuurlijk ook zien als een pluspunt, want zo hoort een sniper ook in elkaar te zitten.

Voorlopig oordeel
De interactie in het spel gaat lekker, de wapens zijn goed gekozen. Er is voor ieder wat wils en mensen kunnen zelf kiezen of ze met short-range wapens of met de long-range wapens aan de slag willen gaan. Wat mij betreft is de multiplayer van Uncharted 3 netjes in orde maar ik denk niet dat mensen de game gaan kopen voor de multiplayer. Uncharted staat bekend om zijn prachtige verhalen in de singleplayer en juist daarom is het een grote favoriet bij iedereen. We zullen zien of mensen nog lang de multiplayer gaan spelen nadat ze hebben genoten van de singleplayer (want dat kan gewoon niet anders).