Preview: TrackMania Wii

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Jarenlang was Mario Kart de onbetwiste koning op het gebied van kartracers. Verschillende games deden een greep naar de macht, maar faalden stuk voor stuk. Totdat daar opeens dat verduvelde ModNation Racers ten tonele verscheen. Opeens hoefde je geen Nintendoconsole meer te kopen om te genieten van de beste kartgame op de markt, maar gooide Sony roet in het eten door een game op de markt te brengen die net iets meer bood dan Mario Kart. Jawel, je kon nu zelf je kart en coureur samenstellen! En alsof dat nog niet genoeg was kon je ook nog eens ontelbare parkoersen helemaal naar jouw smaak tot in de kleinste details opbouwen. Nintendo moest iets bedenken om terug te slaan, en verassend genoeg kwam die terugslag niet uit de stal van Nintendo zelf, maar greep Firebrand Games in door een oude bekende binnen de pc-community na de Nintendo DS nu ook naar de Nintendo Wii te brengen. Dit is TrackMania!

Appels met peren
Oké, toegegeven: ik heb de inleiding flink aangedikt. Persoonlijk vind ik Mario Kart nog steeds de betere kartracer, ook al ontbeert de racer van snorremans een uitgebreide mod-modus. Het heeft vooral met het algehele gevoel te maken. De personages die meer persoonlijkheid hebben, de omgevingen die meer tot de verbeelding spreken en niet te vergeten de strakkere besturing. Maar genoeg of bovenstaande kartracers, want TrackMania heeft niet zoveel met karten te maken. Ik was op zoek naar een pakkende intro, en dat is me denk ik wel gelukt. De inspiratie haalde ik uiteraard uit het feit dat alles in TrackMania, net als in ModNation Racers, draait om het modden. Net als op de pc zul je op de Wii ook de meest bizarre banen in elkaar kunnen sleutelen. Van kurkentrekkers tot loopings tot schansen, je kunt het zo gek niet bedenken, de mogelijkheden lijken onbeperkt.

Je moet GripShift eens checken
Op de pc werkte je vooral timetrials af op de verschillende, bizarre parkoersen. Om te voorkomen dat de Wiigamers te maken krijgen met een jaren oude opgepoetste formule, heeft men de game ook volgepompt met allerhande challenges. Wie GripShift (hele dikke, onderschatte game) heeft gespeeld weet wat je ongeveer kunt verwachten. Daarnaast is er ook een puzzelmodus aanwezig en zijn er uitgebreide multiplayeropties. Met het winnen van deze races kun je vervolgens zogenaamde 'coppers' verdienen, waarmee je upgrades voor je voertuigen en nieuwe onderdelen voor je zelf te bouwen tracks kunt kopen. Veel vollediger kun je een racegame eigenlijk niet krijgen.

Retestrakke framerate
De races werk je af in verschillende, overbekende thema's, variërend van de kust tot een stadion tot de woestijn en alles daartussenin. Niet bijster origineel, maar precies wat je van een dergelijke game kunt verwachten. Bovendien zul je afhankelijk van de omgevingen ook achter het stuur van verschillende voertuigen plaatsnemen. Zo rijd je de ene keer in een F1-auto om een andere race weer plaats te nemen in een veel tragere Jeep. Belangrijker voor een racegame is dat deze zonder haperingen draait, waardoor je zonder enige vertraging kunt reageren op de meest onmogelijke bochten. Daarom is het goed om te weten dat TrackMania op een solide 60 frames per seconde draait, iets wat lang niet alle hedendaagse racegames kunnen zeggen.

Voorlopige conclusie
Ben je in het bezit van een Wii, kijk je met een scheef oog naar de koddige mannetjes in ModNation Racers op de PlayStation 3, ben je die vadsige loodgieter zat en wil je zelf gewoon hele vette tracks in elkaar knutselen, dan lijkt TrackMania Wii absoluut een hele complete arcaderacer te worden. In de gaten te houden dus! Over een klein maandje hebben we hem bij Gameliner in de 'schappen' liggen.

Lees meer