Preview: Total War: Attila

Geplaatst: 17 januari 2015 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

We schrijven het jaar 395 na Christus. Het Romeinse Rijk buigt onder de druk van de Germanen op hun grenzen en de interne politiek binnen het Rijk. Met steeds grotere regelmaat vallen Germaanse stammen de grenzen aan. De interne machtspolitiek binnen het Romeinse Rijk heeft voor een splitsing gezorgd tussen het Oost- en West-Romeinse Rijk. Als dan de Hunnen onder leiding van krijgsheer Attila nog eens extra druk op de grenzen gaan zetten, wordt de volgende vraag duidelijk: gaan de grenzen buigen of breken?

Total War: Attila

In deze nieuwe standalone uit de Total War-stal, ontwikkeld door The Creative Assembly en uitgegeven door SEGA, stappen we vanuit Total War: Rome II naar een periode waar de schemer in begint te zetten voor het Romeinse Rijk. De Germaanse stammen vormen een steeds grotere dreiging, maar de grootste moet nog komen: de Hunnen. Deze krijgers, afkomstig uit Oost-Europa en Rusland, trokken plunderend door het oosten van Europa, hun rijk steeds verder uitbreidend. Zij dreven vluchtende Germaanse stammen voor zich uit, welke, vaak uit pure noodzaak, de grenzen van het Romeinse Rijk aanvielen. Deze volksverhuizing zette dan ook extra druk op de grenzen van het Romeinse Rijk, waardoor deze al zwakker was toen de Hunnen daar aankwamen. In deze rumoerige periode mag jij als speler aan de slag!

Genadeloze oorlog

In Total War: Attila gaat de vernietiging een stapje verder. Steden en dorpen kunnen in vuur en vlam worden gezet, waardoor gevechten nog heftiger worden. Om dit te voorkomen zal de bevolking van de stad zelf ook mee komen vechten. Logisch, want je wilt toch ook niet dat je woning tot een hoopje as wordt gereduceerd! Maar dit kun je ook tegen je vijanden gebruiken. Als je steden of dorpen dreigt te verliezen, dan kun je deze zelf in de brand steken, om zo middels deze tactiek der verschroeide aarde je vijanden grondstoffen en inkomsten te ontzeggen.

De landkaart is aanzienlijk groter geworden met de inclusie van Oost-Europa en Scandinavië, en de hoeveelheid facties is ook gegroeid. Veel van die facties zijn niet meer dan rondtrekkende legers, waardoor het gevoel van een volksverhuizing sterker naar voren komt. Deze legers zullen dan ook een extra dreiging vormen voor het Romeinse Rijk.

Dynastiestrijders

De grootste toevoeging is het uitbreiden van je stamboom. Door tactisch te trouwen kun je zo betere generaals, diplomaten en handelaren kweken, waardoor deze beter geschikt zullen zijn voor hun taak. Je kunt ook titels en functies toewijzen, waardoor je dus goede personen voor juiste posities kunt opbouwen. Een zoon van een generaal krijgt bijvoorbeeld een flink deel van de kennis van papa mee. Dit wordt verder uitgebreid door de keuze aan facties. Zo kun je kiezen uit het Oost- en West-Romeinse Rijk, maar ook uit de Sassaniden, de Saksen, de Vandalen, de Alanen, de Franken, de Ostrogoten en de Visigoten. Bestel je de game nu al, dan komen daar de Gauten, Juten en Denen nog bij. Vooral deze laatste zijn interessant, daar dit de voorvaderen zijn van het volk dat we later de Vikingen zijn gaan noemen (ja, toen al waren ze actief!).

Verwachting

Voor mijzelf als historicus is een game uit de Total War-serie puur genieten. Maar deze periode in de late Romeinse tijd is wel een van de interessantste. De nieuwe elementen als de verschroeide aarde en de opbouw van je stamboom zijn welkome toevoegingen, maar de nieuwe facties vind ik nog het interessantst. Zo kun je alle aspecten van de geschiedenis van deze periode doorlopen. Maar het gaat natuurlijk om het stichten van je (nieuwe) rijk! Ik kan niet wachten!

Total War: Attila komt op 17 februari uit voor de pc.

Lees meer