Preview: Tomb Raider

Geplaatst: 24 augustus 2012 12:00

Op de gamescom was Justin voor Square Enix naar Hitman: Absolution, en ik was naar Tomb Raider. Dat vond ik een eerlijke deal, vooral omdat ik zelf ook erg graag naar die kale, killende, streepjescode dragende knikker wilde. Maar goed. In plaats van die chagrijn, kreeg ik een tienermeisje met pijl en boog. Inderdaad, je snapt het al: Lara Croft. Op de planning stond dat er om twaalf uur opnames waren om al mijn ervaringen met die games te bespreken. Samen met Justin. Ik ging om tien voor twaalf naar binnen. En even voor de duidelijkheid: de presentatie duurde drie kwartier. Oeps!

Van het begin
Uiteraard ga ik je nu niet in detail vertellen hoe die drie kwartier waren en hoe overweldigend het allemaal was, want dan zou ik een heleboel plezier verpesten die je eigenlijk zelf moet beleven. Want even door de duidelijkheid [het kan immers niet duidelijk genoeg zijn, red.]: ik heb drie kwartier gezien die zich, volgens mij, vrij vroeg in de game afspelen. Lara is namelijk al even op het eiland, maar heeft nog absoluut geen idee hoe ze gaat overleven en waar haar BFF's (Best Friends Forever, duh) zijn. Je gaat op weg, komt wat akelig opgehangen mensen tegen en vervolgt de route. Je komt daarna nog veel meer tegen: van wolven tot doorgeslagen Russen (altijd de Russen), maar ook klim-en-klauter-werk. Een neergestort vliegtuig dat zich bevindt te midden van een waterval? Piece of cake. Dat doet Lara wel even.
Je snapt het al: Tomb Raider met de techniek van vandaag de dag, maar met de gedachte van toen. Lara van toen met de mogelijkheden anno 2012. Een prachtige combinatie, als je het mij vraagt.

Je moet en zal schieten om te overleven.

The way you roll
Gaandeweg de game ga je jezelf (of beter gezegd, Lara) ontwikkelen. Dat doe je door dingen te doen en te ondernemen. Een wolf van een pijl door zijn hoofd voorzien? XP. Een doorgang maken met hout? XP. Je bijl sterker maken met extra toegevoegd ijzer? XP. Je snapt het? XP.
Goed. Want je zal die XP hard nodig hebben. En dan niet omdat je anders niet verder komt in de game, maar omdat deze Tomb Raider vreselijk pittig is. Tenminste, als je het niveau wat opschroeft. Zo zullen wolven je letterlijk naar je keel grijpen, zijn de vijanden iets zuiniger met hun granaten en zal je omgeving je ook wat sneller en harder tegenwerken. Duidelijk dus dat de game gaandeweg helser wordt.

Grafisch en presentatisch
De hele presentatie speelde zich af in een minibioscoop midden op de beursvloer. Gevolg? Er stond een gigantische zwarte box nog net geen twee meter van mijn gezicht af. Het ging hard, kan ik je vertellen. Het geluid dat geproduceerd werd door deze monsters van boxen, was alles wat God verkeerd heeft gedaan in die zeven dagen. Alles wat hij verboden heeft. Je oren werden afgeslacht, opnieuw gebouwd en daarna weer de grond in geboord.
En het beeld? Tomb Raider, Lara Croft en alles wat daar ook maar een beetje mee te maken heeft, zagen er geweldig uit. Een waterval was een echte waterval en een schotwond was een echte schotwond. Het was allemaal overtuigend, slopend, prachtig en nog overtuigender dan een paar tellen daarvoor. Het was één lange reis naar het hoogtepunt van de presentatie. Complimenten.

Grafisch gezien ga je gewoon helemaal zweten.

Verwachting
Ik zou liegen als ik zei dat ik het tijdens die presentatie droog had gehouden. Het slabbertje wat ik van Alex vooraf had gekregen was compleet ondergekwijld en toen ik om mij heen keek, zag ik min of meer hetzelfde. Iedereen had een gezicht van 'dit kan niet waar zijn'. Maar het was wel waar. Alles aan deze game is een +1. Grafisch, de passie, de originaliteit, de overtuiging, het geweld en de afwisseling. Alles wat je mag en moet verwachten zit er in, in het kwadraat. Je zal genieten van deze game, en je mag 'm absoluut niet missen.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.