Preview: Tomb Raider

Lara Croft is niet meer weg te denken uit de moderne gamehistorie. Vaak geprezen om haar vrouwelijke vormen, maar ook verafschuwd door de afnemende kwaliteit van de Tomb Raider delen. Ik kan me in dat laatste wel vinden, want toen ik enkele dagen terug Tomb Raider: Underworld er weer even ingooide, werd me plots duidelijk waarom er vijf jaar voorbij is gevlogen voordat Lara in 2013 haar wederopstanding maakt.

Innerlijk
Lara is een vrouw en deze sekse wordt al gauw in een emotioneel hoekje gedrukt. In 1996 merkten we daar echter bar weinig van. Lara klom met gemak over angstaanjagende ravijnen en draaide het ene na het andere gevaar de nek om. Anno 2013 willen we die angst natuurlijk zien en dat gaat gebeuren ook. Lara is in Tomb Raider pas 21 lentes jong en heeft zojuist haar universiteitsdiploma mogen ondertekenen. Haar eerste avontuur in de grote mensen wereld loopt echter al snel op de klippen, letterlijk en figuurlijk. Lara strandt op een eiland vol gevaren en zal zich moeten ontwikkelen tot de Lara die we al die jaren al dachten te kennen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de emotionele ontwikkeling die dit geliefde karakter zal ondergaan.

Klim. Puzzel. Combat.
Het verhaal in de eerdere delen uit de Tomb Raider serie mocht nooit echt een naam hebben. Daardoor kon alle aandacht van de speler worden gericht op klimmen, puzzels en combat. Deze kenmerken zitten in het DNA van Tomb Raider en zullen dan ook in dit nieuwste deel een grote rol van betekenis gaan spelen. Hoewel de vergelijking met Uncharted tegenwoordig al snel wordt gemaakt, lag de nadruk van Tomb Raider voorheen altijd wat meer op het klimmen en de puzzels dan op de actie. Natuurlijk wordt deze telg wat filmischer, zal deze aanzienlijk meer 'wow'-momenten kennen en focust deze zich meer op de ontwikkeling van Lara als mens, toch zal de klim en puzzel combinatie blijven bestaan. Wel hoop ik dat de akelige besturing en wispelturige camera van Underworld al in de beginfase van de ontwikkeling van deze nieuwe Tomb Raider uit het raam zijn gegooid, maar afgaande op alle vrijgegeven beelden zit dat wel goed. Wil je meer weten over de singleplayer van Tomb Raider? Lees dan gerust nog eens de preview van Robbert.

Lara Crofts
Voor het eerst in de rijke geschiedenis van Tomb Raider is het nu mogelijk om met meerdere spelers op (schatten)jacht te gaan. Ik heb het hier natuurlijk over de onverwachte multiplayermodus. Fans slaakten al snel angstkreten, omdat er nu wellicht minder aandacht aan de belangrijke singleplayer kon worden besteed. Gelukkig is dit niet het geval, aangezien de multiplayercomponent van Tomb Raider door een andere studio wordt ontwikkeld. Deze modus staat dan ook los van het verhaal dat je zult beleven als Lara Croft, maar behoudt wel dezelfde intentie. Vijanden uit de singleplayer doen dienst als het ene team, overlevenden die hetzelfde lot zijn ondergaan als Lara het andere. Elk team heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar voor elke team valt voorafgaand aan ieder potje een eigen uitrusting samen te stellen. Deze bestaat uit een drietal wapens, waarvan je pistool een onontkoombare kameraad is, en een tweetal perks.

Knallen en vallen
Zoals ik eerder aangaf behoudt de multiplayermodus wel het fundament van Tomb Raider. Dat wil zeggen dat het geen schietfestijn is. Klimmen is ook hier een groot onderdeel, aangezien de maps verre van plat zijn. Overal valt op te klimmen en zo zul je ieder moment alert moeten blijven, zowel op verticaal als horizontaal vlak. Naast je wapentuig kun je ook vallen gebruiken om de tegenstanders het leven te ontnemen. Als bonus kent iedere map ook nog eens een soort 'opperval', wat in het getoonde woestijnlevel een zandstorm is.

De getoonde modus was objective based. De scavengers, de vijanden, moeten de survivors zien te stoppen terwijl deze een aantal medpack veilig proberen te stellen. Dat wil zeggen, ze moeten de survivors een bepaald aantal keer van hun leven beroven. De modus lijkt op capture the flag, maar doordat de maps in Tomb Raider aan de kleine kant zijn, het aantal spelers slechts acht is en er meerder medpacks zijn, voelt het toch uniek aan. Ik houd het aantal medpacks en kills opzettelijk vaag, omdat is beloofd dat er uitgebreide mogelijkheden komen voor het zelf aanpassen van variabelen zoals de eerder genoemde aantallen.

Tot slot wordt Tomb Raider ondergedompeld in een moderne XP-saus, wat wil zeggen dat met elke scheet die je laat experience points te verdienen vallen. Hierdoor moet de multiplayermodus van Tomb Raider langer leuk blijven. Ook DLC zal geregeld worden gegenereerd, om het speelgenot te bevorderen. Het is duidelijk dat er hoog wordt ingezet op het multiplayeraspect van de game en dat alles op alles wordt gezet om dit een langere tijd interessant te houden.

Verwachting
De wederopstanding van Lara Croft is een feit. Tomb Raider kent geen subtitel en dat zegt meer over de kwaliteit dan over het ontbreken van een creatief denkproces. De singleplayer wordt een combinatie van vertrouwde elementen en een hedendaags verhalend aspect, dat in het teken zal staan van de emotionele ontwikkeling van de jonge Lara. Ook de multiplayermodus heeft potentie. Het fundament van Tomb Raider schemert hier gelukkig nog wel in door en door verscheidene opties en enig vernuft zou dit zomaar wel eens een erg vermakelijke modus kunnen worden. Dat Tomb Raider er werkelijk waar geweldig uitziet heb ik nog niet eens gezegd en dient bij deze dus als kers op de taart.

Tomb Raider zal op 5 maart 2013 verschijnen voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.