Preview: Tom Clancy's The Division

De laatste keer dat we echt nieuwe dingen van The Division hebben gezien, was tijdens de E3 en een paar maanden later de gamescom van 2014. Tijdens die laatste beurs vertelden Koen en Ruud je in een videopreview wat we zo ongeveer van The Division kunnen verwachten. Een tactische shooter moet het worden, een genre waar Ubisoft met bijvoorbeeld de Rainbox Six-serie al best wat ervaring mee heeft opgebouwd. Na de gamescom in augustus vorig jaar is The Division bij Ubisoft wat betreft marketing echter op een zijspoor gekomen, aangezien we sindsdien niet zoveel meer van de game hebben vernomen. Geen nieuwe trailers of gameplayfilmpjes, en ook de voorziening van informatie door middel van bijvoorbeeld persberichten liet eigenlijk wel een beetje te wensen over. Tot een paar dagen geleden, toen drie ontwikkelaars van Ubisoft vragen vanuit de community beantwoordden in een Q&A-sessie. Door die antwoorden eens te bestuderen, kunnen we wellicht wat meer te weten komen over The Division. Informatie die we dringend nodig hebben om de game niet helemaal te vergeten. Aan de hand van de quotes van de ontwikkelaars dus maar eens kijken wat de drie mannen te zeggen hebben over hun projectje.

onbekend

I am proud of the time I have been able to give to my family, even when my job has been very demanding. I am proud of the level of craftsmanship we put in to our projects at Massive. I am proud of having written, illustrated and had my latest two children's books published (in Sweden). You may find an English iPad version if you search for THE LIGHTGIRL

Op de vraag waar David Polfeldt, de Managing Director van Massive Entertainment, het meest trots op is, geeft hij twee keer een antwoord dat eigenlijk met The Division niets te maken heeft. Dat belooft niet veel goeds voor de rest van de potentiële informatie, zou je zeggen. Alleen zijn trots wat betreft het vakmanschap dat alle ontwikkelaars in het project leggen is vermeldenswaardig, al is ook dat een uitspraak die je wel vaker van ontwikkelaars hoort. Een niet al te beste start van het antwoordenvuur, maar wellicht verbetert het één en ander

This being a Tom Clancy game means that we strive to be authentic. This is particularly important when we create the world and the various enemies and allies that populate it.

Martin Hultberg, IP Developer en lid van de afdeling Communicatie, heeft nuttigere informatie op de vraag over de verschillende vijanden die we in The Division tegen kunnen komen. Zou het bijvoorbeeld kunnen dat je naast menselijke tegenstanders ook te maken kunt krijgen met zombies? In The Division heb je immers te maken met een virus dat zich snel door de stad verspreid, dus gemuteerde soortgenoten zijn wellicht geen uitzondering. Hultberg sluit zombies echter uit, aangezien de ontwikkelaars met The Division realistisch willen blijven. Jammer? Het is maar net hoe je het bekijkt. Ook menselijke vijanden alleen kunnen best voor de nodige tegenstand zorgen.

De Q&A-sessie van Ubisoft eindigt met een uitgebreid verhaal van Hultberg, over wat hij zou doen als 'ie terecht zou komen in een situatie zoals in The Division. Een apocalypssituatie dus, waar eten en drinken schaars is en je als team samen zult moeten werken om te overleven. Deze twee elementen komen in zijn verhaaltje in ieder geval veelvuldig terug, en dat geeft ook aan waar The Division naartoe zal gaan. Een schaarste aan resources dus, en alleen met teamwork zal je het einde succesvol kunnen halen.

onbekend

Once the disaster struck, I would fill my tub and all containers I could find with water. The reason here is to stock up on water in case pressure is lost in the tap.

Watervoorraden aanleggen, dus. Het zou zomaar kunnen dat dit zich vertaalt in waterbronnen die her en der door het geïnfecteerde New York verspreid zijn, en waar je af en toe gebruik van zult moeten maken om niet uit te drogen. Een interessante manier om het gevoel van survival gedurende de hele game in het achterhoofd van de spelers te laten zitten.

If things turn unsafe outside and I cannot leave the city due to the quarantine, there would be two choices - either dig in at home or go to another secure location.

Je verdedigen tegen de infectie in The Division kan dus waarschijnlijk op twee verschillende manieren: jezelf inbouwen in de locatie waar je je bevindt, of zorgen dat je in beweging blijft en steeds een andere, tijdelijke basis inricht om te overleven. Of natuurlijk een combinatie van de twee, afhankelijk van de situatie waar je je in bevindt en wat op dat moment het beste is. Nog mooier zou het zijn als de keuzes die je maakt later in de game een consequentie hebben. Stel je bijvoorbeeld voor dat je jezelf ergens barricadeert, waardoor in een ander gedeelte van de stad mogelijke contacten het leven verliezen omdat jij niet hebt ingegrepen. Een mooie manier voor The Division om meerdere eindes te bieden en zo de herspeelbaarheid te verhogen.

De laatste paar quotes die ik nog wil uitlichten hebben allemaal te maken met hetzelfde aspect van The Division, en dat geeft nog maar eens aan hoe belangrijk dit aspect in de game zal zijn: teamwork.

I would get together with my neighbors and see what we could do to help each other. You probably won't get through things alone in the long run and allies are always great to have.
If I run out of food or medicine and there are places to get more, I would go there together with others. Not alone.
I don't know about you guys, but I prefer a functioning society over a dead one.

onbekend

Verwachting

The Division probeert één ding duidelijk te maken, en dat is dat je alleen met teamwork de eindstreep kunt behalen. Samenwerken met je teamgenoten is absoluut noodzakelijk om een kans te maken tegen de gruwelijkheden die de infectie in het virtuele New York heeft veroorzaakt. Een tactische co-opshooter, dat is dus wat we kunnen verwachten.

Wanneer The Division verschijnt, is op dit moment nog niet precies bekend. Wel weten we dat de game sowieso ergens dit jaar uit zal komen voor de PlayStation 4, de Xbox One en de pc.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?