Preview: Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

Aangepast: 20 mei 2018 14:28

De uren die ik heb gespendeerd in de Terrorist Hunt-modus van Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas en Vegas 2, hebben destijds heel wat van mijn vrije tijd opgeslokt. Daarom hoopte ik op gamescom 2015 eindelijk zelf aan de slag te kunnen met Terrohunt, de moderne variant van deze vertrouwde modus. Helaas. Wederom werd er gefocust op de multiplayermodus van Tom Clancy's Rainbow Six: Siege en ondanks het feit dat dat wat spannende momenten opleverde, bleef ik vooral hunkeren naar die vertrouwde terroristenmodus.

Spectator Cam

Voordat ik daadwerkelijk aan de slag kon met Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, werd er eerst nog iets nieuws onthuld: de Spectator Cam. Dat betekent dat er naast de twee teams van vijf nog een elfde speler passief kan deelnemen aan de match. Deze kan alles bekijken, maar kan geen invloed uitoefenen op de spelers of omgeving. Wel kan de spectator omlijningen aanzetten, waardoor deze op ieder moment een overzicht heeft van waar de spelers en de objectives zich bevinden. Ook kan de spectator vertrouwen op de gloednieuwe tactische camera, waardoor het slagveld van boven aanschouwd kan worden, zelfs de binnenkant van gebouwen (dan verdwijnt het dak). Op die manier hoopt men bij Ubisoft dat het gemakkelijker wordt om de basis van de game snel onder de knie te krijgen, maar geeft men de speler ook de mogelijkheid om even achterover te leunen en te genieten van de hectische actie onder het genot van een hapje en een drankje. Daarnaast zie ik deze modus als een tactische tool voor hechte vriendengroepen en clans. Door je eigen gedrag en dat van je tegenstander te analyseren, ontstaan er wellicht nieuwe tactieken. Helaas kunnen alleen pc-spelers vanaf launch met een bèta van de Spectator Cam aan de slag en moeten consolegamers nog wachten tot begin 2016.

GSG 9

De teams waarmee je in Siege de strijd aangaat met vijandelijke spelers, verschillen stuk voor stuk. Op gamescom 2015 speelden we met de GSG 9. Hierbij konden we kiezen uit de volgende vier unieke operators:
- Bandit: deze inventieve operator is gezegend met een groot aanpassingsvermogen en beschikt bovendien over een Crude Electrical Devive: een op een auto-accu aangesloten stroomstootwapen dat prikkeldraad en metalen oppervlaktes onder stroom zet.
- Blitz: de imposante fysieke verschijning Blitz kent de frontlinie als geen ander. Zijn ballistische schild vormt een mobiele dekking die bovendien is uitgerust met acht flitsgranaten om vijanden in elke omgeving te desoriënteren.
- IQ: IQ is een geniale elektrotechneut. De sensor om haar pols detecteert mobiele of verstopte elektronische apparaten in de directe omgeving door het elektromagnetische veld af te speuren op verdachte signalen.
- Jäger: een technisch expert met een voorliefde voor complexe apparatuur en gewapend met zijn ADS-MK IV Magpie, die projectielen kan lanceren om zo inkomende projectielen te neutraliseren.

Teamsport

Wat vooral uit mijn speelsessie bleek, was dat Tom Clancy's Rainbow Six: Siege echt een teamsport is. Zonder communicatie zal een missie niet in jouw voordeel eindigen en zonder kennis van alle mogelijkheden op het gebied van wapens, gadgets en tactieken, wordt het ook lastig. De ene operator heeft weinig health, maar heeft hele krachtige wapens, terwijl de volgende amper dood kan door een handig schild, maar altijd ondersteund moet worden door een andere operator, om zo een dodelijk team te vormen. Daarnaast moeten er constant afwegingen worden gemaakt. Blijf je als team bij elkaar of splits je het team in twee kleinere teams. Raak je de rest kwijt, dan is het snel gebeurd, want in je eentje valt er weinig tegen het vijandelijke team te beginnen. Coaching, planning en geduld lijken de drie kernwaarden in deze zeer spannende multiplayermodus. Deze speelsessie heeft me op zich wel benieuwd gemaakt naar de overige modi, maps en operators, want na drie potjes op dezelfde map en met dezelfde teams had ik het stiekem al wel weer gezien. Daardoor begon ik wanhopig door de menu's van de build te neuzen om wellicht toch op Terrohunt te stuiten. Zonder succes.

De multiplayermodus van Tom Clancy's Rainbow Six: Siege die ik op gamescom 2015 eindelijk zelf aan de tand kon voelen, wist me best te boeien. Toch snakte ik naar meer afwisseling, voornamelijk qua modi, maps en verschillende speelbare klassen. Hoewel de gloednieuwe Spectator Cam naast de intense actie ook interessant kan zijn, zal ik er persoonlijk waarschijnlijk weinig gebruik van gaan maken, mede doordat deze modus niet meteen in de volledige game zal zitten. Een modus die wel in de game zal zitten, Terrohunt, schitterde door afwezigheid, waardoor ik me iets minder euforisch richting mijn volgende afspraak begaf dan verwacht. Desalniettemin kan ik niet wachten om alle facetten van Tom Clancy's Rainbow Six: Siege uiteindelijk in alle rust onder de loep te nemen, inclusief de multiplayermodus, die toch intenser bleek dan ik vooraf had verwacht.

Op 13 oktober kunnen we met Tom Clancy's Rainbow Six: Siege aan de slag op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Packshot Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Tom Clancy's Rainbow Six