Preview: Tom Clancy's H.A.W.X. 2

Op de gamescom had ik bij Ubisoft de kans om de nieuwe telg uit de H.A.W.X. serie te spelen en te testen. Helaas waren alleen de console versies te spelen, waardoor ik me als pc gamer als een vis op het droge voelde met een controller in de hand. Maar dit mocht de pret niet drukken, daar de game zelf mijn controllerfrustraties snel wegnam!

Up, up, and away!
In de missie van Tom Clancy's H.A.W.X. 2 die ik ter demonstratie mocht spelen bevond ik me in Rusland, alwaar ik een groep vreemde vliegtuigen moest onderzoeken die het luchtruim waren binnengedrongen. Ik trok de gashendel open om zo snel mogelijk bij de vreemde vliegtuigen te zijn. Dit duurde even, waardoor ik ondertussen van het landschap onder me kon genieten.
Het terrein waarboven je vliegt is wederom een 3D versie van satellietkaarten, welke natuurgetrouw reliëf mee hebben gekregen. Ook de bewolking rondom de bergtoppen was extreem natuurgetrouw en de belichting adembenemend.
Lang had ik echter niet om ervan te genieten, daar de onbekende vliegtuigen gestolen bleken te zijn en geëscorteerd werden door jagers!

Acrobatiek op hoge snelheid
De gameplay, die in het eerste deel zo soepel was, is in H.A.W.X. 2 wederom aanwezig. Razendsnelle manoeuvres en stuntvliegerij waren nodig om deze vijanden met een paar goede treffers uit te schakelen. Na een kort maar intens luchtgevecht was het luchtruim weer vrij. Althans, dat dacht ik. Vlakbij was er nog een vlucht met gestolen vliegtuigen gesignaleerd en ik kreeg de opdracht om in de lucht bij te tanken. Dit klinkt makkelijk, maar dat is het niet. Je moet op lage snelheid achter een tankvliegtuig gaan vliegen om aan te kunnen koppelen. Daarna is het zaak om erg kleine aanpassingen te maken om de brandstofslang die achter het tankvliegtuig hangt met jouw brandstofkoppeling, die zich bij de neus van jouw straaljager bevind, te koppelen. Dit lukte me uiteindelijk en met een verse voorraad brandstof kon ik me weer in het gevecht storten. Mijn tijd was toen echter om en ik moest met tegenzin het spel beëindigen.

Voorlopig oordeel
Tom Clancy's H.A.W.X. 2 weet de zintuigen weer goed te prikkelen. Het soepele vliegwerk, de mooie omgevingen en de prachtige vliegtuigen wisten mijn jongenshart wederom te veroveren. Ik bedoel, zeg nou zelf... Jij wilde vroeger toch ook straaljagerpiloot worden?
Tom Clancy's H.A.W.X. 2 komt op 2 september uit op de Wii en Xbox 360, op 9 september op de PS3 en op 30 september op de pc.