Preview: Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier: een hele mond vol. Deze tactische shooter van Ubisoft is alweer het vierde deel uit de serie. Het heeft de twijfelachtige eer om uit te komen in een relatief rustige periode voor games. De ontwikkelaar willen met de game een aantal dingen omgooien en vernieuwen, zoals de toevoeging van een co-op voor vier spelers, maar heeft dit spel genoeg te bieden om met andere shooters te concurreren?

Schroefjes en moertjes
Eén van de opvallendste dingen van Future Soldier is de mogelijkheid om je wapens te customizen. Natuurlijk is dit niet een nieuw iets; er zijn hopen spellen te vinden waarbij je je wapen kunt aanpassen, maar Ghost Recon lijkt het net een beetje groter aan te pakken. Er is bijvoorbeeld belooft dat je zelfs de gassystemen van je wapen aan kunt passen in het nieuwe Gunsmith systeem. Met behulp van Kinect kun je je geweer helemaal naar eigen smaak aanpassen. Of het veel toevoegt aan de gameplay is natuurlijk de vraag, maar het idee is zeker geinig. Wie wil er nou niet een geheel persoonlijk wapen in het heetst van de strijd?

Future soldier
Hoewel Future Soldier niet heel ver in de toekomst ligt (ongeveer vijftien jaar), is het toch wel duidelijk dat de gebruikte wapens en gadgets niet van deze tijd zijn. Natuurlijk heeft je vijand ook een aantal apparaten om jouw voortgang te hinderen, zoals EMP's. Zelfs een prototype onzichtbaarheidsmantel is één van de wapens die je ter beschikking krijgt. Hier zitten nog wel nadelen aan (je kunt bijvoorbeeld niet schieten terwijl je onzichtbaar bent), maar je kunt er vaak toch nog wel je voordeel mee doen. Zeker omdat je eigenlijk niet ontdekt wilt worden. Als de vijand namelijk in de gaten heeft dat je rondsluipt, breng je én je missie in gevaar, én elk beetje cover waar je gebruik van kunt maken kan kapot geschoten worden. Voorzichtigheid geboden dus.

Sir yes sir!
Eén van de grootste pijlers uit de Ghost Recon serie zijn de commando's die je aan je team kunt geven. Deze mogelijkheid lijkt echter grotendeels verdwenen te zijn. Dit komt omdat de nadruk is komen te liggen op de co-op modus. Minder orders geven en meer overleggen dus, als je met zijn vieren een missie wilt voltooien. De Augmented Reality Hud, die 3D objecten op je scherm zal toveren, kun je ook gebruiken om samen te werken. Vijanden, gevaren en mogelijke strategieën kunnen hiermee makkelijk duidelijk gemaakt worden. Ook het tablet van de Wii U kun je gebruiken om commando's te geven of de kaart te bekijken.

Twijfels
Er zijn een hoop nieuwigheden in de jongste telg uit de Ghost Recon serie te vinden. Hoewel ik natuurlijk erg blij wordt van vernieuwingen, zie ik ook een risico. Zal het spel door de gadgets niet te gimmicky worden? Is de basis gameplay er wel goed genoeg voor? De serie heeft een uitstekende reputatie, dus hopelijk zit dat wel goed. Het ontwikkelteam lijkt te weten waar ze mee bezig zijn, en ik vertrouw er dan ook op dat Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier zijn titel eer aan kan doen.