Preview: Titanfall

In 2010 ontstond een ruzie met Activision tegen Jason West en Vince Zampella, medeoprichters van Infinity Ward die natuurlijk bekend staat om de Call of Duty-games. Uiteindelijk werden ze door Activision ontslagen. West en Zampella hebben kort daarop een nieuw bedrijf opgezet, genaamd Respawn Entertainment. Momenteel zijn ze hard aan het werk met Titanfall, hun allereerste game. Afgelopen gamescom mocht ik een klein voorproefje nemen van deze game.

ontbrekende afbeelding

Gevechten met Titans
Titanfall is een multiplayer-only first-person shooter met een zeer hoog tempo. Er komen aardig wat dingen overeen met de Call of Duty-games, maar twee dingen zorgen ervoor dat het een compleet nieuwe game is. Als eerste zijn er natuurlijk de Titans. Dit zijn grote mechs die flink wat schade aan kunnen richten. Ze zijn ook nog eens redelijk snel. Wanneer je in de Titan zit, heb je zelf de volledige controle over hem. Zo niet, dan weet de Titan zichzelf prima te redden. Ik was bang dat de Titans overpowered zouden gaan worden, maar gelukkig is dat niet zo. Ze kunnen namelijk best snel kapot gaan. Daarnaast is iedere speler bewapend met anti-Titan-wapen. Ook kan je te voet een Titan kapen door er bovenop te springen.

De Titans speel je gelukkig niet vrij door veel kills achter elkaar te maken of door veel punten te scoren met één leven. Hier heb ik namelijk een hekel aan in de Call of Duty-games. Spelers die goed zijn kunnen op deze manier nog meer kills maken, terwijl de slechte spelers nog meer worden afgestraft. In Titanfall spelen de Titans zichzelf namelijk vrij. Onderin in het scherm wordt een balkje gevuld, waarvoor je helemaal niks hoeft te doen. Wanneer je balkje helemaal is gevuld, kun je wanneer jij dat wilt je Titan uit de lucht laten vallen. Zo heeft iedereen een eerlijke kans om een Titan te bedienen.

ontbrekende afbeelding

Freerunnen
Een andere game-changer is hoe je te voet door het slagveld kunt gaan. Iedere speler is namelijk uitgerust met een jump jet. Hiermee kan je bijvoorbeeld double-jumps maken, iets wat we niet vaak zien in een first-person shooter. Maar nog veel toffer is de mogelijkheid om tegen muren te rennen. Je hoeft maar tegen een muur aan te springen en je rent er al overheen. Dit gecombineerd met double-jumpen zorgt ervoor dat je grote stukken kan afleggen zonder dan maar ook één keer de grond aan te raken. Volgens de ontwikkelaar zijn de levels hier ook speciaal voor gemaakt. Dit is niet alleen leuk om te doen, maar het kan ook heel tactisch worden gebruikt. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer vanaf de grond een gebouw te betreden, maar je kunt ook gewoon via wat wall-running in het bovenste raampje springen om je vijand te verrassen.

Het eind is niet het einde
Tijdens de gamescom werd de modus Attrition gespeeld. Deze modus heeft veel weg van team deathmatch. Het is de bedoeling om binnen een bepaalde tijd als team zoveel mogelijk kills te maken. Wanneer de tijd voorbij is, is de game echter nog niet afgelopen. De Epilogue vindt dan namelijk plaats. Hierin moet het verliezende team vluchten naar het dropship. Wanneer dit lukt, kan er heel veel XP worden verdiend. Het winnende team moet er uiteraard voor zorgen dat de verliezers niet kunnen vluchten om extra XP te verdienen. Dankzij de Epilogue wordt hopelijk het aantal rage quiters beperkt, aangezien je heel veel XP misloopt als je dit niet doet.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig oordeel
Van tevoren had ik eigenlijk geen hoge verwachtingen van Titanfall. Ik dacht dat het gewoon een Call of Duty met Titans zou gaan worden. Maar mijn speelsessie tijdens de gamescom heeft me aangenaam verrast! De Titans zijn echt een leuke toevoeging geworden. Ze voelen niet te overpowered aan en het draait niet om skill om er een te bemachtigen. Het maakt de gevechten ook een stuk epischer. Het vetste vind ik de mogelijkheid om te freerunnen. Dit maakt deze shooter echt uniek! Call of Duty 4: Modern Warfare zorgde in 2007 voor een enorme vernieuwing in het shootergenre, en Titanfall lijkt eindelijk weer voor een grote vernieuwing te zorgen. Titanfall is echt een game om naar uit te kijken!

Titanfall verschijnt in de lente van 2014 voor de pc, Xbox 360 en de Xbox One.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?