Preview: Titanfall

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Rondstompen in grote gevechtsmachines is iets dat ik al doe sinds MechWarrior 2 (1995). Sindsdien heb ik steeds weer een aantrekkingskracht gehad voor mechagames, waardoor het niet onlogisch is dat toen Titanfall werd aangekondigd ik met veel interesse heb uitgekeken naar deze game. Wat gaat er anders zijn, waar gaat het om draaien?

Titanfall
In Titanfall wordt de speler actie beloofd, zowel achter de controls van de gevechtsrobots, de zogenaamde Titans, als op het slagveld. Nu stelt dit al redelijk wat voor, maar vooral de mannen achter de game doen al veel verwachtingen opleven. Respawn Entertainment, de studio verantwoordelijk voor Titanfall, bestaat namelijk voor een groot deel uit voormalige werknemers van Infinity Ward, de studio verantwoordelijk voor Call of Duty: Modern Warfare. Weliswaar nu onder de vleugels van EA, waardoor ze misschien toch een beetje de vinger opsteken van voormalig werkgever Activision?

Actie overal
Titanfall gaat op twee manieren gespeeld worden: in de cockpit van een van de grote gevechtsrobots, waarin de dood en vernieling kunt zaaien, of als een soldaat, die freerunnend met jetpack door en over gebouwen heen springt, wallrunt en terrein optimaal benut. Alle drie de dimensies kunnen zo benut worden en dit belooft veel snelle, intensieve actie.

De splitsing tussen de gameplay in een Titan en als rondrennende soldaat is er een die mij intrigeert. Ik ben vooral benieuwd wat voor balans er gaat zijn tussen deze gametypes, daar het verschil in slagkracht tussen een soldaat en een Titan redelijk duidelijk is. De soldaat heeft natuurlijk meer wendbaarheid en kan terrein optimaal benutten. Je kunt als soldaat op een rondlopende Titan springen en deze van buitenaf saboteren, maar als je dit verkeerd doet leg je al snel het loodje. Gelukkig beschik je over trucjes als stealth fields, dus ongemerkt een Titan besluipen is goed mogelijk. Al zal dit wel ballen van staal gaan eisen.

Multimech
De multiplayer van Titanfall belooft apart te worden. Met slechts zes spelers per zijde lijkt dit aan de karige kant in deze tijd van 16, 32 of zelfs 64 spelers in een game. Maar de makers van Titanfall beloven dat ze met twaalf spelers een vergelijkbare ervaring weg kunnen zetten. Dit doen ze door naast de spelers ook AI-soldaten rond te laten lopen die de spelers ondersteunen. Hierdoor krijg je meer het gevoel deel uit te maken van een groter geheel zonder de extra ego's die kunnen botsen. Een interessant experiment waarvan ik benieuwd ben of dit zijn vruchten af gaat werpen.

Verwachting
Titanfall is een game met veel potentie en beloftes, maar het risico hierbij is dat deze wel moeten worden waargemaakt. Titanfall lijkt alles in de kast te hebben om deze woorden kracht bij te zetten, maar zoals altijd is het afwachten. Ten tijde van dit schrijven is de bèta van de game net gestart (en ondergetekende heeft een bèta-key weten te bemachtigen), dus is het moment van waarheid al snel dichterbij aan het komen. Ik ben voorzichtig optimistisch over deze game, want zeg nu eerlijk, in een grote gevechtsmachine gaan zitten en hel en verdoemenis rondstrooien alsof je met de tuinslang de plantjes water geeft is een aantrekkelijk vooruitzicht!

Titanfall komt 13 maart uit op de pc, even later gevolgd door een Xbox 360-versie op 27 maart. De releasedatum voor de Xbox One-versie is nog onbekend.

Lees meer