Preview: The Settlers

Gamescom 2018 bracht dit jaar naast een hoop al eerder aangekondigde games ook wat verassingen met zich mee. Patrick werd bijvoorbeeld onverwachts verrast met de eerste vertoning van Cyberpunk 2077. Ook ik mocht aanwezig zijn bij een van de mysterieuze afspraken. Deze kwam in de vorm van het bekijken van een live speelsessie van de nieuwe The Settlers-game. Hoewel mijn afspraak misschien iets minder grootschalig was dan die van Cyberpunk, was dit zeker een interessante meeting. Fans van het RTS/ City Building-genre werden in ieder geval gek!

Terug naar de roots

Het origineel uit 1993 was een groots succes, maar is ondertussen erg gedateerd. Wat Blue Byte samen met Ubisoft wil doen, is terugkeren naar dat succes en deze upgraden naar de hedendaagse standaard. Om te beginnen hebben ze Volker Wertich, de designer van het origineel, teruggehaald. Daarnaast heeft de game een aantal vernieuwende functies en zorgt Ubisoft’s meest recente Snow Drop Engine voor een vloeiende presentatie en opmerkelijk veel grafische details.

In de speelsessie die wij te zien kregen, werden wij meegenomen naar verschillende fases die de game zal gaan kennen. Om te beginnen natuurlijk de aankomst van de Settlers op een stukje land. Ze komen in kleine bootjes aan wal om vanaf daar te starten aan een nieuwe samenleving. Bij aankomst zijn ze al meteen verdeeld in de drie hoofdgroepen, de witte Settlers, genaamd: Carriers, vervoeren materiaal van A naar B en helpen waar nodig. De blauwe Settlers, beter bekend onder de noemer: Crafters, bouwen en bewerken materiaal en de rode Settlers zijn onderdeel van de militie. We plaatsen onze eerste houthakkershut en krijgen daarmee al gauw een stukje detail van de game te zien. Alles wat je in de game uitvoert, is namelijk van A tot Z te volgen. Hakt de houthakker een boom om, dan zie je die realtime vallen, hakt hij hem in vier stukken, dan tilt hij er letterlijk vier naar de hut en groeit de stapel voorraad ook echt met exact het aantal dat er is. Dit stukje vernieuwing is in elk segment van de game terug te vinden en draagt positief bij aan de levendigheid die de game in dit vroege stadium al toont.

Goed voor de medemens

Onze houthakker heeft er aardig op los geslagen en keert gesloopt terug naar zijn hut. Hij is behoorlijk teleurgesteld dat er in de wereld van The Settlers nooit eten te vinden is. Terwijl onze demo-speler de camera richting een huis beweegt waar rook uit de schoorsteen komt, geeft de ontwikkelaar het verlossende woord dat die rook aangeeft dat er een maaltijd klaargemaakt wordt! Ze bevestigd dat er voor het eerst in de geschiedenis van de game eten gegeten moet worden en terwijl ze dit aan ons uitlegt, zien we hoe een zorgzame Settler met het verse voedsel naar de houthakker brengt en hem deze maaltijd serveert. De houthakker eet dit in bizar tempo op en gaat direct weer aan de slag.

We maken een kleine tijdsprong en zien dat er een behoorlijk nieuw stuk land aan ons dorpje is toegevoegd. Voor de tijdsprong hebben we namelijk wat Settlers op ontdekking gestuurd. Je ziet simpelweg een rode stippellijn rondom je huidige stad lopen, achter deze lijn hangt mist en door een lijn in de mist te trekken kan je Settlers het land laten ontdekken en daarmee ruimte winnen voor uitbreiding. Ieder stuk land is uniek en beschikt over verschillende natuurgebieden, zo ook dat van ons. We vinden enorm veel koper en gezien ons leger nog in de kinderschoentjes staat, kunnen we wel wat wapens en pantsers gebruiken. Omdat er flink wat geavanceerde wegen liggen in ons dorp weten de Settlers het koper snel naar de Smid te brengen. Deze smid loopt nu wel over aan werkdruk en er is dus hulp nodig! We selecteren het smeedhuisje en kunnen Carriers die niks doen aan zijn crew toevoegen.

Raise the flag

Materiaal hebben we, maar het leger dat er wat mee moet doen lijkt nog wat knullig. Tijd voor training! De carriers vervoeren, ondertussen met ezels, ons prachtige materiaal naar het trainingsveld en de militairen komen in groepjes voor hun opleiding. Terwijl de militairen druk bezig zijn met de training krijgen we een kleine introductie wat betreft de fortificatie van je stad. Een vloeiend systeem geeft je de keus uit muren, torens en poorten. Het ziet er allemaal erg fijn uit waarbij simpel plaats- en sleepwerk weet te volstaan.

We maken weer een tijdsprong om ons een beeld te geven van de fighting mechanics. De stad heeft een flinke vooruitgang weten te boeken en bevat nu flink wat betere gebouwen. Daarbij is het rijk omringt door een dikke muur. We krijgen te zien dat bij dreiging je zowel militairen als niet-militaire Settlers naar de fortificatie kunt sturen om brutale avonturiers uit te schakelen. We draaien de rollen al snel om, want we gaan zelf de brutale avonturier uithangen. Na een kleine wandeling komen we een andere stad tegen die we natuurlijk gaan veroveren. Je kunt zelf bepalen in welke formatie je militie te werk gaat. In de huidige speelsessie kon deze echter wel alleen bestaan uit boogschutters, Settlers met zwaard en Bersekers. Het gevecht dat volgt toont toffe animaties en acties. Wanneer er een doorgang is gevonden, blijft er nog maar een doel over. Dat is het veroveren van “The Keep”. Dit is een toren die achter de muur ligt, wanneer jouw vlag hier pronkt is het gevecht voorbij en heb je gewonnen.

Dat is echter niet de enige manier waarop een stad te veroveren is. Je bent namelijk in staat om een zogeheten hero te trainen. Deze hero kan weer in andere steden tegen hero's vechten in een arena. Als de hero succes weet te boeken in de concurrerende stad, dan keert de bevolking zich tegen de heersers. Zo kan je met een beetje tactiek en een heldhaftige strijder een stad veroveren zonder al te veel bloed te vergieten!

Voorlopig oordeel van Devin de Groot

The Settlers lijkt een hele vette reboot te gaan worden van de succesvolle reeks die ooit in 1993 is begonnen. De game toont de nodige vernieuwing in zowel gameplay elementen als in de details. Ook op grafisch gebied valt er eigenlijk weinig te klagen. De afwisseling tussen het praktisch opbouwen van je stad en het lef hebben om steden op welke manier dan ook te veroveren lijkt mij een te gekke bezigheid. De ontwikkelaar bevestigde na een vragenrondje overigens ook nog dat de game naast de singleplayer ook een multiplayer gaat bevatten. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, maar vooralsnog ziet het er veelbelovend uit !

The Settlers verschijnt in de herfst van 2019 op de pc.

Packshot The Settlers: New Allies

The Settlers