Preview: The Settlers - Alles opnieuw ontdekken

Vorig weekend was het zo ver. Na lang wachten was er dan eindelijk de closed bèta van The Settlers. Ik heb lang naar deze game uitgekeken, dus toen ik er eindelijk in mocht duiken, deed ik dat met veel enthousiasme. Ik was erg benieuwd om te zien of het lange wachten wordt beloond of dat we een game krijgen die de plank toch net misslaat.

Een nieuw begin

Zoals altijd begin je bij de Settlers met niks. Tenminste, als het op gebouwen aan komt, want er staan wel zeventig man naast je hoofdgebouw te wachten. En dan is het aan jou. Net als bij alle andere Settlers games heb je wel wat voorraad aan hout en steen, maar je moet er zelf voor gaan zorgen dat deze voorraad er ook blijft. Dus de hout- en steenhakker mogen gelijk gebouwd worden. Het was voor mij even wennen hoe het bouwen precies in elkaar stak. Ik was namelijk het meest bekend met The Settlers 2: 10th Anniversary Edition. Daar krijg je van die mooie symbolen waaraan je kunt zien waar de gebouwen kunnen staan. Hier heb je vrijwel complete vrijheid, wat erg prettig is. De kaart is opgedeeld in zeshoeken en elk gebouw staat op een aantal van dat soort zeshoeken. Een houthakker neemt er bijvoorbeeld twee in beslag, terwijl een zagerij er drie nodig heeft. Aan de ene kant is de toevoeging van deze zeshoeken een beperking, maar aan de andere kant is het ook wel weer heel fijn om alles precies in elkaar te passen.

Ik zal eerlijk toegeven dat ik de tutorials compleet heb overgeslagen. Skirmish leek mij veel interessanter. Dat zorgde er wel voor dat ik soms even moest zoeken hoe dingen precies werkte, maar ik moet zeggen dat alles vrij voor zich spreekt. Ook zonder de tutorial kwam ik best uit de voeten en de kennis uit de vorige games komt nog steeds goed van pas. In de bèta was alleen de skirmish modus beschikbaar. In deze modus word je op een kaart gezet en moet je verschillende punten overnemen. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat jij als grote overwinnaar uit de strijd komt. Je kan hierbij 1 tegen 1 spelen, 2 tegen 2 of 4 tgen 4. Al was de laatste nog niet beschikbaar. Ik heb zelf casual 1 tegen 1 gespeeld, waarbij ik tegen de AI speelde. Maar het is ook mogelijk op PVP te spelen. Als je begint, kun je kiezen uit verschillende stammen. In de bèta waren dit enkel Elari en Maru, maar in de uiteindelijke versie kun je ook Jorn kiezen. Of je laat de game de keuze voor je maken. Elke stam heeft zijn eigen voordelen, zoals minder kosten voor bepaalde gebouwen of unieke units.

Alles is anders?

In de basis is de game op zich nog hetzelfde. Je begint met niks en je moet jouw kamp gaan opbouwen. De graphics hebben wel een behoorlijke upgrade gehad. Maar het is erg jammer dat er wel een stukje van de identiteit van The Settlers is weggehaald. En dat is de diepgang. Het was altijd een flinke klus om de hele productielijn op gang te krijgen en die is nu erg versimpeld. Sommige gebouwen zijn samengevoegd en andere compleet weggehaald. Als speler van de oudere games, is dit erg jammer. Je speelt in basis nog steeds dezelfde serie, maar je hebt steeds het gevoel dat er iets mist. Voor nieuwe spelers zal dit zeker niet opvallen en voor deze spelers is het misschien juist wel prettig om een simpelere productielijn te hebben.

Naast veranderingen aan de productielijn, zijn er ook veranderingen aan de verschillende units die je hebt. Zo zijn er engineers toegevoegd. Deze zijn erg veelzijdig en je hebt zo eigenlijk continue nodig. Zij nemen de rol van verkenner, geoloog en architect op zich. Je kunt ze op onderzoek uitsturen door op ze te klikken en naar een nieuw gebied te sturen. Als het nieuwe gebied je bevalt, kun je de engineer de opdracht geven je grensgebied uit te breiden. Dit duurt best lang, dus het is wel slim om steeds een klein gebied te doen. Naast engineers zijn er nu ook verschillende soorten soldaten. Zo zijn er boogschutters, maar ook zogenaamde guardians en natuurlijk normale soldaten die recht op de vijand afrennen. Het trainen van deze soldaten is ook op de schop gegaan. Je hebt nu een trainingskamp nodig, waar de normale dragers zich kunnen melden zodra de juiste benodigdheden, zoals een zwaard, aanwezig zijn.

Aanvallen!

Het doel van de game is dus om de andere spelers te verslaan. Maar om je heen zijn ook allemaal kampen waarin bandits leven. Hier kwam ik op de harde manier achter, toen mijn engineer heel vrolijk richting zo'n kamp liep en vervolgens omviel. Ik heb er dus gelijk mijn volledige troep van vijftien soldaten achteraan gestuurd en daarmee kon ik het kamp verslaan. Helaas hield ik na mijn gevecht maar vijf soldaten over. En toen ik een tijdje later een tegenaanval kreeg, ging dat niet helemaal soepel. Of beter gezegd, het ging heel slecht. Mijn vijf overgebleven soldaten werden namelijk binnen no-time ook omgelegd en toen gingen de bandits vrolijk verder met het verwoesten van mijn bakkerij. Met andere woorden, het was einde verhaal voor mijn settlers.

Maar niet voor deze preview, want naast het feit dat de productie versimpeld is, zijn er nog een aantal andere veranderingen doorgevoerd. En die zijn helaas niet allemaal even goed. De grondstoffen zijn bijvoorbeeld een stuk minder aanwezig en binnen korte tijd had ik het bos in mijn startgebied al omgekapt. Bomen bij planten is geen optie meer, dus ik moest op zoek naar een nieuw bos. Niet erg, maar het betekent wel dat je continue op zoek moet blijven naar grondstoffen. Verder leek de AI leek tot nu toe niet superintelligent. Ze kwamen uit het niks mijn grensgebied binnen rennen met een man of vier, misschien vijf. Nu had ik zelf ook geen gigantisch leger meer, maar dit gebeurt ook als dat wel zo is. De 1 tegen 1 skirmish was op zich best makkelijk, de AI gaf niet veel weerstand en tijdens mijn tweede poging kostte het weinig moeite om de game te winnen. Ik hoop dat hier in de tijd voor de release nog meer aandacht aan wordt besteed en dat de campagne een stukje interessanter is.

Voorlopig oordeel van Evelien de Geus

The Settlers heeft veel potentie. Maar er is ook behoorlijk wat potentie verloren gegaan. Er zijn een aantal aanpassingen gemaakt ten opzichte van de originele games waardoor een stukje van de identiteit verloren is gegaan. Ik hoop dat deze identiteit in de campagne weer wat meer terug komt. De skirmish tegen AI lijkt voor nu nog best makkelijk, maar het idee om het in deze gamemodi tegen andere spelers op te nemen klinkt erg interessant. De game op zich is zeker niet slecht en zeker voor spelers die geen ervaring met de serie hebben zal het erg interessant zijn. Toch moet er hier en daar zeker nog wat gebeuren qua diepgang en moeilijkheid om ook de oude garde geboeid te houden na het verlies van een stukje identiteit. Ik hoop echt dat er nog hard gewerkt gaat worden de komende maanden om deze game echt tot zijn recht te laten komen.

Packshot The Settlers: New Allies

The Settlers

Ubisoft