Preview: The Legend of Zelda: The Wind Waker HD

Geplaatst: 11 september 2013 10:00

Op de afgelopen gamescom mocht ik naast vele andere games ook in aanraking komen met The Legend of Zelda: Wind Waker HD: een game die ik oorspronkelijk grijs heb gespeeld op de GameCube. Kon deze game wederom mijn hart stelen? Mij meenemen in een geweldig verhaal? In een nog mooiere wereld? Ja, dat kon de game. In een kleine dertig minuten wist ik meteen weer waarom deze game zo geweldig is. En deze versie is nog beter zelfs dan het origineel.

Kleine verbeteringen (met grote gevolgen)
The Legend of Zelda: Wind Waker HD voelt echt af. Het origineel deed dat ook wel, maar er waren wat kleine irritaties. Het camerawerk deugde bijvoorbeeld niet altijd. Met deze game is dat toch echt anders. Het camerawerk voelt natuurlijk, soepeler. Nu voelt de hele game beter aan. Het ziet er echt geweldig uit. De HD-upgrade zorgt er alleen maar voor om de unieke grafische stijl van deze Zelda naar voren te brengen.

Nog een kleine verbetering is het gebruik van 'Swift Sail'. Deze optie zorgt ervoor dat je je 'Wind Waker' niet meer nodig hebt om de windrichtingen te veranderen, maar dat je snel en direct naar je doel toe kan varen. Een echte purist zal deze optie links (of rechts) laten liggen, maar iemand die nieuw is en toch wil genieten van de magische wereld zal deze optie erg kunnen waarderen.

Nog meer veranderingen?
Nintendo zou Nintendo niet zijn als ze je niet het gevoel gaven dat zij met The Legend of Zelda: Wind Waker HD gewoon een volledig nieuwe game presenteren. Er zijn namelijk nog meer veranderingen in deze geweldige game. Het gebruik van de Wii U GamePad is echt zeer goed uitgewerkt. Je hele inventory staat erop weergegeven en je kunt zelfs off-screen verder spelen. Animaties van attributen zijn veranderd en er is een 'Triforce Hunt' toegevoegd.

Ook is er een 'Hero Mode' toegevoegd aan de game. In deze modus zal de moeilijkheidsgraad significant hoger zijn. Vijanden zijn sterker en je leven is alleen te herstellen door het gebruik van potions. Deze nieuwe modus kan je meteen vanaf het begin van de game aanzetten (en ook op ieder willekeurig moment weer uit).

Waarom zou ik deze oude game moeten aanschaffen?
Deze game is en blijft een unieke ervaring. Ja, er zijn genoeg mensen die deze game als een slechte Zelda-game bestempelen omdat de grafische stijl niet zo stroken met hoe zij het liefste een Zelda-game en dus ook Link zien. De grafische stijl van deze game is een stijl die we Cell-shaded noemen. Voor vele voelde dit te veel als een cartoon aan. Naar mijn mening is het juist de grafische stijl wat deze game anders maakt dan de voorgaande Zelda-games. Het is minder donker en geeft mij een vrolijker gevoel. Ik kreeg continu het gevoel dat ik de hele wereld moest ontdekken, juist omdat het er allemaal zo mooi uitzag.

Deze game is voor iedereen toegankelijk. Heb je nog geen enkele ervaring met een Zelda-game, dan is deze game de perfecte manier om in aanraking te komen met het Zelda-universum. Ben je al een ervaren Zelda-gamer, geniet dan met volle teugen van deze game. Deze game is naar mijn mening een echte 'must' en iedere gamer moet The Legend of Zelda: Wind Waker HD gespeeld hebben.