Preview: The Falconeer - Vliegangst

Geplaatst: 28 oktober 2020 10:00

Terwijl ik met mijn roofvogel over een vlakte van niks vlieg, bezinkt bij mij een stekend gevoel. The Falconeer zag er veelbelovend uit. Onze bloedeigen Nederlander Tomas Sala heeft zo mooi verteld waar deze game voor staat en waar de wereld op gebaseerd is. Toch werden de eerste uren met The Falconeer vooral opgevuld met irritante en inspiratieloze missies. Het gaat naar mijn gevoel op meerdere gebieden mis. Zijn dit gewoon issues die je alleen in de vroege stadia van de game tegenkomt? Ben ik simpelweg nog niet gewend aan de game? Of is er toch iets anders aan de hand? Dit zijn in ieder geval de eerste punten die ik wil aankaarten in de preview van The Falconeer.

Waterworld

The Falconeer introduceert de speler met de wereld door een hele hoop tekst naar je hoofd te slingeren. Tof, ik ga even eerlijk zijn, dit boeit mij natuurlijk op het moment van schrijven geen reet. Ik kan pas belangstelling tonen in een wereld wanneer ik die op eigen kracht mag ontdekken en ermee kan interacteren. Ondanks dat de speler wordt overspoeld met lore in het eerste uur, moet ik The Falconeer het wel nageven dat ze de schaal prachtig hebben geïmplementeerd. De overspoelde wereld, met alleen wat eilandjes als het vaste land, is een zicht om te aanschouwen. Jammer, dat tot nu toe het ongeveer alles is wat ik gezien heb. Water en rotsen.

Worldbuilding kan natuurlijk niet ontbreken zonder wat sterke personages die je het narratief bieden. Hoe ga ik dit zeggen. De dialoog en de voiceacting die ik tot nu toe gehoord heb, is simpelweg lachwekkend. Het is ontzettend over de top, terwijl ik het gevoel krijg dat ze zichzelf heel erg serieus nemen. De meest overdreven accenten heb ik voorbij horen komen en de lipsynchronisatie liet ook zeker te wensen over. Het design van de personages is dan wel weer aardig, met wat interessante figuren hier en daar. Jammer dat deze wel weer gerecycled worden voor de vijandelijke piraten factie. Hoe weet je dat ze piraten zijn? Ze hebben een ''eng'' mondkapje op, met een doodshoofd erop. Als je als speler geïnteresseerd wilt raken in de tegenpartij, dan is dit niet bepaald de manier om ze te presenteren. Het is bijzonder lui en oninteressant.

Hoe bestuur ik dit ding?

De eerste paar minuten met je valk gaan voelen als de hel. Je camera flipt hem een paar keer compleet en je gaat het moeilijk krijgen met het bevechten van vrijwel alles. De impact van het wapen waarmee je begint is verwaarloosbaar, want het voelt alsof je met een erwtenschieter schiet. De impact is nauwelijks voelbaar en daardoor voelde ik me niet bepaald een badass op een overgroeide adelaar. Misschien dat dit probleem later in de game wordt opgelost, wanneer je een degelijk wapen te pakken krijgt. Combat in de game is tot nu toe ook best wankelend. Je moet namelijk vrij blijven bewegen en zorgen dat je niet geraakt wordt. Dankzij specifieke knoppen kun je de vijanden in je vizier houden, maar wanneer je rondjes om elkaar heen begint te vliegen, dan blijft er toch een gevoel van desoriëntatie hangen.

Er zijn echter momenten in The Falconeer die de moeite waard zijn. Wanneer je eindelijk een beetje in de gaten begint te krijgen hoe je je valk onder controle houdt, dan is het rondvliegen best vermakelijk. Vooral hoog boven de wolken vliegen, om vervolgens een mooie snoekduik te maken, is iets wat entertainend is. Zeker, omdat de schaal van de gehele wereld ervoor zorgt dat je het gevoel krijgt dat het luchtruim gigantisch is.

Voorlopig oordeel van Bram de valkman

Ik denk dat ik nu redelijk wat previews voor Gameliner geschreven heb, maar nog nooit kwamen er zoveel en zo vroeg rode uitroeptekens boven mijn hoofd hangen. Ik ben oprecht bezorgd of dit issues zijn die eruit gepatched kunnen worden, ik denk namelijk van niet. Personage en verhaal, dat is iets wat ik maar moet gaan accepteren. Er is echter hoop voor de gameplay. Wellicht wanneer ik de game heb uitgespeeld, nieuwe wapens heb ontgrendeld en wat meer bekend ben met de controls, dan stijgt The Falconeer misschien wel op naar nieuwe hoogtes. Maar op het moment, ben ik bang dat ik vliegangst heb opgelopen.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot The Falconeer

-

Wired Productions