Preview: The Eternal Cylinder – Rennen voor je leven!

Als je een vreemde game wilt spelen dan kun je aankloppen bij Ace Team. Dit is ook het geval voor The Eternal Cylinder. Als je het leuk lijkt om door een gigantische metalen cilinder achtervolgt te worden op een kleurrijke alien planeet dan is dit de game voor jou. Om het nog aparter te maken, speel je als schattige tweevoeters met een slurf, terwijl je voor je leven rent. Ace Team laat hier een vreemde en unieke wereld zien met veel charme. De demo van The Eternal Cylinder wist me heel snel te betoveren met de wereld en ik denk dat de uiteindelijke game veel potentie heeft.

Rennen of plat gerold worden

Voordat je in het game menu komt, wordt het verhaal al een klein beetje geïntroduceerd. Je ontmoet dan voor het eerst de stem die door de game heen het verhaal verteld. Deze mooie stem vertelt je dat het verhaal niet over een uniek wezen gaat, maar over een groep wezens die sterk zijn, omdat ze allemaal uniek zijn. Wanneer je de game start, ontmoet je voor het eerst een trebhum. Voordat je rustig kunt rondlopen met de trebhum, begint meteen het belangrijkste aspect van de game. De trebhum is net uit zijn ei gekomen en je moet meteen wegrennen van een immens grote cilinder die met een vaart op je af komt rollen. Plots stopt de cilinder, want hij wordt tegengehouden door een toren. Als je eenmaal veilig bent, ontdek je welke evoluties je kunt ondergaan. Dit gebeurt onder begeleiding van de stem die beschrijft wat er allemaal gebeurt. Je wordt dus heel snel het verhaal ingesleurd, omdat je meteen moet rennen voor je leven. Het brengt veel vragen met zich mee en het verhaal lijkt langzaam steeds meer antwoorden te geven.

Al snel begint de cilinder toch weer met rollen en dan moet je gauw met je trebhum naar de volgende toren om die te activeren. De toren kan de cilinder tegenhouden, zolang je dicht bij de toren blijft. Hieruit komt het ritme voort dat in de game zit. Je rent van toren naar toren waar je dan een gebied hebt dat je kunt verkennen. In ieder gebied vind je nieuwe puzzelstukjes van het verhaal. Het verkennen van de wereld laat je dus ook het verhaal ontrafelen. Ik vind dit een hele fijne manier om de wereld en het verhaal te ontdekken.

Schattig en vreemde wezentjes

Dit verhaal verken je niet in je eentje, zoals de intro al vertelde. Je kunt andere trebhum eieren vinden en die laten uitkomen. De trebhums zijn een soort collectief met een gedeeld geheugen en in het landschap vind je steeds plekken die vergeten herinneringen weer naar boven halen. Wanneer je alles in een gebied hebt gevonden, wordt het tijd om snel te rennen naar de volgende toren.

De trebhums zijn schattige wezentjes die eigenlijk alleen balletjes met twee beentjes en een slurf zijn. De slurf gebruik je om dingen uit je omgeving op te zuigen en weer uit te schieten. De meeste dingen die je opzuigt, kun je ook opeten. Sommige dieren en planten laten objecten achter die trebhums laten evolueren. Daarmee kun je bijvoorbeeld hoger springen of beter zwemmen. Hiermee kun je iedere trebhum op een andere manier laten evolueren om zo een beter team te verzamelen. Het groepje trebhums dat je uiteindelijk hebt verzameld, doet ook een beetje aan Spore denken met alle unieke eigenschappen die je de wezentjes kunt geven.

Door de wereld springen, zwemmen en zweven

Het sterkste punt van The Eternal Cylinder is het verhaal dat wordt verteld tijdens het verkennen van de wereld. Alles wat je tegenkomt, lijkt iets toe te voegen aan het verhaal. Dit maakt de wereld extra rijk en vol leven. Ook de evoluties die je verzamelt passen allemaal in het vreemde verhaal dat wordt verteld. De evoluties helpen ook bij belangrijke onderdelen van de wereld te komen, omdat je ermee kunt springen, zwemmen of zweven.

Mijn enige frustratie tijdens het spelen was wanneer dit bewegen niet helemaal soepel leek te werken. Het is de bedoeling dat je op veel rotsen kunt springen of erlangs kan rollen. Helaas kom je ook hierdoor soms vast te zitten in de rotsen die gewoon op je pad liggen. Dit is vaak op te lossen door de te switchen van trebhum die je bestuurd. Het is dus geen ramp, maar wel vervelend. De trebhum kunnen ook een beetje stuiteren, maar dat kan soms irritant zijn als je bijvoorbeeld over kleine platformpjes omhoog probeert te springen. Als je dan tijdens de sprong tegen het volgende platform aankomt, kun je helemaal weg stuiteren. Dit kan in sommige grotten een simpel trapje onnodig moeilijk maken. Het komt erop neer dat het beweging soms niet helemaal lekker loopt, maar dit is maar een klein minpuntje.

Voorlopig oordeel van Kyllian Franken

Ik ben erg benieuwd wat de game allemaal gaat brengen, want de demo eindigde op een interessante cliffhanger. Als de rest van de game net zo goed op de verbeelding inspeelt als de demo dan wil ik dat zeker ervaren. Als je oppervlakkig naar de game kijkt, brengt het niet hele vernieuwde game mechanics. Er zijn genoeg games waar je kan upgraden en evolueren. Wat The Eternal Cylinder uniek maakt, is het verhaal en de wereld die eraan gekoppeld is. De game mechanics en de wereld voelen als onderdeel van elkaar. Dit zorgt voor een unieke ervaring die het waard zal zijn voor mensen die van games houden met een vreemd verhaal en een unieke stijl.

Packshot The Eternal Cylinder

-

Good Shepherd Entertainment