Preview: The Elder Scrolls Online

Er is maar één game die de wereld van de MMO momenteel domineert, en dat is natuurlijk World of Warcraft. Al jarenlang hebben andere projecten geprobeerd om een graantje van dat succes mee te pikken, waarbij de ene game wat meer succes had dan de andere. Toch zijn er veel gamers die aan het eind van de dag altijd terug zullen keren bij de creatie van Blizzard. Binnenkort komt uitgever Bethesda met The Elder Scrolls Online, enerzijds een poging om de magische en avontuurlijke wereld van Tamriel online te brengen, en aan de andere kant natuurlijk om iets te doen aan de dominantie van die andere grote MMO. De potentie qua naamsbekendheid hebben ze in ieder geval alvast mee.

onbekend

Je eigen ik
Zoals het hoort in een The Elder Scrolls-game begint het grote avontuur met het creëren van een eigen karakter. Alleen al daarmee kun je alweer uren bezig zijn, om elk klein detail van je nieuwe virtuele maatje tot in de puntjes te perfectioneren. Naast het uiterlijk van je karakter heb je vervolgens de keuze uit een flinke combinatie aan rassen en bijbehorende classes. Alleen al het feit dat ik die hier niet allemaal op ga noemen geeft de omvang van de game op dit gebied al aan. Maar er is natuurlijk meer, want na het creëren van je personage ga je de wijde wereld in, en dat is het moment dat je avontuur pas echt begint.

First- en third person
Wat uniek is aan The Elder Scrolls is de mogelijkheid om je karakter niet alleen vanuit third-person te besturen (waarbij je dus letterlijk over de schouder van je personage meekijkt), maar ook in first-person. Het is misschien even wennen om een RPG op die manier te spelen, al zullen de echte fans natuurlijk niet anders weten en ook niet anders willen. Voor iedereen die het gewenningsproces echt niet ziet zitten is er dan dus ook de mogelijkheid om 'gewoon' in third-person te spelen. Wat ook interessant is, is de manier waarop je gevechten aan gaat. Waar je in andere MMO's vaak gewoon de vijand die je wilt aanvallen selecteert en vervolgens commando's geeft, moet je in The Elder Scrolls Online echt zelf op je vijand richten tijdens het aanvallen, net zoals in een first-person shooter bijvoorbeeld. Dat geeft een interessante draai aan de gevechten met vijanden, zeker ten opzichte van andere MMO's die momenteel op de markt zijn.

onbekend

Verkenning
Je kunt de wereld van The Elder Scrolls Online op twee verschillende manieren verkennen. Aan de ene kant kun je jezelf door de wereld laten leiden door allerlei quests op te pikken bij verschillende in-game personages, aan de andere kant kun je dat ook allemaal links laten liggen en op eigen houtje de wereld intrekken. De makers willen je in ieder geval het gevoel geven dat de wereld van Tamriel aan je voeten ligt, en dat je helemaal zelf kunt bepalen waar je gaat en staat. Je hebt immers niet per se quests nodig om je skills te verbeteren, want tijdens je ontdekkingstochten zal je genoeg momenten meemaken dat je je zwaard moet trekken of je magische krachten moet gebruiken. Het mooie is dat alle krachten en items die je gebruikt vanzelf in level zullen stijgen op het moment dat je ze gebruikt. Ben jij iemand die veel met zwaarden werkt, dan zal je zien dat die skill vanzelf een hoger niveau bereikt, en hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld pijl en boog of magie.

onbekend

De toekomst
Een ander interessant feitje is dat je ook veel vrijheid hebt in de quests die je uitvoert. Als je bijvoorbeeld de opdracht krijgt om drie mensen te bevrijden, maar je er eentje gewoon laat zitten, dan betekent dat niet altijd dat je de quest niet af kunt maken. Het heeft mogelijk wel gevolgen voor de toekomst, want iemand die je niet hebt bevrijd kan je bijvoorbeeld ook niet bijstaan in een later gevecht. Zo zullen de keuzes die je maakt dus van invloed zijn op de toekomst. Dat is niet nieuw in de wereld van de RPG's, maar voor een MMO is het wel relatief nieuw en origineel. En dat zijn we inmiddels wel gewend van The Elder Scrolls!

The Elder Scrolls Online verschijnt op 4 april voor de pc. Later dit jaar komt de game ook nog uit voor de PlayStation 4 en de Xbox One.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?