Preview: The Division

Ubisoft krijgt het elke E3 voor elkaar om iedereen aan het einde van hun show nog even te verrassen met nieuwe IP. Vorig jaar was het WATCH_DOGS waar iedereen op zat te watertanden en dit jaar kwam Ubisoft met The Division als praal. We zagen een nieuw deel in de Tom Clancy-reeks met werkelijk oogverblindende graphics en gameplay. En dat allemaal online!

Black Friday
Vóór de gameplay zagen we eerst een video die ons uitlegde wat er aan de hand is in de game en wat er aan de chaos van dat moment voorafging. Op Black Friday, normaal een feestdag voor de Amerikanen waarop winkeliers met prijzen stunten, was er dit keer niet veel te feesten. In tegenstelling tot dat breekt er op zeer korte termijn een pandemie uit. Een virus verspreidt zich door de stad en er breekt paniek uit onder de bevolking. Mensen vluchten, verdedigen zichzelf, overvallen wanhopig banken en ze vernietigen hun eigen stad. Je hebt het vast wel eens op tv gezien, van die Preppers die bang zijn dat er een pandemie als deze uitbreekt en zichzelf kostte wat het kost aan het voorbereiden zijn om zich te verdedigen.

The Division is een MMO die je dus volledig online aan het spelen bent, met je vrienden of met wat mensen aan de andere kant van de wereld. Normaal laat ik MMO's mooi in de winkelschappen liggen, maar deze MMO trok zeker mijn aandacht. Dat komt omdat deze game daarnaast tot het shooter-genre behoort. Je speelt met menselijke mede- of tegenspelers waarbij je bepaalde quests of doelstellingen krijgt die jij met je team moet behalen. Daarbij behoort bijvoorbeeld het bevrijden van een politiebureau van terroristen. Wanneer je dit na een episch vuurgevecht is gelukt, krijg je hier punten voor waarmee je je skills weer kunt uitbreiden. Tot deze skills behoort bijvoorbeeld een rollende bom die automatisch naar je vijanden toe rolt en daarna ontploft of een sentry gun.

Teamwork
Op de achtergrond hoor je andere teams schieten die weer andere opdrachten aan het voltooien zijn. Het is belangrijk dat je je hierdoor niet al te veel af laat leiden en zorgt dat je samenwerkt met je teamgenoten om zo een goede strategie te bedenken om jullie doelstelling te behalen. De game blijft een shooter, maar door de MMO-elementen is juist die samenwerking erg belangrijk en kun je het niet alleen af. In de gameplay hoorden we de verschillende spelers met elkaar praten via headsets. Nu was dit allemaal wel zeer professioneel zo voorbereid, maar het is eigenlijk de bedoeling dat je zo ook gaat communiceren met je teamgenoten. Nu maar hopen dat er niet zoveel kleine jongetjes zijn die rare geluiden door hun microfoon gaan maken of een wedstrijdje houden wie de hardste scheten kan produceren.

De rest van de online spelers
In de gameplay werd het nog niet helemaal duidelijk wat er nou precies gebeurt wanneer je andere teams tegenkomt in de stad. Wat we zagen was dat na het behalen van de opdracht, een teamgenoot een vuurpijl de lucht in schoot zodat het team opgepikt kon worden door waarschijnlijk een helikopter. Het team moest zichzelf toen verdedigen voor een bepaalde tijd tegen andere spelers.

Nu vraag ik me af wat er zou gebeuren als je midden in een opdracht een ander team tegen zou komen. Zouden we een keuze kunnen krijgen hierin of we het andere team aan kunnen vallen of het vriendelijk houden en elkaar met rust laten? Hierdoor zal de game een stuk dynamischer worden waardoor er elke keer wel iets anders gebeurt wanneer je andere mensen tegen komt. Dit is op dit moment nog onduidelijk en hierover zal later vast meer naar buiten komen, maar wat we op dit moment wel weten is dat je na het behalen van een opdracht goed op je hoede moet zijn dat andere teams je verdiende punten niet afpakken terwijl jij wacht op je pick-up.

Second-screen
Ubisoft lijkt te weten wat vernieuwend is in de gaming en wat de gamers gaan waarderen. Zo gaat The Division zoals we zagen ook gebruik maken van tablet-ondersteuning. Stel, je gaat naar je vriend die thuis The Division aan het spelen is. Je hebt geen zin om urenlang naar dat scherm te kijken zonder dat je zelf een controller in handen hebt. Dus je neemt je tablet mee om je vriend te ondersteunen in zijn spel. Op dit second-screen heb je een zicht van boven op de game omdat je met je tablet een quad-copter bestuurt. Jij kunt dus de spelers adviezen geven, targets markeren en zelfs ook schieten op vijanden. Eigenlijk een beetje hetzelfde idee als wat Nintendo met de Wii U doet, maar nu gebruik je de hardware die je al in huis hebt.

Realiteit
Laten we eerlijk zijn: The Division komt tot nu toe als game wel het meeste overeen met de werkelijkheid door zijn geweldige graphics die we tot nu toe wel de meest realistische kunnen noemen die we ooit hebben gezien in een game. Al komt Naughty Dog er met zijn games als Uncharted en The Last of Us toch zeer dichtbij.

Wanneer we The Division zullen spelen, worden we waarschijnlijk helemaal het beeldscherm ingezogen. Te danken aan de Snowdrop engine, weet ontwikkelaar Massive Entertainment hier visueel echt een pracht-plaatje neer te zetten. Als je om je heen kijkt zal je zien dat werkelijk aan alle details is gedacht.

Verwachting
Ook dit jaar heeft Ubisoft weer veel nieuwe fans erbij gekregen door alweer een geweldig nieuwe IP met zeer hoge verwachtingen. The Division gaat voor mij misschien wel de eerste MMO zijn die ik ook echt tof vind om te gaan spelen. Met de online-elementen in deze shooter, heeft de game zeer veel potentie om tot een groot succes te komen. Ik vraag me alleen af hoe de ontwikkelaar de ontmoetingen tussen verschillende teams in gedachten heeft en of de game ook echt zo dynamisch gaat zijn als we hopen. We zullen er later achter komen. Visueel heeft The Division het sowieso al helemaal voor elkaar. De speelomgeving is tot in de puntjes uitgewerkt dat tot een geweldige realistische speelervaring zal lijden.