Preview: The Darkest Tales - Sfeervolle sprookjes horror

Geplaatst: 16 december 2021 10:00
Aangepast: 16 december 2021 18:42

Herinner jij je nog de nachtmerries die je had als kind? Vaak zijn het van die dingen die je nu helemaal niet meer eng zou vinden. Als je tenminste geen last had van ‘Dream Demons’, die zelfs de dromen van een kind tot een ware hel kunnen maken. Daar heeft het jonge meisje Alicia in The Darkest Tales helaas wel last van. Gelukkig besluit haar oude teddybeer haar dromen te betreden om het gevecht met de demonen aan te gaan en Alicia te redden. In deze preview ga ik jullie vertellen hoe de demo van The Darkest Tales me is bevallen.

Ik weet eigenlijk niet wie ik nu enger vind

Wanneer je als cynische Teddybeer de boze dromen van Alicia betreedt, merk je meteen dat dit geen simpele opgave gaat worden. En ook geen veilige. Al twijfel ik of ik nu banger moet zijn voor de bloeddorstige wolven die je in het nachtmerriebos tegenkomt, of Roodkapje die in haar eentje wolf na wolf van kant maakt en misschien nog wel wat bloeddorstiger is dan de roofdieren zelf. Gelukkig vind je al snel een perfect wapen: die schaar waar Alicia echt af moest blijven van haar ouders. Met de hulp van je schattige, maar grofgebekte, lichtgevende metgezel verandert de schaar in een echt wapen: lichtgevende dual blades.

In het begin tast je een beetje in het duister. Er is niet echt een tutorial, behalve de uitleg over de besturing. Het eerste deel van het creepy bos waar je begint, moet je zonder wapen trotseren wat niet bepaald makkelijk is, aangezien er wel meteen boze wolven achter je aan zitten. De besturing helpt hier ook niet bepaald mee en dan bedoel ik vooral het springen. Je moet vaak precies op het goede moment springen om een sprong te halen en dat is niet prettig als je geen wapen hebt en bijna uit elkaar gescheurd wordt door een doorgedraaid roofdier. De moeilijkheidsgraad van The Darkest Tales ligt wel wat hoger dan die van de gemiddelde game tegenwoordig, maar dat houdt het ook interessant. Er staat ook tegenover dat je wel veel checkpoints krijgt en dus meestal niet een heel groot stuk opnieuw moet doen als je doodgaat. Daarnaast krijg je naarmate je vordert in de demo meer skills waardoor sommige dingen wat makkelijker worden.

Onschuldig, maar toch een tikkeltje bitchy

Ik ben zelf over het algemeen niet zo’n grote fan van platformers, maar The Darkest Tales is bij mij toch goed in de smaak gevallen. Ik vind de art stijl van de game echt geweldig, een beetje vergelijkbaar met de ouderwetse stijl van sprookjes. Het ene moment heel kleurrijk en mooi, en het andere moment heel duister en onheilspellend. Ook de stemacteurs zijn goed uitgekozen. De cynische Teddybeer waarmee je speelt heeft een diepe, donkere stem en het lichtfeetje dat met je meereist een onschuldig en hoog stemmetje dat af en toe ook een tikkeltje bitchy klinkt. De demo van The Darkest Tales is al redelijk uitgebreid en laat je meerdere werelden zien waar je terecht gaat komen, onder andere het bos van Roodkapje en de bonenstaak van Jaap en de Bonenstaak.

Tot nu toe ben ik ook wel een fan van de soundtrack van de game. Over het algemeen is het echt maar een zachte achtergrondmuziek en een beetje een mix van sprookjesachtige en onheilspellende deuntjes. De muziek past perfect bij de sfeer die de game neer weet te zetten. Het verhaal klinkt tot nu toe misschien een beetje afgezaagd, sprookjes in nachtmerrie vorm, maar dat stoort echter niet. Ik heb ook wel het vermoeden dat er nog meer achter het verhaal zit dan wat we in de demo meekrijgen. Wat wel wat minder is in de demo, is dat de frame rate soms op willekeurige momenten ineens erg dropt, vooral als er wat meer vijanden in beeld zijn. Dat is dus uiteraard niet altijd even handig en wordt op den duur ook wel vervelend.

Voorlopig oordeel van Eilish Janssen

Ik ben voor nu erg positief over The Darkest Tales. De demo is vrij uitgebreid en wordt geen moment saai. Ook wanneer je een aantal keer achter elkaar doodgaat op hetzelfde stuk, blijft het leuk om weer door te spelen, omdat je steeds meer leert over de omgeving en je vijanden. De art stijl, voice acting en de muziek zorgen voor een goede sfeer die deze game ook echt wel tot horror game maakt. Je blijft steeds nieuwe dingen ontdekken. Nieuwe werelden, vijanden, skills, manieren om je omgeving te gebruiken en bovenal: redenen waarom die arme knuffelige Teddybeer toch zo ontzettend cynisch is geworden. Al met al ben ik dus erg enthousiast over deze game en kan ik niet wachten tot de volledige versie uitkomt. Als de ontwikkelaars hierin ook nog het probleem met de frame rate oplossen, komen ze naar mijn mening dicht bij perfectie.

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot The Darkest Tales

-

101XP