Preview: The Crew

De laatste keer dat ik echt een goed gevoel had tijdens het spelen van een racegame, was met Need for Speed Most Wanted. Heerlijk, die combinatie van een arcaderacer die toch genoeg mogelijkheden bood om je wagenpark te tunen op de manier die jij voor ogen had. De heerlijke sfeer van een echte garage waar jij en je team je basis hadden droegen ook zeker bij aan dat goede gevoel. Sindsdien ben ik wat dat betreft enigszins teleurgesteld door alle racegames die ik na Most Wanted nog heb gespeeld. Niet dat er geen goede titels tussen zaten - verre van zelfs - maar dat ene gevoel heeft me toch nooit meer kunnen bereiken. Totdat ik me onlangs een weekend lang onder liet dompelen in de racewereld van The Crew.

Wraak met Alex

In The Crew neem jij de rol aan van de racer Alex Taylor, die wraak wil nemen op de personen die verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn broer. Punt. Of nou ja, helemaal houdt het daarmee niet op, maar wat mij betreft is het genoeg verhaal om mee aan de slag te gaan. Een game als The Crew draait immers vooral om het racen; het verhaal is van secundair belang. De wraakacties die gepland worden lopen als een rode draad door de game heen, en het is natuurlijk altijd prettig als je de missies die je voorgeschoteld krijgt op een bepaalde manier kunt verantwoorden. En het is ook niet verkeerd om zo af en toe een lekkere racechick (zoals je sidekick Zoë) in beeld te krijgen. Ja hoor, de ontwikkelaars hebben op dat gebied absoluut hun verantwoordelijkheid genomen!

Cruisen door de USA

Maar, zoals gezegd, draait The Crew natuurlijk voornamelijk om het racen. De setting van The Crew zit een beetje tussen games als Test Drive Unlimited en de (vroegere) Need for Speed-titels in. Aan de ene kant biedt The Crew een enorme wereld (de complete Verenigde Staten van Amerika, uiteraard wel 'op schaal', met de grote steden en de landelijke gebieden daartussen), aan de andere kant biedt de game zoals gezegd een achtergrondverhaaltje en de mogelijkheid om al je auto's in je eigen stijl vorm te geven. En The Crew biedt natuurlijk een enorm aanbod aan races. Deze zijn onverdeeld in aan de ene kant de storymissies, die voornamelijk bestaan uit normale races waarbij je een aantal ronden moet rijden of zo snel mogelijk van punt A naar punt B moet komen. Aan de andere kant kent The Crew allerlei kleinere uitdagingen, die je afhankelijk van je prestaties kunt volbrengen met een bronzen, zilveren of gouden medaille. Voorbeelden van deze uitdagingen zijn om binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk meters af te leggen, via een ramp zo ver mogelijk met je auto door de lucht te vliegen, met je auto tussen steeds smallere poortjes door te rijden, met je auto te slalommen, en ga zo maar door. Leuke uitdagingen tussen de races door, maar bijvoorbeeld ook wanneer je van de ene naar de andere stad moet rijden. Dit is toch een bezigheid die zo een tiental minuten van je tijd in beslag neemt, en dan is het leuk om onderweg zulke uitdagingen tegen te komen.

Wagenpark

Voor al die races heb je een gevarieerd wegenpark nodig. Je moet namelijk op zowel asfalt als op andere ondergronden (zoals stoffige bergpaadjes) uit de voeten - of uit de wielen - kunnen. Daarvoor heeft The Crew een aantal standaarduitrustingen voor je auto bedacht. Koop je een auto bij de dealer, dan kun je er daarna voor kiezen om je auto uit te rusten met een bepaalde configuratie. Ga je vervolgens een race rijden, dan kun je daar de perfecte auto bij zoeken. Naast deze standaardconfiguraties biedt The Crew een heel arsenaal aan opties om je auto verder aan te kleden. Zo vind ik het zelf bijvoorbeeld altijd leuk om auto's in mijn wagenpark te hebben die er in principe allemaal anders uit zien, maar die je met stickers, wieldoppen, motorkappen, spoilers en ga zo maar door toch allemaal in dezelfde stijl kunt krijgen. En misschien is dat wel het gevoel dat ik bij een game als Need for Speed Most Wanted ook had. Een game waarin je steeds nieuwe auto's krijgt, steeds nieuwe manieren ontdekt om je auto te upgraden, met als uiteindelijke doel om de beste racer van het land te worden. Of natuurlijk om wraak te nemen op diegenen die je broer vermoord hebben. Het is maar net wat je belangrijker vindt.

Oude graphics

Er is één klein onderdeel van The Crew dat een klein beetje tegenvalt, en dat zijn de graphics. The Crew is een game die uit gaat komen voor de PlayStation 4 - een next-gen console dus - en dan verwacht je een bepaalde standaard. Die standaard is door de verschillende auto's waarin je kunt rijden zeker gehaald, want die zien er allemaal piekfijn uit. Het onderdeel dat wat minder in het oog springt, zijn de omgevingen waar je doorheen rijdt. In andere recente games zoals Assassin's Creed, of Grand Theft Auto V voor de volgende generatie, hebben we gezien dat een gedetailleerde omgevingen op de nieuwe generatie consoles zeker mogelijk is. The Crew zit wat dat betreft echter nog op het niveau van de oude generatie (de PlayStation 3 en de Xbox 360). Slechte plaatjes zal je dus niet te zien krijgen, maar aan de andere kant weet je ook dat het gewoon beter kan.

Voorlopig eindoordeel

Met The Crew heb ik een game gespeeld die voor het eerst sinds tijden weer het niveau van Need for Speed Most Wanted - voor mij één van de tofste racegames ooit - heeft weten te benaderen. Een racegame waarin een verhaal is verwerkt, maar die toch vooral draait om het racen, het uitbreiden en customizen van je wagenpark en het doel om de beste racer aller tijden te worden. Zulke racegames, daar houd ik wel van! Ondanks de ietwat tegenvallende graphics is The Crew toch een game om naar uit te kijken, zeker als je net als ik kan genieten van Need for Speed Most Wanted-achtige settings.

The Crew verschijnt op 2 december 2014 voor de PlayStation 4, Xbox One, pc en Xbox 360.