Preview: The Crew 2

Geplaatst: 3 juni 2018 17:00
Aangepast: 14 juni 2018 22:09

Wellicht wist je het niet, maar ik ben altijd wel te porren voor een lekkere racer. Op gamescom heb ik vorig jaar al uitgebreid kennis mogen maken met Ubisoft's The Crew 2 en afgelopen weekend mocht ik met de gesloten bèta even checken hoe de game vordert. Destijds was de game namelijk nog lang niet af en nu staat de release alweer voor de deur. Ik heb mijn racehelm opgezet, mijn parachute omgebonden en mijn vijfpuntsgordel vastgeklikt om op onderzoek uit te gaan.

Time to race

In The Crew 2 draait alles om hard gaan. Je kiest een ware alleskunner en wordt losgelaten in het almachtige Amerika. Wat je doet is eigenlijk jouw eigen pakkie an, er is namelijk meer dan genoeg te beleven. Het doel is om je te specialiseren in een aantal disciplines. Ieder voertuig heeft er een aantal en je hebt maar liefst drie type voertuigen. Zo heb je offroad racing, hypercar racing en streetracing binnen de racewagen categorie. Met een simpel druk op de rechterstick krijg je on-the-fly de optie om te wisselen van voertuig. Zo is het mogelijk om in een doodlopende straat te transformeren naar een vliegtuig en bij het zicht van open water als een boot uit de lucht te vallen. Dit maakt de grote open wereld aanzienlijk leuker aangezien je veel meer opties hebt om een beetje aan te kloten. Daarbij lijkt de wereld af en toe gekke dingen te doen met je zicht. De wereld kronkelt en draait zoals te zien was in de eerste trailer. Vooralsnog heb ik dit niet vaak gezien (slechts in de openingsmissies), maar wellicht is dit in de hele game vaker zichtbaar.

Verwacht met The Crew 2 geen super realistische racer. De game is namelijk zo arcade als het maar kan. Een achterstand van twintig seconden is eenvoudig goed te maken en een glijer langs de vangrail kan uitkomst bieden als je geen zin hebt om de rem in te trappen. Opvallend is overigens wel dat alle drie de voertuigen even goed zijn uitgewerkt. Het vliegtuig is een makkelijke manier om snel ergens te komen, de auto voelt lekker snel aan en de boot stuitert lekker op de golven. Geen klachten wat dat betreft. Ook het ”tunen” van de voertuigen voelt prima aan. Na het voltooien van een opdracht verdien je loot, overigens is deze ook te vinden in de open wereld. Deze loot is te installeren op het voertuig wat zorgt voor een boost in prestaties. Hoewel de game veel goed doet, lijkt The Crew 2 nog een beetje te kampen met wat afwerkingsproblemen. Het voelt bijvoorbeeld nietszeggend aan wanneer je met een wagen een muur raakt en ook het vliegtuig lijkt weinig hinder te hebben van een crash in een boom. Dat klinkt nog nietszeggend, maar helaas houden de problemen daar niet op.

Het is crunch time

In de gesloten bèta konden we allemaal even kennismaken met een aantal disciplines en de facties die gepaard komen met deze disciplines. Middels een korte introductie wordt je doel voor dat bepaalde discipline geïntroduceerd, wat veelal neerkomt op het verslaan van de nummer één binnen die factie. Het probleem is echter dat deze introducties dermate slecht zijn, dat je direct een afknapper krijgt van alles eromheen. De character models zijn gewoon echt aftands en de voice acting voelt in een flink aantal gevallen levenloos en ongeïnspireerd aan. Jammer, want een dergelijke introductie hebben al die facties eigenlijk helemaal niet nodig. De game was denk ik zelfs beter af geweest zonder deze geforceerde intro's.

Ondanks de inspiratieloze aspecten van het bovenstaande, heeft The Crew 2 ook wat leuke dingen geïmplementeerd. Ubisoft zou Ubisoft niet zijn als ze niet her en der wat zouden meesnoepen van opgedane kennis. Zo keert de timeline uit STEEP terug in deze game. Gedurende de speelsessie wordt je route geregistreerd. Deze kan je met een simpele druk op de knop oproepen en zo zie je op de landkaart jouw route door Amerika. Unieker is dat je deze route ook kunt terugkijken en op ieder moment terug kunt springen naar dat moment. De replayfunctie is in dit geval dus wel heel erg letterlijk genomen.

Het gebruikte beeldmateriaal is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Voorlopig oordeel

The Crew 2 biedt vooralsnog een vermakelijke racer met een aantal unieke gimmicks. Het on-the-fly wisselen van vliegtuig, naar boot, naar auto werkt lekker en geeft je genoeg ruimte om aan te kloten in de grote open wereld. Ook de timeline, waarbij je naar ieder moment kunt terugspringen, werkt fijn. Toch is The Crew 2 vooralsnog niet vlekkeloos. De schaderegistratie aan je voertuig is niet al te best en ook de impact die een botsing geeft is niet bijzonder sterk. Daarbij zijn de geforceerde factie introducties niet al te best dankzij slechte character models en nog slechter voice-over werk. Vooralsnog heeft The Crew 2 een groot vraagteken achter diens naam staan. De game biedt voldoende vermaak, maar boort dat ook weer de grond in dankzij de ongepolijste randjes. Gelukkig heeft Ubi nog even om aan de game te werken. De release staat namelijk op 29 juni aanstaande!

The Crew 2 verschijnt op 29 juni voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Rudy Wijnberg Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot The Crew 2

Series

The Crew

Uitgever

Ubisoft

Reviewscore

Platforms

PlayStation 4, Xbox One

Releasewindow

29 juni 2018

Ontwikkelaar

Ubisoft Ivory Tower

Gameliner Awards

-

Lees meer