• Ontwikkelaar Vixa Games
  • Eerste releasedatum 16 december 2021
  • Platformen Pc
  • Genre Actie, Indie, Roguelike
  • Gameliner score -

Preview: The Crackpet Show – Schattige diertjes en bloederige taferelen

Hou je van lugubere humor en ook van kleurrijke en schattige dingen, dan is The Crackpet Show misschien wat voor jou. De game komt deze donderdag uit in Early Acces. In de game speel je als schattige diertjes die sterven met veel geweld, bloed en organen als je niet uitkijkt. De stijl lijkt een beetje op Happy Tree Friends, waar ik vroeger groot fan van was. De game zelf geeft meer de impressie van The Binding of Isaac, die ik blauw gespeeld heb. Kortom, dit ziet eruit als een game die ik leuk zou moeten vinden. Hoog tijd dat ik The Crackpet Show op de proef stel in een preview.

The Crackpet Show Preview1

Een kindershow maar niet voor kinderen

De game heeft een kort achtergrondverhaal wanneer je deze opstart. Mensen zijn allang uitgestorven op aarde en deze is nu bevolkt door intelligente, schattige dieren. Heel intelligent zijn ze eigenlijk niet, want ze gooien zo hun leven weg in bijvoorbeeld een reality game show. The Crackpet Show is een reality programma waar de deelnemers door een dodelijk parcours moeten racen en de eindbaas moeten verslaan. Dit ga je gelukkig niet onbewapend doen. De game geeft je namelijk de keuze uit vier verschillende uitrustingen om mee te starten.

Het kan best zo zijn dat je de items van je uitrusting al snel hebt verwisseld voor betere. De game is een roguelite, wat inhoudt dat het pad dat je gaat bewandelen uniek gegenereerd is. In tegenstelling tot veel andere vergelijkbare games zoals The Binding of Isaac, kun je wel een route vooruit plannen. Je krijgt in een soort boomstructuur allemaal verschillende kamers voorgeschoteld. Op die manier kun je je eigen route bepalen zolang iedere stap maar naar boven is richting de eindbaas. Je weet dus al van tevoren al wat voor type kamers je gaat tegenkomen, alleen niet wat erin zit. Je kunt bijvoorbeeld standaardkamers, wapenkamers, upgrade-kamers en winkels tegenkomen. Er komt dus ook tactiek kijken bij het plannen van je route. Als je in het begin al een goed wapen hebt gevonden, wil je misschien niet meer langs te veel wapenkamers, maar niet ieder wapen is fijn om te gebruiken. Je zult dus keuzes moeten maken.

The Crackpet Show Preview2

Kijk mama, ik ben op de tv

De manier waarop je je route kunt plannen maakt The Crackpet Show uniek. De game heeft ook andere elementen die uniek zijn, allemaal in een mooi gameshow jasje. De game is bijvoorbeeld opgedeeld per eindbaas en je start ieder onderdeel met een nieuw personage. Bij veel vergelijkbare games speel je van het begin tot het einde met hetzelfde personage en zijn de eindbazen zelfs vaak willekeurig. The Crackpet Show brengt dit als allemaal verschillende seizoenen van het tv-programma. Iedere keer wanneer je een eindbaas hebt verslagen, unlock je het volgende seizoen van de show, met de volgende eindbaas. Dit maakt de game makkelijk om even op te pakken en is het eenvoudig om snel even een seizoen te spelen. Dit vind ik een sterk punt van de game. Ik zou alleen een extra modus waarin je alles achter elkaar speelt en je items mag houden ook leuk vinden. Die modus zou goed zijn voor als je een middagje met de game bezig wilt zijn en dit zou dan bijvoorbeeld de bingewatch modus kunnen heten. Iedere boss die je verslaat, geeft je meer aanzien met de trofeeën die je hebt gewonnen. Die kun je inzetten bij verschillende sponsoren voor verschillende voordelen. Je kunt toegang krijgen tot nieuwe kamers of je kunt makkelijker levens vinden. Op deze manier zijn er toch een paar blijvende effecten die de seizoenen overstijgen.

De gevechten tegen de eindbazen in The Crackpet Show hebben een sterk bullet hell-element. Je zult in de gevechten naarmate je verder komt steeds vaker hele patronen van projectielen moeten ontwijken. Gelukkig hoef je je geen zorgen te maken over het richten op de vijand, want de game heeft een lock-on die automatisch voor je richt. Dat maakt de game nog niet makkelijk. In de eerste seizoenen gaat het je gemakkelijk af, maar in de latere seizoenen mag je je borst nat maken. De game is ook duidelijk ontworpen met het oog op zowel multiplayer als singleplayer. Je kunt namelijk ook meedoen aan de show als een team. Als je als team speelt, is het ook heel fijn dat de game opgedeeld is in kortere secties. Op die manier kun je het spelen als een soort co-op party game.

The Crackpet Show Preview3

Voorlopig oordeel van Kyllian Franken

Ik heb me goed vermaakt met The Crackpet Show. Het is een game die leuk is en makkelijk even tussen door te spelen is. Op dit moment zit er al redelijk wat wapens, items en upgrades in de game. Dit zullen er meer worden, want er gaat veel toegevoegd worden in de komende maanden. Dan kun je nog meer unieke combinaties tegenkomen in een seizoen. Als deze elementen je aanspreken dan denk ik dat de game de moeite waard is om op te pakken. Anders kun je ook nog even wachten tot de game verder uitgebreid wordt, want er staan ook nieuwe game modi in de planning. Ik zou The Crackpet Show in de gaten houden.

Over auteur Kyllian Franken

Kyllian Franken Naast het schrijven voor Gameliner neemt onze Kyllian regelmatig de controller ter hand om zich in een tof avontuur te storten. Of het nu gaat om een sciencefiction game als Mass Effect of een thriller als BioShock, Kyllian speelt wat Kylli-kan. Ook voor een goede indie game draait hij zijn hand niet om. Sterker nog, stiekem heeft hij er een zwak voor. Kijk dus niet raar op als je hem betrapt op een speelsessie met Sable of Road 96.