Preview: The Bureau: XCOM Declassified

Al in 2010 werd door uitgever 2K Games een XCOM first-person shooter beloofd voor een release in 2011. De game zou een survival horror-game worden in de trend van Silent Hill, maar dan geplaatst in de XCOM-setting. Zoals we inmiddels weten is er in 2011 geen XCOM-shooter uitgekomen. Nu blijkt dat de ontwikkelaar, 2K Marin (bekend van de BioShock-serie), eens goed achter de oren heeft gekrabd en de stijl van de game volledig om heeft gegooid. De game die daar nu van zou moeten komen gaat ook met een nieuwe naam door het leven: The Bureau: XCOM Declassified.

onbekend

The Bureau: XCOM Declassified
In deze nieuwe take op de game ga je in de huid kruipen van William Carter, een intelligente special agent die de VS moet beschermen tegen een nieuwe vijand, eentje die nog gevaarlijker is dan het communisme. Wacht even, communisme? Ja, communisme, daar deze game zal spelen in 1962, het hoogtepunt van de Koude Oorlog. Dit biedt dus leuke mogelijkheden voor retro sci-fi-wapens, rayguns, etc. En dit heeft 2K Marin dan ook goed gebruikt.

onbekend

De wortels van XCOM
De game beschrijft het begin van het XCOM-project: de strijd tegen de buitenaardse indringers die de aarde willen veroveren. Deze strijd zal hard zijn, maar daar sta jij als special agent helemaal klaar voor. De actie is verschoven naar een tactische third-person shooter, waarbij je de tijd kunt stoppen om orders te geven aan je teamgenoten of speciale gaven en wapens kunt gebruiken. Deze skills geven een wat meer tactische benadering van de problemen, waarbij je meer moet puzzelen om de vijand te verslaan in plaats van de Rambo uithangen. Je teamgenoten kunnen verbeterd worden en uitgerust worden met nieuwe wapens die je op het slagveld tegenkomt. Deze zullen je bij gaan staan in je tactische gevecht tegen de kwaadwillende aliens. Dit alles zal aangedreven worden door de al bekende Unreal 3 Engine, met ondersteuning voor alle hedendaagse technologie, van consoles tot DirectX 11.

onbekend

Verwachting
Met de switch van first-person shooter naar third-person tactische shooter heeft 2K Marin een verstandige zet gedaan. Deze incarnatie zit meer in de feel van de XCOM-franchise, waardoor de toegevoegde waarde sterk vergroot wordt. De focus op vaardigheden en het time-freeze-systeem om bevelen te geven zou voor interessante tactische situaties kunnen gaan zorgen, zeker als je nadenkt over het nut van dekking. Je teamgenoten zullen dan ook de sleutel zijn naar de overwinning op de vijandelijke aliens. Ikzelf vindt de switch naar de jaren '60 een interessante, daar je zo een leuke retro sci-fi-setting weg kunt zetten. Ik was eerst niet zo geïnteresseerd in een XCOM-shooter, maar de re-design heeft mij toch warm gemaakt voor deze game. Ik ben benieuwd!

The Bureau: XCOM Declassified zal op 23 augustus uitkomen voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?