Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
gisterenCoffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Tijdens wat voorbereidend werk voor het tikken van deze preview, kwam ik tot de ontdekking dat Test Drive Unlimited al in 2006 verscheen op de Xbox 360. Dat is inmiddels al vier jaar geleden! Nou verschenen er natuurlijk veel meer games in dat jaar, dus wellicht vraag je je nu af waarom ik deze preview juist met dit feitje begin. Reden hiervoor is dat ik Test Drive Unlimited tot op de dag van vandaag nog regelmatig in mijn consoles schuif, en dat kan maar van weinig games gezegd worden. Ik was dan ook zo blij als een jonge dekhengst in een bananenbar toen bekend werd dat er een vervolg op de planning staat. Met Test Drive Unlimited 2 probeert ontwikkelaar Eden Games niet opnieuw het wiel uit te vinden, maar wielt men uit het vindt opnieuw! Snap je hem nog? Ik ook niet, dus laten we snel verder gaan.
Groot, groter, grootst
De kracht van TDU zat hem in een aantal aspecten. In eerste instantie was daar het open-wereld-aspect. Over een oppervlakte van ruim 1000 vierkante meter met een wegennetwerk van ruim 1600 kilometer lang, kon je in de meeste exotische bolides gaan en staan waar je wilde. Iedere uithoek van het Hawaiiaanse eiland Oahu kon worden ontdekt. Als we de geruchten mogen geloven gaat het eiland in TDU2, het bij de BrEeZaHsLeTjEs overbekende Ibiza, daar dubbel en dwars overheen, met een oppervlakte die maar liefst 2,5 keer zo groot is! Maar wat is racen over een eiland zonder een degelijke besturing? Ook op dat gebied stelde TDU niet teleur, doordat de ontwikkelaar een perfecte mix tussen realisme en arcade wist te vinden, waarbij plezier het toverwoord was. Ik heb er dan ook het volste vertrouwen in dat dit aspect in TDU2 weer dik voor elkaar zal zijn.
Genoeg te doen
Hoe groot het eiland ook is, er moet natuurlijk wel wat te doen zijn. In het eerste deel kon je naast reguliere races onder andere ook lifters oppikken en binnen een bepaalde tijd afzetten en auto's proberen onbeschadigd af te leveren op een afgesproken locatie. Met deze missies verdiende je geld waarmee je auto's kon kopen. Die auto's plaatste je in de garage van je huis. Raakte de garage vol, dan diende je een nieuw huis te kopen. Vervolgens wilde je natuurlijk patsen met jouw bezittingen, dus sloot je je aan bij een club. In het clubhuis kon je afspreken voor races, maar ook opscheppen over jouw huizen-/autocollectie, waardoor je verzameldrift constant werd geprikkeld en de verveling eigenlijk nooit toesloeg. In TDU2 zal dit aspect opnieuw aanwezig zijn, maar dan wat uitgebreider. Ditmaal zullen de clubhuizen bijvoorbeeld een stuk interactiever zijn en kun je er vrij rondlopen, in tegenstelling tot in het eerste deel. Of dit ook voor de huizen geldt is nog niet duidelijk, maar dit lijkt niet onwaarschijnlijk. Ook zullen er nieuwe variaties aan de af te werken missies op het eiland worden toegevoegd. Genoeg veranderingen dus om een vervolg te rechtvaardigen.
Alsof dat nog niet genoeg is
En daarmee zijn we er nog niet. Zo zal TDU2 ook een dag/nacht cyclus krijgen. In het eerste deel viel de avond wel, maar helemaal donker werd het nooit. Dat is ditmaal dus wel anders, evenals de veranderende weersomstandigheden. Scheen in TDU altijd de zon, ditmaal zul je ook te maken krijgen met flikse wolkbreuken die effect hebben op het rijgedrag van je auto. Oppassen geblazen dus, want de auto's kunnen in TDU2 schade oplopen. In hoeverre dit gevolgen heeft voor het rijgedrag moeten we nog zien, maar grafisch gezien wordt het dus een stukje realistischer. De kers op de taart is natuurlijk het feit dat je dit alles online met je vrienden of onbekenden kunt gaan meemaken. In TDU2 ben je altijd online. Rondrijdend over Ibiza zul je her en der andere spelers tegenkomen die je kunt uitdagen voor een race, of waarmee je op je gemak de omgeving kunt ontdekken, maar natuurlijk kun je er ook voor kiezen in je eentje de verschillende uitdagingen en missies te voltooien.
Verwachting
Test Drive Unlimited 2 belooft zijn voorganger op bijna alle fronten voorbij te streven. Vrijwel alle aspecten worden onder handen genomen en verbeterd. Het is Eden Games daarom van harte gegund dat deze game een groter succes wordt dan het eerste, dat na verloop van tijd toch een bescheiden sleeperhitje werd. De broodnodige ingrediënten zijn in elk geval aanwezig. Zodra Test Drive Unlimited 2 later dit jaar verschijnt, ben ik absoluut van de partij. Tot ziens op Ibiza!
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.